پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۳۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲
سعودی ها با اثبات ناتوانی خود در برگزاری کنگره عظیم حج که در سال گذشته به حادثه کشتار منا انجامید و بیش از 400 حاجی ایرانی و هزاران حاجی از کشورهای دیگر جان خود را از دست دادند، اکنون پیش نویس توافقی ذلت بار را برای حجاج ایرانی دیکته کردند که از سوی دولت و ملت ایران رد شد، شاید این بهانه ای باشد تا مخارج حج امسال، دستان نیازمندی را بگیرد و به خانه سیاه آنها رنگ و آبی خدایی ببخشد.

شعارسال: بهانه جویی های عربستان که از سال ها قبل و به اشکال مختلف در برگزاری فریضه حج و عمره تراشیده و پرداخته شده است، اخیرا به قطع روابط همه جانبه با ایران انجامید تا در نهایت به خواسته خود که ممانعت از ورود حجاج ایرانی به سرزمین وحی و جلوگیری از سردادن شعار شیطان ستیزی و برائت از مشرکین (آمریکا) است نائل شوند، اما 'عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد'.

عربستان پس از اینکه پیش نویس توافقنامه خفت باری را برای اعزام حجاج ایرانی آماده کرد تا بر هیات ایرانی تحمیل کند با مقاومت جانانه دولت و مردم ایران روبه رو شد، چرا که ایرانی ها حاضر به سفر حج ذلت بار با شرایط وهابی ها نشدند.

رژیم سعودی که پس از ماهها جنجال تبلیغاتی علیه ایران در میان کشورهای اسلامی نتوانست این اقدام خود را منطقی جلوه دهد، زیر بار سنگین فشار افکار عمومی جهان اسلام مجددا هیات ایرانی را با ارایه تغییراتی جزئی و پیش پا افتاده در پیش نویس که در پوشش تغییر وزیر حج این کشور رخ داده به عربستان دعوت کرد تا در صورت عدم امضای توافقنامه از سوی ایرانی ها، دولت ایران را در این زمینه مقصر اعلام کند.

رسانه های عربی همدست با مقامات سعودی بطور هماهنگ و در هفته های گذشته با براه انداختن هجمه تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران موضع گیری کردند و ایران را در این زمینه مقصر جلوه دادند؛ این درحالی است که سعودی ها می خواهند شرایط سخت و طاقت فرسایی را برای حجاج ایرانی فراهم نمایند که شاید تلفات آن کمتر از تلفات فاجعه منا برای ایرانی ها نباشد.

آنانی که با سختی شرایط اعزام حجاج در سال های گذشته خصوصا برای حجاج سالخورده و زنان مسن ایرانی آشنا باشند، می دانند که از طریق یک کشور سوم ویزا گرفتن و با هواپیماهایی غیر ایرانی به عربستان رفتن چه مشکلات فراوانی را بدنبال دارد که نرفتنش بهتر از رفتنش خواهد بود. اینها تنها دو شرط وهابی ها برای رنج دادن حجاج ایرانی است که می خواهند بر ما تحمیل کنند و علاوه بر شرایط امنیتی است که می بایست هر ایرانی دستبند الکترونیکی با خود حمل کند، انگشت نگاری و چهره نگاری که در حج هرساله جای خود را در راستای توهین به ایرانی ها داشته است و هرگونه شعار و دعا در عرفات و ... نیز ممنوع و در حقیقت برگزاری حج به شیوه وهابی ها.

در این شرایط آیا این شعر مولوی مفهوم خود را باز نمی یابد که 'ای قوم به حج رفته کجایید کجایید، معشوق همین جاست بیایید بیایید' معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار در بادیه سرگشته شما در چه هوایید'.

اینجا (مکه و مدینه) کسی با شما مهربان نیست، اینجا شما را مسلمان نمی دانند وبه شما توهین می کنند، سیلی می زنند و با تحقیر از فرودگاه جده به کشورتان باز می گردانند، اینجا حتی با جنازه های شما هم مهربان نیستند، اینجا از زیارت یاران پیامبر(ص) در بقیع نیز محروم هستید چه رسد به زیارت ائمه (ع)، پس نیایید که اینجا میزبان شایسته ای منتظرتان نیست!

به وجوب حج رفتن افراد مستطیع شکی نیست چون یک فریضه الهی است و بر هر مسلمانی واجب اما با شرایطی که سعودی ها برای حج امسال گذاشته اند چیزی غیر از لجاجت و کینه ورزی به چشم نمی خورد.

خشم وهابی ها گاهی در قالب کشتار منا، گاهی به شکل به رگبار بستن حاجیان، گاهی در سقوط جرثقیل بر سرحاجیان بی گناه و گاهی نیز برخورد غیر اخلاقی با زائران جوان جلوه می کند که ریشه در فتواهای مرشدان وهابی دارد.

حادثه منا که خادمان به اصطلاح حرمین شریفین مدعی تصادفی بودن آن هستند و حتی از روی کینه خود، ایرانی ها را مسبب آن می دانند و صدها برخورد نامناسب دیگر مثل انگشت نگاری از هیات عالیرتبه سیاسی ایرانی سازمان حج، همه و همه از کینه و تعصب جاهلانه وهابی ها نسبت به ایرانی ها حکایت دارد.

کینه وهابی ها از سوی ماموران امر به معروف و نهی از منکر در داخل شهرهای مکه ومدینه گاهی به شکل انگشت نگاری اجباری، گاهی با سیلی زدن به صورت حجاج و حتی اعدام و بازداشت های متعدد و فراوان زائران ایرانی به بهانه های واهی مثل همراه داشتن داروهای پزشکی جلوه می کند.

نگاهی اجمالی به برخی حوادث مهم که به دلیل بی کفایتی مدیران حج عربستان در سال های گذشته رخ داده خود گواهی بر عدم لیاقت حکومت آل سعود بر حرمین شریفین است از جمله:

1366، کشته شدن بیش از 400 نفر (که 275 نفر آنها ایرانی بودند) در درگیری نیروهای امنیتی عربستان.

1369، کشته شدن 1426 نفر از حجاج بر اثر فشار جمعیت در یکی از تونل های منتهی به مسجد الحرام.

1373، کشته شدن 270 نفر بر اثر فشار جمعیت بر روی پل رمی جمرات.

1376، کشته شدن 340 نفر و مجروح شدن 1500 نفر دیگر از حجاج بر اثر آتش سوزی در خیمه گاه های منا.

1377، کشته شدن 180 نفر از حجاج بر اثر ازدحام جمعیت در رمی جمرات.

1380، کشته شدن 35 نفر از حجاج در رمی جمرات.

1383، کشته شدن 251 نفر از حجاج بر اثر ازدحام در رمی جمرات.

1388، کشته شدن 360 نفر از حجاج در رمی جمرات و نیز کشته شدن 76 نفر از حجاج بر اثر فروریختن یک هتل هشت طبقه در مکه.

1394، کشته شدن 107 نفر از حجاج و زخمی شدن 238 نفر از حاجی دیگر بر اثر حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و بیش از هفت هزار نفر در سرزمین منا در حال عزیمت برای انجام مراسم رمی جمرات.

در همین راستا و با توجه به مشکلات و مسایل ارایه شده چندین تن از آیات عظام و مراجع تقلید وجوب رفتن به حج در شرایطی که به تحقیر و توهین به زائران از سوی وهابی ها می انجامد را لغو کردند.

آیت الله مکارم شیرازی هفته گذشته در دیدار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قصد سعودی ها با توجه به قرائن واضح از اعمالی که انجام می دهند توهین است، گفت: با توجه به شرایط موجود دیگر نباید انتظار داشته باشیم که برای حج پیشنهادی بدهند و اگر بدهند هم آمادگی نیست.

وی افزود: با توجه به آن چه که از مردم شنیده ایم آن ها نیز مایل نیستند با ذلت به حج بروند، آل سعود خود را مالک حرمین شریفین می داند، اما با برخورد های سیاسی و انتقامی می خواهد انتقام شکستش در یمن، سوریه و عراق را از ایران در حج بگیرد که خداوند و بندگان او به این نوع حج راضی نمی شوند.

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام نیز گفت: وقتی امنیت و عزت حجاج در خطر است، دیگر حج واجب نیست.

همچنین آیت الله عبدالله جوادی آملی در این باره گفت: شرایط به گونه ای است که از نظر شرعی کسانی که امسال از نظر مالی مستطیع شده اند، حج بر گردن شان نیست.

حج تمتع، حج واجب یا حج اکبر یکی از مهم ترین فروع دین اسلام است؛ مسلمانان با داشتن شرایطی خاص مکلف هستند در دهه اول ماه ذی الحجه به مسجد الحرام در شهر مکه در عربستان رفته و مجموعه ای از اعمال نیایشی را به جا آورند اما وقتی آل سعود مشکل تراشی می کند، آیا سفر همراه با توهین و اذیت مجاز است ؟.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد نیز در سفر به قم که به منظور دیدار با تعدادی از مراجع و علمای این شهر انجام شد، در اظهاراتی بیان داشت: افرادی مثل رئیس سازمان حج و زیارت با مشکلات زیادی ویزا گرفتند و به عربستان سفر کردند.

وی افزود: این افراد با داشتن پاسپورت سیاسی در فرودگاه با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند و از ایشان انگشت نگاری و وسایل آنان نیز تفتیش شد. رئیس حج و زیارت کشور چهار جلسه با وزیر حج عربستان برگزار کرد و این در حالی بود که برخوردهای آنان بسیار نامناسب و سرد بود. این مسایل نشان می‌دهد که عربستانی‌ها از همان ابتدا به دنبال اتلاف وقت و کارشکنی بوده اند، اما چرا با وجود این همه اقدامات ساختارشکنانه که با هیچ یک از قواعد بین المللی و همچنین عزت ایرانی قابل توجیه نیست، باید اصرار به برگزاری آن کرد.

آیا سزاوار نیست میلیون ها دلاری که برای سفر حج به شیوه وهابی ها و با شرایط خفت بار آنها قرار است هزینه شود صرف گرفتن دستان نیازمندی شود که در داخل کشور بسوی همان کعبه دراز است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 9 خرداد 1395، کدمطلب: 82092342 (5359718) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین