پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۸۳۴
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
"مایک پمپئو" وزیر امور خارجه امریکا پیشتر گفته بود که هدف نشست ورشو تمرکز بر روی موضوع نفوذ ایران در منطقه و لزوم مهار آن است. با این حال، اعتراضات و فشار طرفین اروپایی بر ایالات متحده سبب شد تا آمریکایی‌ها مجبور به عقب‌نشینی شوند. در حال حاضر، قرار است نشست دو روزه در لهستان جلسه‌ای با طرح موضوعات گسترده‌تر از صرف مسائل مرتبط با ایران در مورد خاورمیانه باشد.
شعار سال: "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه امریکا پیشتر گفته بود که هدف نشست ورشو تمرکز بر روی موضوع نفوذ ایران در منطقه و لزوم مهار آن است. با این حال، اعتراضات و فشار طرفین اروپایی بر ایالات متحده سبب شد تا آمریکایی‌ها مجبور به عقب‌نشینی شوند. در حال حاضر، قرار است نشست دو روزه در لهستان جلسه‌ای با طرح موضوعات گسترده‌تر از صرف مسائل مرتبط با ایران در مورد خاورمیانه باشد.

برخی از کشورهای اروپایی با فشار بر آمریکا برای تعمیم مسائل مطرح شده در کنفرانس ورشو به موضوعاتی گسترده‌تر قصد دارند تا بهانه‌ای برای حضور در نشست ورشو پیدا کنند.

 روزنامه "گاردین" با اشاره به اینکه تعمیم برنامه و دستور کار نشست ورشو به مسائلی فراتر از ایران و پرداختن به موضوعات دیگر در خاورمیانه می‌تواند راه را برای حضور نماینده بریتانیا در آن نشست آسان‌تر سازد، می‌نویسد: "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه امریکا پیشتر گفته بود که هدف نشست ورشو تمرکز بر روی موضوع نفوذ ایران در منطقه و لزوم مهار آن است. با این حال، اعتراضات و فشار طرفین اروپایی بر ایالات متحده سبب شد تا آمریکایی‌ها مجبور به عقب‌نشینی شوند. در حال حاضر، قرار است نشست دو روزه در لهستان جلسه‌ای با طرح موضوعات گسترده‌تر از صرف مسائل مرتبط با ایران در مورد خاورمیانه باشد. این در حالیست که وزیر خارجه امریکا پیشتر گفته بود که این جلسه برای ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه ایران است. آمریکا در عقب‌نشینی آشکار به طور رسمی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده است که نشست با هدف پرداختن به مسائلی چون تروریسم و افراط‌گرایی، توسعه و گسترش موشک‌ها، تجارت دریایی و امنیت و تهدیدات متوجه از جانب گروه‌های نیابتی و شبه‌نظامی در سرتاسر منطقه برگزار خواهد شد و اشاره‌ای به ایران نشده است. به نظر می‌رسد این تغییر رویکرد نشانه‌ای از کارآمدبودن فشار از جانب "فدریکا موگرینی" رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر آمریکا بوده است. او از حضور در نشست 12 و 13 فوریه در ورشو سرباز زده است و در عوض به نشست امنیتی مونیخ خواهد رفت".

"گاردین" در ادامه اشاره می‌کند که آمریکا تلاش کرده تا اتحادیه اروپا را متقاعد کند که از حمایت از برجام دست بردارد تا تاثیرگذاری تحریم‌های آمریکا تقویت شود. بریتانیا یکی از کشورهایی است که به طور سنتی با لهستان و آمریکا روابط نزدیک و حسنه دارد. از سوی دیگر اما بریتانیا حامی برجام است. تعمیم مسائل مطرح شده در نشست ورشو می‌تواند راه را برای حضور بریتانیا در آن نشست هموارتر سازد. "جاناتان کوهن" نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز اشاره داشته که دامنه بحث در این نشست بسیار گسترده‌تر از صرف بررسی وضعیت یک کشور است. او گفته که مسائلی چون مسئله موشکی، امنیت سایبری و بحران پناهجویان در سوریه نیز در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت".

"گاردین" در پایان می‌نویسد: "این نشست ممکن است اقدامی نمادین از سوی آمریکا برای نمایش ناتوانی اتحادیه اروپا در اجرای سازوکار ویژه مالی برای خنثی کردن تاثیرات تحریم امریکا علیه ایران نیز باشد".

* نگرانی اروپا

در همین باره، "لورا روزن" خبرنگار سایت "المانیتور" نیز در گزارشی به نگرانی اروپایی‌ها از تشدید جو ضدایرانی در کنفرانس ورشو اشاره می کند و می‌نویسد: "متحدان اروپایی امریکا تلاش دارند تا دستور کار ضدایرانی این نشست را تضعیف کنند و در مقابل موضوعات را تعمیم دهند و به مسائل امنیتی دیگری در خاورمیانه بیشتر اشاره شود. متحدان اروپایی آمریکا خواستار اعزام دیپلمات‌های سطح پایین‌تر به جای وزرای امور خارجه خود به کنفرانس ورشو هستند.".

"روزن" در ادامه این گزارش می‌نویسد: "علیرغم آنکه نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته که مسائل گسترده‌ای در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرند اما دیپلمات‌های اروپایی هنوز متقاعد نشده‌اند. یکی از علل شک و تردید در این‌باره آن است که "برایان هوک" نماینده ویژه ترامپ در امور ایران و رییس گروه اقدام ایران در حال برنامه‌ریزی برای روند اجرای این کنفرانس است. یکی از دیپلمات‌های اروپایی به "المانیتور" می‌گوید:  "این نشست واقعا در مورد ایران و با رهبری آمریکاست. آمریکایی‌ها زمانی که با ما صحبت می‌کنند حتی به نقش لهستان در برگزاری این نشست نیز اشاره‌ای ندارند".

"یک مقام امریکایی به "المانیتور" می‌گوید دستور کار در حال نهایی‌شدن است اما در مورد موضوعات خاورمیانه بحث خواهد شد. در روزهای آینده اطلاعات بیشتری در این‌باره از سوی وزارت خارجه امریکا منتشر خواهد شد". این مقام افزوده است که ایالات متحده امیدوار است که تمام کشورهای دعوت شده نمایندگانی در سطوح بالا را اعزام کنند".

"الی گرانمایه" تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با "المانیتور" می‌گوید زمان برگزاری نشست ورشو مناسب نیست و اروپایی‌ها به دلیل تصمیم ترامپ برای خروج از برجام نگران عواقب فشار آمریکا بر ایران هستند. او می‌افزاید: "اروپایی نمی‌خواهند به طور کامل امریکا را در مورد نشست لهستان سرزنش کنند اما از دید اروپا این نشست در زمان نامناسبی برگزار می‌شود. اکنون برای طرف اروپایی اولویت تثبیت و تقویت برجام است. اروپایی‌ها می‌خواهند به ایران نشان دهند که در حمایت از برجام متعهد و صادق هستند. آنان می‌بینند که ایران از موفقیت برجام و تعهدات اروپایی‌ها ناامید شده است. در مقابل، اروپایی‌ها باید رابطه خود با امریکا را در بستری کلان‌تر در رابطه با ناتو در نظر گیرند. از این روست که آنان مایل به همکاری دیپلماتیک با امریکا درباره مسائل مشترک مورد اختلاف‌شان با ایران مانند مسئله سوریه، یمن و برنامه موشکی ایران هستند. هر یک از کشورهای اروپایی به دنبال بهانه هستند تا افراد رده پایین دیپلماتیک خود را به نشست اعزام کنند. من شنیده‌ام که حتی برخی برای اعزام کارکنان بسیار سطح پایین و نه حتی مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امرو خارجه برنامه‌ریزی کرده‌اند".

او می‌افزاید: "اروپایی‌ها نگران هستند که بحث در نشست تنها در مورد ایران باشد. آنان می‌خواهند درباره ثبات در خاورمیانه، وضعیت یمن و سوریه و کمک به بحران پناهجویان بحث شود. آنان در تلاش هستند تا با رقیق‌سازی بحث درباره ایران و تعمیم مباحث به مسائل دیگر از آسیب‌رسانی بیش از اندازه این نشست بکاهند".

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری آفتاب، تاریخ انتشار: 5 بهمن 1397، کدخبر: 570749 ، www.aftabnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین