پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۸۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
برای نخستین بار در ردیف بودجه سال 98 مبلغی به عنوان «حق‌الکشف» به یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و کسانی که حفاری‌های غیرمجاز را اطلاع می‌دهند، تخصیص می‌یابد.

شعار سال: علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در توئیتی نوشت:« علی‌اصغر مونسان امروز در توییتی به موضوع حق کشف آثار تاریخی پرداخت و نوشت شاید تاکنون بسیاری از آثار تاریخی که بخشی از هویت ملی و متعلق به تمام مردم ایران است در خفا کشف و از کشور خارج شده باشد اما در سال آینده با پرداخت حق کشف به یابندگان آثار تاریخی امیدواریم از قاچاق جلوگیری و این آثار ملی را حفظ کنیم.»

این توئیت باعث واکنش‌های متفاوتی شد. این در حالی است که اصل خبر از یک اقدام مثبت در حوزه آثار تاریخی خبر می‌دهد.


مسعود نوری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی در این باره توضیح داد: ما امسال با سازمان برنامه و بودجه کشور هماهنگ کردیم تا یک ردیف تحت عنوان«حق‌الکشف برای اماکن تاریخی» ایجاد شود و مبلغی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

او افزود: این مبلغ به کسانی تخصیص پیدا خواهد کرد که در حوزه میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند و خبر می‌دهند که در فلان اثر تاریخی عده‌ای مشغول حفاری غیرمجازند، به عبارتی با پرداخت این مبلغ به عنوان پاداش، این افراد تشویق می‌شوند تا از حفاری غیرمجاز و قاچاق آثار تاریخی جلوگیری شود. از سویی نیروهای یگان حفاظت که سالانه 50 تا 60 هزار شی تاریخی را کشف می‌کنند هم در این زمینه هیچ حمایت مالی نمی‌شدند، با این ردیف بودجه «حق‌الکشف» به آن‌ها هم کمکی کرده باشیم. به عبارتی با تعیین این ردیف حق‌الکشف در بودجه کمکی به فعالان و حافظان میراث فرهنگی در بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی کردیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: اتفاق بزرگی رخ داده است چرا که سازمان برنامه و بودجه قبول نمی‌کرد و چندین جلسه با کمیته‌های مربوطه برگزار شد تا بالاخره این سازمان رضایت داد تا «حق‌الکشف» تامین اعتبار شود. امیدواریم از سال آینده بتوانیم از کسانی که کمک می‌کنند تا از حفاری غیرمجاز و خروج آثار ملی جلوگیری شود، حمایت بهتری کنیم و پاداشی هم به آن‌ها پرداخت کنیم.

 پیش‌تر این موضوع مطرح بود که به نیروهای انتظامی و اطلاعاتی و یگان حفاظت هم که به کشف آثار کمک می‌کنند، حق‌الکشف پرداخت شود، نوری در این باره هم گفت: در سنوات پیش و در ماده 118 قانون برنامه ششم توسعه بندی وجود داشت که وزارت دادگستری برای هشت دستگاه اجرایی سالی 20 میلیارد تومان پرداخت کند که متأسفانه یک ریال هم پرداخت نمی‌شد و این حق‌الکشف‌ها به دادگاه می‌رفت و هیچ مبلغی به سازمان میراث فرهنگی پرداخت نمی‌شد و به حساب خودشان واریز می‌شد.

او ادامه داد: اما امسال سازمان میراث فرهنگی این موضوع را شفاف کرد و گفت حتی اگر نمی‌خواهید مبلغی به ما پرداخت کنید تا بابت حق‌الکشف به دیگران بپردازیم حداقل یک ردیف یا فعالیت به ما اعلام کنید و در قانون بودجه به صورت ردیف مشخص تعیین کنید تا بتوانیم به یگان حفاظت و حافظان میراث فرهنگی به عنوان حق‌الکشف و پاداش پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد : هرچند قانون حق‌الکشف از قبل وجود داشت اما از محل اعتبارات جاری تا کنون حتی یک ریال هم در این خصوص به کسی پرداخت نشده است همه به حساب وازرت دادگستری واریز می‌شد. اما با آمدن این ردیف در بودجه 98 امیدواریم از قاچاق آثار تاریخی بیشتری جلوگیری کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان نیوز، تاریخ انتشار 3 بهمن 97، کد مطلب: 17172:www.eskannews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین