پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۷۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
در روزها و هفته های اخیر صف‌های طولانی مردم برای خرید مرغ منجمد و گوشت تشکیل شده است. صف‌هایی که گفته می شود نام نویسی آن از ساعت 5 صبح شروع می شود و چنانچه فردی در این لیست بلند و بالا موفق به خرید نشود باید شانس خود را در روزهای بعدی امتحان کند.
شعار سال : در روزها و هفته های اخیر صف‌های طولانی مردم برای خرید مرغ منجمد و گوشت تشکیل شده است. صف‌هایی که گفته می شود نام نویسی آن از ساعت 5 صبح شروع می شود و چنانچه فردی در این لیست بلند و بالا موفق به خرید نشود باید شانس خود را در روزهای بعدی امتحان کند.

اما نکته جالب این است قیمت گوشت در بازار متغییر و چند نرخی شده و دقیقاً مشخص نیست در حال حاضر هر کیلو گوشت چقدر قیمت دارد. در بازار آزاد صحبت از هشتاد تا صد هزار تومان است. دیروز روزنامه ایران در گزارشی عنوان کرده بود در برخی مناطق پایتخت قیمت گوشت بین 120 تا 135 هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

اما داستان قیمت خرید گوشت منجمد با کارت ملی متفاوت است. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سازمان میوه و تره‌بار، هر کیلو گوشت گوساله منجمد به‌قیمت 29 هزار تومان و گوشت گوسفند تازه وارداتی نیز کیلویی 40 هزار تومان عرضه می شود. قیمت مصوب گوشت مرغ منجمد نیز 8900 تومان است که در بازار آزاد در برخی روزها به 14 هزار 500 تومان رسیده بود.

بنا به گفته مسئولان، دلیل گرانی های موجود به مسائلی مانند افزایش نرخ ارز، کمبود کشتار در فصل سرما، خشکسالی و کاهش بارش ها و تشدید قاچاق دام زنده ارتباط دارد. برخی نیز به مافیای گوشت و توزیع نامناسب اشاره می کنند.

این در حالی است که محمود حجتی، وزیر کشاورزی عنوان کرده 90 تا 94 درصد گوشت مورد نیاز کشور در داخل تامین می‌شود.

حجتی روز شنبه در استودیو نگاه یک شبکه اول سیما درباره دلیل افزایش قیمت گوشت عنوان کرده بود «اول باید خدا رو شکر کنیم که هست؛ باید بپذیریم در شرایط سختی داریم کشور را اداره می‌کنیم». حجتی در ادامه سخنان خود درباره علل افزایش قیمت گوشت گفت: عوامل درونی و بیرونی از جمله افزایش قیمت ارز موجب این افزایش قیمت شده است.

وزیر کشاورزی همچنین با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفند زنده از کیلویی 25 هزار تومان نباید بیشتر باشد، گفت: با توجه به این قیمت لاشه گوسفند برای مصرف‌کننده باید کیلویی 55 تا 60 هزار تومان باشد.

واضح و مشخص است قیمت هایی که وزیر جهاد بیان می کند با واقعیت بازار تطابق چندانی ندارد. همچنین با وجود اینکه عنوان می شود حدود 90 تا 95 درصد گوشت در داخل تامین می شود اینکه چنین مشکلاتی در بازار بوجود آمده ناشی از عدم توانایی برای کنترل و مدیریت بازار است.

وضعیت فعلی بازار موجب ایجاد گمانه زنی هایی شده که با توجه به نزدیک شدن به عید نوروز، احتمالاً قیمت گوشت روند تصاعدی خود را حفظ کند. درباره قدرت خرید مردم نیز می توان به قیمت گوشت و میزان یارانه در ده سال اخیر اشاره کرد. به گزارش ایلناارزش یارانه نقدی به کلی از بین رفته و در فاصله افزایش قیمت گوشت از هفت هزار تومان در سال 87 تا 70 یا 80 هزار تومان در سال 97، همچنان همان 45500 باقی مانده است.

در این باره رضا سالمی، مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران با بیان اینکه در زمینه گوشت گوسفندی و مرغ در بازار شب عید تهران کمبودی وجود ندارد پیش بینی کرد قیمت گوشت گوسفندی در بازار روندی کاهشی به خود بگیرد.

ارتباط قاچاق دام و افزایش قیمت گوشت

در این بین در موضع گیری های برخی مسئولان درباره افزایش قیمت سرسام آور گوشت به عامل قاچاق دام اشاره شده است. چنان چه اسحاق جهانگیری، 4 بهمن ماه در جلسه بررسی وضعیت بازار گوشت کشور گفت: موضوع قاچاق دام و خروج آن از کشور باید به طور جدی در برنامه‌های وزارت کشور، نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار بگیرد و اقدامات جدی در این باره انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در صورت نیاز حجم واردات دام و گوشت قرمز به کشور افزایش می‌یابد.

براساس آمار به دست آمده، در حال حاضر به‌طور تقریبی سالانه بیش از یک‌میلیون راس دام زنده به‌صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود. اما بنا به نوشته روزنامه فرهیختگان، دام‌هایی که به‌صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود، معمولا و طی فرآیندی بار دیگر از طریق واردات به کشور وارد شده و در بازار داخلی با چند برابر افزایش قیمت به فروش می‌رسد.

اگر چنین مسئله صحیح باشد می تواند بیانگر وجود شبکه هایی منسجم جهت قاچاق دام زنده باشد. در کل افزایش قیمت گوشت و کالاهای دیگر در بازار بیانگر ناکارآمدی سیاست دولت مبنی بر توزیع ارز دولتی جهت تنظیم بازار و نبود نظارت لازم توسط نهادهای مسئولا مانند سازمان حمایت از مصرف کننده، سازمان تعزیرات و ... در بازار برای برخورد با متخلفان است. با این وضعیت باید دید دولت چه تدبیری برای بازار نابسامان گوشت خواهد اندیشید و یا این که قیمت گوشت به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت الف ، تاریخ انتشار9بهمن1397 ، کدخبر: 3971108212: www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
0
دست حسن اقای روحانی درد نکنه واقعا از درد مردم مطلعید حسن اقا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
0
ما نمی تونیم مشکلاتمون رو حل کنیم یه موضوعی مثل تورم 40 سال مشکل کشور بوده هنوز براش راهکار نداریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین