پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
نهم بهمن 57 همچنان بحث آمدن و نيامدن امام مطرح است. ماجراي ديدار بختيار با امام لغو شده و چرايي آن موضوع روز است.

شعار سال: بختيار نهم بهمن درباره علت لغوشدن اين ديدار مي‌گويد: «چند روز قبل خدمت آيت‌الله خميني كه برايشان احترام زيادي قائلم و ايشان را يكي از عوامل به‌حركت‌درآوردن انقلاب باشكوه ملتمان مي‌دانم، نامه نوشتم و وضعيت كشور را بيان كردم و نوشتم كه بهتر است آمدن ايشان با مقدماتي همراه باشد چراكه برخي ممكن است عليه ايشان توطئه‌اي طراحي كرده باشند. من اين كار را با حسن نيت انجام دادم. اين نامه را با افراد مورد اعتماد حضرت امام خميني و مردم تحرير كردم. در آن لحظه كه من اعلام كردم به خدمت ايشان مي‌رسم، حضرت آيت‌الله نامه من را خوانده بود و خيلي خوشحال شدم. نخستين واكنش‌ها از سوي اطرافيان ايشان حاكي از تأييد اين اقدام بود، اما ناگهان در روزنامه‌هاي ديروز ايشان ديدار با مرا مشروط به استعفاي من از سمت نخست‌وزيري دانسته بودند، اين در حالي بود كه من مي‌خواستم به‌عنوان يك ايراني در برابر يك ايراني بنشينم.»
بختيار همچنين مي‌گويد به پاريس نخواهد رفت و فرودگاه مهرآباد تا چند ساعت ديگر باز خواهد شد و در راه ورود حضرت آيت‌الله العظمي خميني(ره) به كشور مانعي نيست... «من به‌هيچ‌وجه استعفا نمي‌دهم و به هر كاري دست مي‌زنم تا جنگ مسلحانه روي ندهد، وحدت، استقلال و تماميت ايران از هر چیز مهم‌تر است.»
بختيار در يك مصاحبه مطبوعاتي از آزادي‌هاي ايجادشده مي‌گويد: «براي مطبوعات ساواك وجود ندارد. در نيم‌قرن پيش دستگاه استبداد ازآنجاكه حضور مطبوعات آزاد و نويسندگان آزاد را خطري براي خود مي‌شمرد، به دفعات كوشيد ضمن ازبين‌بردن آنها نوعي مطبوعات فرمايشي جايگزين آنها كند. اما نويسندگان واقعي هيچ‌گاه شرافت قلم خود را نفروختند و به حاكم وقت نه گفتند. مطبوعات آزاد ايراني در كنار ملت ايران حركت انقلابي توده‌ها را دنبال كردند. ازآنجاكه رهبري اين حركت در وجود امام خميني خلاصه شده، اگر مطبوعات توجه بيشتري به محافل مذهبي نشان مي‌دهند، نشان‌دهنده مرعوب‌شدن آنها توسط اين محافل نيست. بديهي است كه در حركت انقلابي ايران نيروهاي چپ نيز اهميتي قابل توجه دارند كه اين نيز نمي‌تواند از نظر مطبوعات ‌آزاد دور بماند.»
آسوشيتدپرس در گزارشي نوشت: «اردشير زاهدي دو روز قبل با فرزندان شاه از تگزاس به مغرب آمده است و شاه هم سه هفته ديگر دست‌كم در مغرب مي‌ماند ولي پرنس رضا وليعهد در اين هفته به آمريكا بازخواهد گشت». خبرگزاري فرانسه نوشته بود: «كنت دوپاري كه مدعي تاج و تخت فرانسه است اظهار داشته كه او با شاه ايران ملاقات كرده و دريافته كه شاه به افسردگي روحي مبتلاست. كنت دوپاري گفته كه او شاه را دلداري داده و ابراز اميدواري كرده كه شاه بتواند به‌زودي به ايران بازگردد». خبرگزاري فرانسه هم به نقل از شماره آخر مجله تايم درباره شاه نوشت: «شاه گفته از كارتر شكايت دارد، چون او را مسئول بحران سياسي كنوني ايران مي‌داند. به اعتقاد شاه واشنگتن در اين اواخر به او فهماند كه اگر به اقدامات جدي‌تري براي كنترل شورش دست بزند، نمي‌تواند روي حمايت و پشتيباني آمريكا حساب كنند و اين امر مخالفان رژيم را بيش از پيش مطمئن و ترغيب كرده و به آنها اطمينان داده كه شاه بيش از هر وقت ديگر آسيب‌پذير است». به گزارش تايم شاه واشنگتن را به تلاش براي واداركردن او به استعفا متهم كرده و در برابر خودداري او سيا را بر آن داشته كه موضعش را متزلزل كند. به نوشته تايم شاه تا وقتي در اسوان بوده به سادات گفته كه آمريكايي‌ها از وسعت فشار شوروي در منطقه آگاهي ندارند. آسوشيتدپرس هم نوشت كه تعداد زيادي از افسران ارتش و پليس كه متهم به شكنجه‌دادن مردم ايران هستند به اسرائيل پناهنده شده‌‌اند. در اين گزارش آمده بود كه اكثر اعضای ساواك بهايي‌اند. اگرچه منبعي براي اين گزارش ذكر نشده بود. اخباري كه از ناحيه دربار، شاه، وزرا و مقام‌هاي رسمي در مطبوعات بهمن‌ماه 57 منتشر مي‌شد، بسيار نادر بود. تقريبا ردپاي اخبار رسمي در رسانه‌هاي آن زمان ديده نمي‌شد، مگر اطلاعيه‌ها يا اخبار استعفاها. مثلا فرمانده ژاندارمري در واكنش به اخباري كه درباره نقش ژاندارمري در مقابله با انقلابيون منتشر شده بود، اطلاعيه‌اي صادر كرد؛ در اين اطلاعيه آمده بود: «همان‌طور‌كه كرارا به اطلاع رسيده مأموران ژاندارمري كشور شاهنشاهي در سراسر كشور فقط وظيفه برقراری انتظامات و جلوگيري از برخورد‌ها را عهده‌دار مي‌باشند. در اين زمينه دستورات مؤكد داده شده اما برخي جراید به استناد خبرهاي واصله جرايد از منابع غيرمسئول و اشخاص بي‌صلاحيت در برخي موارد تظاهرات برخي قشرهاي مردم را مغاير و مخالف خواسته‌هاي خود و هم‌فكرانشان مي‌دانند و به‌اصطلاح به آنها چماق‌به‌دست اطلاق مي‌شود كه كمال بي‌انصافي است، براي اينكه حقانيت تظاهرات واقعي و ملي را منحصر به ‌خود نمايند و تظاهرات دسته‌جات ديگر را تحت حمايت مأموران جلوه دهند، براي رفع سوءتفاهم به استحضار كليه هم‌وطنان مي‌رساند مداخله مأموران انتظامي به نفع يا عليه هيچ‌يك از قشرها و طبقات با هرگونه طرز فكر و بيان عقايد به‌هيچ‌وجه صحت نداشته و مأموران در كمال بي‌طرفي در مواردي كه در نظم و آرامش اختلال ايجاد شود، اقدام خواهند كرد.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق ، تاریخ انتشار 9 بهمن 97، شماره: 3355


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین