پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
اجراي "طرح توسعه كشت زيتون در اراضي شيبدار طارم" كه از سال 86 در استان زنجان آغاز شده و براي اجراي اين طرح شش نقطه مستعد در استان زنجان شناسايي شده است كه تاكنون اجراي آن در دو نقطه به سرانجام رسيده است.

شعار سال: "طرح توسعه كشت زيتون در اراضي شيبدار طارم" مقرر شده در شش نقطه مستعد شهرستان طارم اجرا شود كه در دو نقطه اجرا شده و به اتمام رسيده و چهار نقطه نيز در دست اجرا است. كمبود آب و تشديد شدن بحران آب در طارم از ديگر موضوعاتي است كه از سوي شركت آب منطقه زنجان در مورد اجراي اين طرح مطرح مي‌شود.

اجراي اين طرح با عدم تخصيص آب توسط شركت آب منطقه در عدم آبرساني به پروژه‌ها مواجه شده كه شركت آب منطقه‌اي نيز با توجه به مصوبه‌اي مبني بر ممنوعيت بارگذاري جديد در حوزه سفيدرود كه از سوي وزارت نيرو طرح شده عمل مي‌كند ولي جهاد كشاورزي زنجان معتقد است كه مصوبه وزارت نيرو شامل پروژه‌هايي مي‌شود كه تخصيص جديد دارند و شركت آب منطقه‌اي را مكلف بر اجراي تعهدات خود در اجراي "طرح توسعه كشت زيتون در اراضي شيبدار طارم" مي‌داند.

با حسين جعفري اشاره به اينكه مناطق مستعد براي اجراي اين طرح از طريق يكي از موسسات مشخص شد اظهار كرد: طرح هاي امكان سنجي براي طرح و شرايط اوليه مورد نياز براي احداث اين باغات بررسي شده بود كه شش نقطه براي اجراي اين طرح در طارم انتخاب شد.

رئيس جهادكشاورزي استان زنجان با اشاره به اينكه از اين شش نقطه در مراحل اوليه دو طرح تامين اعتبار اوليه انجام شد بيان كرد: به دليل اينكه در سال هاي بعد از طريق دولت تامين اعتباري صورت نگرفت بقيه اجراي طرح را از طريق تامين تسهيلات بانكي آغاز كرديم.

وي افزود: از طريق شركت عمران اراضي كه معروف به شركت بانك زمين بوده شروع كرديم بيان كرد: از اين طريق اعتباري را از بانك كشاورزي گرفتيم و در اختيار اين شركت قرار داديم تا اين شركت ادامه كار خود را انجام دهد.

جعفري عنوان كرد: تخصيص خود را هم از شركت آب منطقه‌اي دريافت كرديم و براساس اين تخصيص‌ها كار انجام گرفت و اين كارها كاملا هدفمند با جلب مشاركت مردم و با استفاده از كمك‌هاي دولتي انجام شد.

وي با اشاره با اشاره به اينكه از شش پروژه پيش‌بيني شده دو پروژه به 100 پيشرفت فيزيكي رسيد افزود: دو پروژه الزین و دستجرده تكميل شده و تحويل تعاوني كشاورزان شد.

*پيشرفت 75 تا 95 درصدي پروژه‌هاي توسعه كشت زيتون در اراضي شيبدار طارم

رئيس جهادكشاورزي استان زنجان با بيان اينكه بقيه پروژه‌ها(«کلتان-جزلان‌دشت»، «دهنه-ونسر»، «هزاررود» و «پاوه‌رود») در مراحل پيشرفت فيزيكي بين 75 تا 95 درصد است بيان كرد: پروژه كلتان- جزلان دشت تقريبا كارهاي اجرايي آن انجام شده و عمليات انتقال آب و برق آن به پايان رسيده است.

وي عنوان كرد: مشكل عمده سه پروژه باقي نيز انتقال برق بوده و سال گذشته اعتباري را از محل اعتبارات ملي براي حل اين مشكل تامين كرديم.

جعفري خاطر نشان كرد: در حال حاضر بزرگترين و طولانيترين مسير انتقال برق شهرستان طارم را به طول حدود 48 كيلومتر اجرا مي‌كنيم.

وي افزود: اينكار به منظور تامين برق پروژه‌هاي طرح توسعه باغات زيتون در اراضي شيبدار انجام مي‌شود و البته اين زيرساختي براي شهرستان طارم محسوب مي‌شود و در بقيه پروژه‌ها مي‌توان از آن استفاده كرد.

رئيس جهادكشاورزي استان زنجان با بيان اينكه همانگونه كه عرض كردم مهمترين مشكل اين پروژه‌ها تامين برق آنها بود كه سال گذشته از محل اعتبارات ملي در حدود هفت ميليارد و 200 ميليون تومان از وزارتخانه براي حل مشكل اين طرح ها تخصيص داده شد.

وي عنوان كرد: متاسفانه در اواخر سال گذشته با وجود هزينه‌هاي متعددي كه انجام شده بود شركت آب منطقه‌اي تخصيص آنها را ابطال را اعلام كرد.

جعفري ابراز كرد: جلسه در اين راستا تشكيل شد كه دليل ابطال آن را مصوبه‌اي كه شوراي مديريت به هم پيوسته حوزه آبخيز سفيد رود كه در سال 94 تشكيل شده عنوان مي‌كنند.

وي بيان كرد: در آن جلسه اولا استاندار وقت زنجان حضور پيدا نكرد و يك جلسه بيشتر تشكيل نشده و همچنين تمام مصوبات آن مورد نقد اعضا بوده از جمله استان زنجان در زمان استاندار وقت زنجان آقاي انصاري بوده است.

رئيس جهادكشاورزي استان زنجان ابراز كرد: دو نامه نيز نوشته شده كه اين مصوبات به هيچ عنوان قابليت اجرايي ندارد و نمي‌تواند مبناي تصميم‌گيري باشد.

وي افزود: متاسفانه بعد از آن جلسه تشكيل نشد و همان يك جلسه اولين و آخرين جلسه‌اي بود كه تشكيل شد.

جعفري افزود: آب منطقه‌اي كه متاسفانه در آن زمان در سال 94 كه مصوبه را ابلاغ كردند برداشت‌شان از آن برداشت درستي نيست.

وي با اشاره به اينكه در مصوبه آمده است كه هر گونه بارگذاري جديد ممنوع است افزود: تقصير دوستان شركت آب منطقه‌اي اين است كه بارگذاري جديد شامل پروژه‌هايي هم مي‌شود كه به بهره‌برداري نرسيدند در حاليكه در تعاريف عرفي كه داريم بارگذاري جديد تخصيص جديد محسوب مي‌شود.

*شركت آب منطقه‌اي مكلف به اجراي تخصيصات خود است

رئيس جهادكشاورزي استان زنجان عنوان كرد: تخصيص‌هاي پروژه‌هاي باغات اراضي شيبدار در گذشته انجام شده و آب منطقه‌اي مكلف و موظف به تامين اين تخصيص‌ها است.

وي عنوان كرد: به جاي اينكه به دنبال منابع بگردند آمدن تخصيص‌هاي موجود را ابطال كردند و برداشت‌شان از مصوبه ارائه شده از سوي وزارت نيرو هم برداشت اشتباهي است.

جعفري عنوان كرد: در گذشته اين تخصيص‌ها انجام شده و براساس اين تخصيص‌ها براي پروژه‌هاي طرح توسعه باغات در اراضي شيبدار را انجام داديم.

*صرف هزينه حدود 50 ميليارد تومان براي پروژه باغات شيبدار طارم

وي عنوان كرد: نزديك 50 ميليارد تومان تا به امروز هزينه شده و موقعيت‌هاي بسياري براي مردم روستاها نيز سلب شده مانند حق چراي در اين روستاها حذف شده تا براي آنها باغ داده شود.

رئيس جهادكشاورزي استان زنجان افزود: برخي از پروژه‌ها نيز تا 95 درصد پيشرفت فيزيكي دارند و برخي از آنها نيز در مرحله نهالكاري است.

وي عنوان كرد: بزرگترين مشكل در اين پروژه‌ها مشكل برق بود كه اعتبارات آن تخصيص يافت و عمليات اجرايي آن توسط شركت توزيع برق در حال انجام است.

جعفري خاطر نشان كرد: برنامه ما اين است كه تا پايان امسال بحث انتقال برق اين پروژه‌ها انجام شده و ايستگاه پمپاژ هم اميدواريم به نتيجه برسد.

وي در مورد اينكه اگر تخصيص‌هاي آب منطقه عملي نشود چه خسارتهايي ايجاد خواهد شد گفت: اولا بايد گفت كه بايد تكليف 50 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري كه در اين پروژه‌ها هزينه شده مشخص شود و دوما يك عده از مردم در اين پروژه‌ها در قالب تعاوني‌ها و تشكلها سرمايه‌گذاري كرده كه بخشي از هزينه‌ها را مردم متقبل كردند.

رئيس جهادكشاورزي استان زنجان ابراز كرد: عدم تخصيص از سوي آب منطقه‌اي طبيعتا مشكلاتي را براي خود شركت آب منطقه اي ايجاد خواهد كرد و نارضايتي‌هايي نيز در پي خواهد داشت.

وي عنوان كرد: ما راهكار بينابيني را پيشنهاد داديم كه ما 40 درصد تخصيص‌هاي خود را از حذف برخي از جاهايي كه امكان دارد را كم مي‌كنيم.

جعفري بيان كرد: با 60 درصد باقي مانده عملا مي‌شود مشكل آب و غيره را پوشش داد و مشكلات مردم را حل كرد.

براساس گزارش شركت آب منطقه‌اي زنجان‌ جلسه‌ شورای هماهنگی با حضور هشت استان ذی‌نفع از رودخانه سفید رود با موضوع کمبود آب در سال 94 برگزار شده است و مصوبات آن نيز ابلاغ شده است.

توسعه باغات شيبدار زيتون طارم منجر به تنش آبي در آينده مي‌شود

یوسف رضا پور مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اينكه ابن جلسه با حضور هشت استان در دفتر وزیر برگزار و صورت جلسه آن نیز ابلاغ شده است افزود: در این جلسه به این نتیجه رسیدند که با توجه به شرایط تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی و برداشت‌های بالا دستی نباید بارگذاری جدید در مسیر رودخانه سفید رود اتفاق بیفتد.

وي با اشاره به مشکل کمبود آب کشاورزی در شهرستان طارم گفت: توسعه باغات شیبدار زیتون بحران آب در شهرستان را طارم تشدید می‌کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان عنوان کرد: نتیجه جلسه این هشت استان به دبیری وزارت نیرو ابلاغ شد که بارگذاری جدید در حوزه سفید رود به ویژه در قزل اون نباید انجام شود.

رضا‌پور ابراز کرد: هر چند که در سال 88 یک سری مجوز‌های توسعه‌ای باغات شیبدار داده شده ولی در حال حاضر در وضعیت فعلی با مشکل کمبود آب مواجه هستیم و اگر بخواهیم نیازهای جدیدی را ایجاد کنیم در واقع وضعیت کمبود آب را تشدید می‌کنیم.

وی بیان کرد: یک بحث این است که در وضعیت فعلی فرماندار و بخشدار شهرستان طارم خودشان اذعان بر مشکل کمبود آب برای باغاتی که شاید قدمت آنها بالای 100 سال بوده در این شهرستان دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان بیان کرد: دو سال است که بخاطر حل مشکلات آب کشاورزان در قبال آزاد سازی آب از سد آیدوغموش به آذربایجان شرقی پول پرداخت می‌شود تا مشکل کشاورزان برطرف شود.

وی افزود: با شرایط فعلی مشکل کمبود آب را با استفاده از استان همجوار حل می‌کنیم در این وضعیت اگر بخواهیم توسعه باغات در اراضی شیبدار را تعریف و توسعه دهیم در واقع در حال ایجاد مشکل برای آینده در این منطقه هستیم.

رضاپور خاطر نشان کرد: در حال حاضر این باغات در مرحله نهال هستند و به آب کمتری نیاز دارند ولی در هفت تا هشت سال آینده این باغات به مراحل باروری می‌رسند که نیاز به آب بیشتری پیدا می‌کنند.

وی ابراز کرد: با این روند مشکل آب را در آینده تشدید می‌کنیم و نظر ما نیز نظر ابلاغی شورای هماهنگی هشت استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان خاطر نشان کرد: توصیه ما این است که نباید در شرایط فعلی که مشکل آب داریم نیازهای جدیدی را تعریف کنیم.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که طرح توسعه باغات زیتون شیبدار به تصویب رسیده تامین آب این باغات به شرکت آب منطقه‌ای تکلیف شده ولی شرایط کمبود آب روز به روز تشدید یافته و توسعه این باغات در واقع تشدید بحران آب در این منطقه‌ است.

رضاپور عنوان کرد: توصیه ما این است که وضعیت فعلی را باید حفظ کرده و سعی کنیم مشکلات فعلی را رفع كرده نه اینکه مشکلات فعلی را تشدید کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی موج رسا، تاریخ 10 بهمن 97، کد مطلب: 9692: www.mojerasa.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین