پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۸۲۶
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ما سعی بر این داریم تا آقایان محمدرضا عارف به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان و غلامعلی حدادعادل را به عنوان سرلیست اصولگرایان به یکدیگر نزدیک کنیم تا نزد رهبر معظم انقلاب بروند تا با وی صیغه و عقد اخوت ببندند و به ایشان بگویند که ما به شما اعتقاد و باور داریم و امیدوارم بعد از انجام این کار میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان اختلافی وجود نداشته باشد.

شعار سال: آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری در نشست ناگفته‌های مجلس خبرگان رهبری سال 68 که در فرهنگسرای امام(ره) برگزار شد، یادآور شد: بعد از رحلت حضرت امام(ره) با ما تماس گرفتند و گفتند که خود را به تهران برسانیم و در جلسه صبح مجلس برای تعیین رهبری حضور پیدا کنیم. در آن دوره آقای خامنه‌ای رئیس‌جمهور بودند و وصیتنامه امام‌راحل را ایشان قرائت کردند. در جلسه بعدازظهر که قرار بود رهبری برای جمهوری اسلامی ایران تعیین شود، عده‌ای موافق شورایی شدن رهبری بودند و عده‌ای دیگر نیز با آن مخالفت می‌کردند، یعنی از رهبری فرد واحد حمایت می‌کردند.

وی در ادامه افزود: در آن جلسه نطق‌های مخالفان و موافقان بیان شد که برخی نسبت به نطق‌های یکدیگر اعتراضاتی را بیان می‌کردند. به عنوان مثال حضرت خضر کشتی را سوراخ می‌کرد و حضرت موسی به وی اعتراض می‌کرد،‌ اما بعد از توضیحات خضر، حضرت موسی قانع می‌شد و مشکلات برطرف می‌شدند و قضیه ما در آن روز نیز به همین صورت بود.

حائری شیرازی با اشاره به اینکه در قانون اساسی آن دوره شورایی شدن و فردی بودن رهبری وجود داشت و مطرح بود، تصریح کرد: شورایی شدن و رهبری شدن فرد واحد در قانون اساسی پیش‌بینی شده بود و اینکه عده‌ای شورایی شدن را مطرح می‌کردند برخلاف قانون اساسی حرف نمی‌زدند، اما همان‌طور که گفتم برخی موافق و بعضی دیگر نیز مخالف بودند و دلیل و برهان‌های خودشان را بیان می‌کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مجلس خبرگان آن دوره تصمیمش بر انتخاب یک فرد بود نه شورایی شدن، بنابراین ما تصمیم گرفتیم که یک فرد واحدی را برای رهبر جمهوری اسلامی ایران انتخاب کنیم.

حائری شیرازی افزود: نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر شورایی بودن رهبری بود یعنی ایشان با شورایی شدن مخالفتی نداشتند.

او گفت: من و برخی دیگر از اعضای مجلس خبرگان رهبری با شورایی شدن مخالفت داشتیم و دلیل و برهان خودمان را در پشت تریبون مجلس اعلام کردیم. من در آن دوره گفتم اگر شورایی شدن خوب بود چرا شورای قضایی را به فرد واحد یعنی رئیس‌ قوه‌قضائیه محول کردیم؟ اگر شورایی شدن خوب بود چرا نخست‌وزیری را با ریاست جمهوری ادغام کردیم؟ پس ما تجربه شورایی شدن را داشته‌ایم و خوب می‌دانیم که چه عواقبی دارد.

حائری شیرازی به رای‌گیری موافقان و مخالفان در سال 68 اشاره کرد و افزود: اول قرار شد مخالفان شورایی شدن فرد واحد قیام کنند، اما یکی از آقایان به هیات‌رئیسه گفت: اول موافقان قیام کنند تا تعداد آنها مشخص شود، اگر تعداد آنها به حدنصاب رسید رهبری شورایی می‌شود، اگر نرسید که رهبری شورایی نخواهد شد که حتی من به یاد دارم هیات‌رئیسه به وی گفت مگر چه فرقی می‌کند؟‌ اما هیچ‌کس دلیل اصرار آن فرد را متوجه نشد تا اینکه خود آن فرد بعد از رای‌گیری دلیل و برهانش را بیان کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: بعد از آنکه موافقان قیام کردند و تعداد آنها به حدنصاب نرسید، آن فردی که اصرار می‌کرد اول موافقان شورا قیام کنند دلیلش را توضیح داد که گفت اصرار من بر این بود که اول موافقان بلند شوند، چرا که آنهایی که رای‌شان ممتنع است با آنها قیام نمی‌کنند و می‌نشینند و این شد که تعداد اعضای مخالفان به حدنصاب رسید و شورایی شدن رهبری تصویب نشد.

حائری شیرازی بیان کرد: بعد از این کش و قوس‌ها تصمیم گرفتیم آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای را به عنوان جانشین امام راحل و رهبر انقلاب انتخاب کنیم که خودشان مخالف این کار بودند.

او خاطره‌ای از دوران ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب تعریف کرد و افزود: به یاد دارم زمانی به دفتر آقای خامنه‌ای رفتم تا نامه‌ من را به دست امام‌خمینی‌(ره) برساند. به آقای خامنه‌ای گفتم گویا دوران ریاست جمهوری شما در حال به پایان رسیدن است. بعد از ریاست جمهوری چه اقدامی می‌خواهید انجام دهید؟ او خطاب به من گفت: می‌روم به کار آخوندی خود ادامه می‌دهم و در حوزه مشغول به کار می‌شوم، مگر امام‌خمینی‌(ره) من را نهی کند.

مجری این برنامه قصد داشت از آیت‌الله حائری شیرازی اسامی افرادی که با شورایی شدن رهبری موافق بودند را بپرسد، اما وی خطاب به مجری و حضار گفت: مستنداتش وجود دارد و به آنها رجوع کنید، اما اگر دوست دارید که بدانید چه کسانی با شورایی شدن رهبری موافق بودند، یکی از آنها شخص آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای بود. همان‌طور که پیش‌تر گفتم، ایشان با شورایی شدن رهبری موافق بودند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: به یاد دارم حضرت امام(ره) دست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رهبر معظم انقلاب را در دست یکدیگر قرار داد و گفتند: اگر شماها با هم باشید هیچ مشکلی برای کشور به وجود نخواهد آمد، اما ای کاش که این راز هیچ‌وقت برملا نمی‌شد،‌ چرا که پس از فاش شدن این صحبت‌ها کشورهایی مانند آمریکا و اسرائیل با اقدامات خود قصد دارند و بارها نیز سعی کردند میان رهبر انقلاب و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اختلاف ایجاد کنند.

حائری شیرازی خطاب به حضار و مجری برنامه گفت: آیا تاکنون مشاهده کرده‌اید که آقای هاشمی بگوید شخصی بهتر از آقای خامنه‌ای برای رهبری وجود دارد؟ در حالی که آیت‌الله هاشمی بارها و بارها تاکید کردند که هیچ شخصی بهتر از آقای خامنه‌ای برای رهبری وجود نداشته و ندارد. بنابراین اینکه شما و برخی تصور می‌کنید که اختلافی میان این دو آیات وجود دارد، این‌طور نیست، اما باید سعی کنیم که اختلافی نیز ایجاد نشود.

حائری شیرازی در ادامه به انتخابات گذشته مجلس دهم شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: من در اینجا تاکید می‌کنم اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با یکدیگر برادرند و نباید اختلافی میان این دو جریان سیاسی وجود داشته باشد. ما سعی بر این داریم تا آقایان محمدرضا عارف به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان و غلامعلی حدادعادل را به عنوان سرلیست اصولگرایان به یکدیگر نزدیک کنیم تا نزد رهبر معظم انقلاب بروند تا با وی صیغه و عقد اخوت ببندند و به ایشان بگویند که ما به شما اعتقاد و باور داریم و امیدوارم بعد از انجام این کار میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان اختلافی وجود نداشته باشد.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395، کد مطلب 1105140:www. ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین