پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
احمد همتی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق، بودجه همسان‌سازی و رتبه‌بندی را کمی افزایش داده، می‌گوید: منابع بودجه محدود و غیرمطمئن است و لذا سال آینده همسان‌سازی به صورت کامل اجرایی نخواهد شد.ناکافی بودن بودجه‌ی در نظرگرفته شده برای همسان‌سازی در لایحه بودجه‌ی تقدیمی به مجلس، بازنشستگان کشوری را به اعتراض و انتقاد واداشت؛ بازنشستگان بارها از کمیسیون تلفیق بودجه مجلس درخواست کردند که سهم همسان‌سازی را در لایحه بودجه افزایش دهند؛ آنها خواستار اجرای نص صریح قانون و جلوگیری از تبعیض و بی‌عدالتی در حق کسانی شدند که بعد از سی سال خدمت، نمی‌توانند امورات زندگی خود را با مستمری دو میلیون تومانی یا حتی کمتر، اداره کنند.

شعار سال: «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان هم‌تراز» از الزامات قانون مدیریت خدمات کشوری است که از زمان تصویب در سال ۱۳۸۶ تا امروز، حتی برای ۴۰ درصد از بازنشستگان کشوری اجرایی نشده است؛ غفلت از اجرای قانون در حالی دهمین سال خود را پشت سر گذاشته که به گفته‌ی جمشید تقی‌زاده (مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری) برای اجرای کامل همسان‌سازی، بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است؛ علیرغم همه اینها، دولت در لایحه بودجه ۹۸، فقط ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و نیروهای مسلح درنظر گرفته است.

ناکافی بودن بودجه‌ی در نظرگرفته شده برای همسان‌سازی در لایحه بودجه‌ی تقدیمی به مجلس، بازنشستگان کشوری را به اعتراض و انتقاد واداشت؛ بازنشستگان بارها از کمیسیون تلفیق بودجه مجلس درخواست کردند که سهم همسان‌سازی را در لایحه بودجه افزایش دهند؛ آنها خواستار اجرای نص صریح قانون و جلوگیری از تبعیض و بی‌عدالتی در حق کسانی شدند که بعد از سی سال خدمت، نمی‌توانند امورات زندگی خود را با مستمری دو میلیون تومانی یا حتی کمتر، اداره کنند.

اما آیا کمیسیون تلفیق، صدای دادخواهی بازنشستگان کشوری را شنیده است؟ احمد همتی (عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم سمنان در مجلس) با بیان اینکه منابع درآمدی بودجه ۹۸ محدود است، از عدم تحقق کامل همسان‌سازی در سال آینده خبر می‌دهد؛ او البته تاکید می‌کند بودجه همسان‌سازی «کمی» افزایش یافته و اکنون بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است.

آیا بودجه همسان‌سازی زیاد شده است؟!

سلمان خدادادی (رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی)، بیست و پنجم دی ماه، در نهمین گردهمایی روسای کانون‌های بازنشستگی استان تهران گفت: ۸هزار میلیارد تومان به ۲هزارمیلیارد مصوب دولت بابت بودجه صندوق بازنشستگی اضافه شده است.

او افزایش ۸ هزار میلیارد تومانی بودجه همسان‌سازی را پیشنهاد کمیسیون اجتماعی به کمیسیون تلفیق بودجه دانسته و اعلام کرده این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس مطرح شده و به احتمال زیاد با آن موافقت می‌شود.

براساس اظهارات سلمان خدادادی، اعتبار ردیف ۵۵۰۰۰۰-۲۲ در جدول شماره ۹ لایحه بودجه برای «متناسب‌سازی» حقوق بازنشستگان، بر اساس پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است اما احمد همتی (عضو کمیسیون تلفیق بودجه) در این رابطه می‌گوید: این پیشنهاد یعنی افزایش ۸ هزار میلیارد تومانی بودجه همسان‌سازی، حتی مطرح هم نشده، چه برسد به اینکه تصویب شود!

همتی ادعا می‌کند کمیسیون اجتماعی هیچ‌گونه پیشنهادی دال بر افزایش ۸ هزار میلیاردی بودجه همسان‌سازی یا همان متناسب‌سازی، به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه نکرده است؛ حال فارغ از اینکه چرا رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در جمع بازنشستگان و کانون‌های آنها از پنج برابر شدن بودجه تخصیص یافته برای همسان‌سازی، دادِ سخن می‌دهد و از گشایشی در امور صحبت می‌کند که در عمل اتفاق نیفتاده، آینده همسان‌سازی مستمری، به عنوان مهم‌ترین مطالبه‌ی امروز بازنشستگان کشور، همچنان آکنده از ابهامات فراوان است؛ به راستی آیا سال آینده بازنشستگان صندوق کشوری می‌توانند منتظر افزایش مستمری‌های خود باشند؟!

منابع بودجه ۹۸ محدود است

احمد همتی در تشریح آنچه در کمیسیون تلفیق بودجه گذشته، می‌گوید: منابع بودجه ۹۸ مشخص است و فقط باتوجه به این منابع و محدودیت‌های آن، می‌توان برای بخش‌های مختلف از جمله همسان‌سازی، تامین اعتبار کرد؛ البته کمیسیون تلفیق به ۲ هزار میلیارد تومانِ اولیه، مبلغی را اضافه کرده اما در هر حال، باید منابع تامین شود تا بتوان بودجه را افزایش داد.

احمد همتی - نماینده مردم سمنان در مجلس

وی تاکید می‌کند: نمی‌شود هرکس هر عددی را بیاورد و اعلام کند، بگوییم آن عدد درست است! منابع بودجه مشخص و محدود است و البته تحقق این منابع در سال ۹۸ معلوم نیست؛ به عبارتی مشخص نیست چند درصد از این منابعِ پیش‌بینی شده، در سال آینده محقق می‌شود.

او تامین منابع برای بودجه ۹۸ را «نامشخص» و «غیردقیق» توصیف می‌کند و می‌گوید: با همه اینها، کمیسیون تلفیق به بودجه همسان‌سازی مقداری افزوده و این بودجه از ۲ هزار میلیارد تومان بیشتر شده است.

بودجه «همسان‌سازی» و «رتبه‌بندی» در کمیسیون تلفیق افزایش یافت

همتی می‌افزاید: کمیسیون تلفیق در روزهای نهایی بررسی بودجه، هم بودجه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و هم بودجه رتبه‌بندی معلمان را افزایش داده است؛ او البته میزان نهایی اعتبار این دو مولفه را اعلام نمی‌کند و تاکید دارد که این اعتبارات باید در صحن علنی مجلس تصویب و سپس رسانه‌ای شود.

قرار است بخش‌های مختلف بودجه ۹۸ و الحاقات و اصلاحاتِ کمیسیون تلفیق، اوایل هفته آینده شنبه یا یکشنبه- در صحن علنی مجلس طرح و توسط نمایندگان به بحث و بررسی گذاشته شود.

همتی علاوه بر افزایش بودجه همسان‌سازی و رتبه‌بندی در کمیسیون تلفیق، به دو اصلاح دیگر در رابطه با اجرای همسان‌سازی اشاره می‌کند؛ اول تغییر مرز همسان‌سازی و لزوم اجرای آن برای بازنشستگانی که تا سقف ۲.۵ میلیون تومان مستمری می‌گیرند به جای تصریح اولیه که تنها بازنشستگانی که زیر ۲ میلیون تومان دریافتی دارند را شامل می‌شد و دوم، الزام دولت به اجرای همسان‌سازی؛ پیش از این دولت «مجاز» به اجرای همسان‌سازی بود اما با تغییرات کمیسیون تلفیق، از این پس «مکلف» است که همسان‌سازی را برای همه بازنشستگان مشمول اجرایی کند.

همتی در این رابطه می‌گوید: این دو اصلاح، پیشنهاد شخص من بود که هر دو در کمیسیون تلفیق رای آورد؛ در حال حاضر دولت «مکلف» است همسان‌سازی را برای بازنشستگانی که زیر ۲.۵ میلیون تومان دریافتی دارند، اجرایی کند.

این نماینده مجلس ابراز امیدواری می‌کند با این تغییرات صورت گرفته، دولت بتواند با اولویت کسانی که زیر ۲.۵ میلیون تومان دریافتی دارند، همسان‌سازی را اجرایی کند.

اما چگونه؟ در شرایطی که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همین امسال می‌گوید برای اجرای کامل همسان‌سازی حداقل ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه لازم است؛ چطور می‌خواهند با کمی بیشتر از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار، دولت را مکلف کنند که برای همه بازنشستگان مشمول آنهایی که زیر ۲.۵ میلیون تومان مستمری می‌گیرند- همسان‌سازی را اجرا کند؟ همتی در این رابطه می‌گوید: اگر همسان‌سازی بخواهد کامل اجرا شود، بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان هم نیاز است؛ پس کامل اجرا نمی‌شود. با توجه به خط فقر، بودجه بسیار زیادی برای اصلاح حقوق و مستمری‌های پایین نیاز است.

سقف معافیت مالیاتی حقوق‌ها افزایش می‌یابد

همتی از افزایش سقفِ معافیت از مالیات حقوق به عنوان یک بسته پیشنهادی خبر می‌دهد و می‌گوید: در جهت اصلاحات معیشتی، کمیسیون تلفیق پیشنهاد داد که سقف معافیت مالیاتی حقوق‌ها افزایش یابد که این پیشنهاد نیز تصویب شد. از سوی دیگر، روند دریافت مالیات برحقوق، تصاعدی شد و تا سقف ۳۵ درصد از حقوق‌های بالا قرار است که مالیات گرفته شود؛ خود همین مساله می‌تواند کمکی باشد در جهت رفع تبعیض دستمزدی و ایجاد تعادل.

او در نهایت با تاکید بر اصلاحاتی که در جهت فقرزدایی از مزدبگیران در کمیسیون تلفیق صورت گرفته، می‌گوید: همسان‌سازی «نمی‌تواند» در سال ۹۸ کامل اجرا شود چراکه منابع بودجه ۹۸، منابع مطمئنی نیست.

با این حساب امیدواری چندانی برای اجرای کامل همسان‌سازی در سال آینده وجود ندارد؛ آنگونه که مشخص است بازنشستگان بازهم باید منتظر تامین اعتبار در بودجه سال‌های بعد بمانند؛ اما یک سوال همچنان بی‌پاسخ مانده است: درحالیکه برای اجرای همسان‌سازی برای بازنشستگانی که تا سقف ۲ میلیون تومان مستمری می‌گیرند به حداقل ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، چطور کمیسیون تلفیق، دولت را «مکلف» کرده که فقط با کمی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان، برای همه بازنشستگانی که زیر ۲.۵ میلیون تومان دریافتی دارند، همسان‌سازی را اجرایی کند؟ به راستی با کدام اعتبار و چگونه؟!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران تاریخ انتشار 26 بهمن 97، کدخبر: 727423، www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین