پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
بعداز اعتراف های صریح « محمد بن نایف» ولیعهد و وزیر کشورسعودی و« نهاد المشنوق» همپیمان سعودی و وزیر کشور لبنان در خصوص « شکست سعودی در سوریه و یمن» و « مداخله های سعودی در لبنان»، آل سعود درصدد توجیه و سرپوش گذاشتن بر این دو رسوائی برآمده است.

شعار سال:

سایت سعودی « الوطن آنلاین» چند روز قبل فاش کرد که «محمد بن نایف بن عبدالعزیز» ولیعهد سعودی و وزیر کشور با انتقاد شدید تلویحی از « محمد بن سلمان» جانشین خود و وزیر جنگ سعودی اعتراف کرده است که توطئه های سعودی در یمن و سوریه شکست خورده است.
سایت الوطن آنلاین که ساعتی بعداز انتشار این خبر در اینترنت ازدسترس خارج شد، نوشت:در حاشیه نشست مشورتی سران کشورها عضو شورای همکاری که سه شنبه هفته گذشته در شهر جده عربستان برگزار شد، بن نایف با حمد و ثنای خدا درباره نعمت های فراوان به سعودی تاکید کرد که دخالت عربستان در بحران های منطقه ناشی از تمایل دائمی آن نسبت به ثبات و امنیت منطقه بود.
الوطن آنلاین به نقل از ولعیهد سعودی افزود: به همین دلیل سعودی به ندای حمایت از ( به اصطلاح) دولت قانونی یمن لبیک گفت تا ملت یمن به امنیت و ثبات دست پیدا کنند.
به نوشته الوطن آنلاین، بن نایف تاکید کرد: اما باید گفت که عملیات توفان قاطعیت زمان زیادی به طول انجامید و اوضاع خارج از پیش بینی های ما پیش رفت چون کشورهای عضو ائتلاف به ماموریت هایی که به آنها واگذار شده بود،عمل نکردند.
بن نایف درباره پرونده سوریه نیز گفت: پیش بینی ما این بود که با کمک ترکیه و ایالات متحده آمریکا، نظام سوریه را سرنگون می کنیم و تکیه زیادی به اطمینان بخشی ها در این زمینه کردیم اما وعده هایی که داده شده بود در عرصه واقعیت تحقق پیدا نکرد و با کمال تاسف در دو سال گذشته بحران های زیادی را در جهان عرب شاهد بوده ایم.
وی تاکید کرد: این مسائل ایجاب می کند در سیاست ها و محاسبات خود تجدید نظر کنیم و در صورت نیار حتی عقب نشینی های واقعی و دردناکی در پرونده های مذکور داشته باشیم، این در صورتی است که قصد داشته باشیم جهان عرب را به ساحل امنیت رهنمون شویم و آن را از درگیری و کشت و کشتار نجات دهیم.

** بیانیه عجیب
اما سایت الوطن آنلاین چند ساعت بعد، دو باره در اینترنت ظاهر شد اما با یک بیانیه عجیب برای توجیه این رسوائی و تکذیب اعتراف های بن نایف.
در این بیانیه ادعا شده است که نیروهائی موفق شده اند با هک کردن و نفوذ به سایت الوطن آنلاین، این مطالب را تحت عنوان اعتراف های بن نایف منتشر کنند.
بسیاری ازصاحب نظران و رسانه های منطقه از جمله روزنامه لبنانی الاخبار، خارج شدن سایت الوطن آنلاین و سپس بازگشت آن به همراه این بیانیه و تکذیب سخنان بن نایف، تاکیدی است بر اینکه بن نایف این سخنان را بر زبان جاری ساخته و این اقدامش در چارچوب جنگ قدرت با بن سلمان است.

** سیاست چماق و هویج
اما در لبنان آل سعود ضمن فشار بر برخی همپیمانان خود برای نشان دادن واکنش به افشاگری های وزیر کشور لبنان،« علی عواض عسیری» سفیر سعودی ها سراسیمه و البته با همان سیاست « چماق و هویج» تلاش کرد ضمن نشان دادن روی خوش به لبنانی ها، تهدید را چاشنی آن کند تا شاید جلوی افشاگری های بیشتر گرفته شود و روی دمل چرکین « مداخله های سعودی» که لبنانی ها را سال های طولانی است رنج می دهد، بیشتر باز نشود.
در این چارچوب برخی ازدوستان نزدیک آل سعود مانند« ولید بن جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه ماموریت یافتند تا بسرعت واکنش نشان دهند و با صدور بیانیه و شرکت در مصاحبه های تلویزیونی قائله را ختم بخیر کنند.
همپیمانان سعودی با انتقاد از نهاد المشنوق، گفتند که اکنون وقت این حرف ها و افشاگری ها نیست.
جنبلاط که ابتدا در صفحه خود در توئیتر مطلبی در این باب نوشت، در گفت وگو با تلویزیون «ال بی سی» لبنان هم با بیان اینکه « اکنون وقت بازخواست ملک عبدالله پادشاه متوفی سعودی نیست»، خطاب به سعدالحریری گفت: نسبت به رفتار و گفتار نزدیکترین افراد به خود هوشیار و حتی اگر تنها ماندی باز هم معتدل باش.
وی افزود: سعدالحریری همان مسیری را رفته است که ملک عبدالله از او خواست اما چندین اشتباه مرتکب شده و در حضور« سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی و « محمد بن سلمان» به او توصیه هائی کردم و گفتم که چرا امروز به اینجا رسیده ایم.
جنبلاط همچنین خطاب به « سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله گفت که « ماموریت ما ساقط کردن آل سعود نیست».

** تحرکات سفیر سعودی/ ما فقط ضد حزب الله هستیم
سفیر سعودی هم که قبلا با صدور بیانیه ای کوتاه از سخنان افشاگرایانه همپیمان و دوست نزدیک خود غافلگیر شده و آن را تعجب برانگیز خوانده بود، در گفت وگو با تلویزیون لبنانی « الجدید» باز هم بر تعجب خود از سخنان المشنوق که سیاست های مداخله جویانه پادشاهی سعودی را عامل شکست های الحریری خوانده است، تاکید کرد.
اگرچه الحریری تاکنون به طور رسمی نسبت به سخنان المشنوق واکنشی نشان نداده است، سفیر سعودی ادعا کرد: سخنان المشنوق نظر شخصی او است و ربطی به سعدالحریری رئیس حزب جریان المستقبل و این حزب ندارد.
عسیری با اشاره تلویحی به شکست سعدالحریری و دوستانش در انتخابات شوراهای شهر لبنان به ویژه در طرابلس و موفقیت« اشرف ریفی» وزیر مستعفی دادگستری، گفت: نمی پذیریم پادشاهی سعودی کیسه بوکس برای کسانی باشد که اگر نتوانستند در کشورشان به موفقیتی دست پیدا کنند، به ما ضربه بزنند و سعودی را سرزش کنند.
ناظران معتقدند که علت موفقیت فهرست مورد حمایت ریفی در شهر طرابلس، فتواهای شیوخ تکفیری و سلفی، نارو زدن « سمیر جعجع» تروریست لبنانی و رئیس حزب« نیروهای لبنانی» به همپیمانان خود و حمایت مخفیانه به ویژه مالی از ریفی و حمایت های مالی و رسانه ای سعودی ، قطر و امارات بوده است.
سفیر سعودی فاش کرد: چند روز قبل از انتخابات شوراهای شهر، اشرف ریفی وزنش و چند تن از دوستان میهمان من بودند واحساس کردم او رغبتی ندارد در ضیافت شام اصلی من برای برخی مقامات لبنانی شرکت کند و من هم پذیرفتم.
وی گفت که « معتقدیم اشرف ریفی جایگاهی در دولت لبنان و نقشی در سیاست های لبنان دارد اما ما در امور داخلی آن دخالتی نمی کنیم».
عسیری افزود: آل سعود با طائفه شیعه لبنان مشکلی ندارد و تنها ضد حزب الله است.

** دو ساعت نشست با المشنوق
سفیر سعودی به این مصاحبه اکتفا نکرد و با هدف راضی کردن نهاد المشنوق برای متوقف کردن افشاگری هایش به مدت دو ساعت با او ملاقات و گفت وگو کرد.
روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابعی در حزب جریان المستقبل افزود: المشنوق در این جلسه در باره علت افشاگری های خود توضیح داد و عسیری هم با روشی دوستانه و محبت آمیز با او صحبت کرد.

** واکنش تند عکاظ
همزمان با تحرکات عسیری در بیروت، روزنامه سعودی« عکاظ» وابسته به آل سعود، در واکنشی تند، نوشت که این مرد( نهاد المشنوق) از بیماری « شیزوفرنی» رنج می برد.
اما در ریاض این تنها واکنش نبود، حدود 2000 کارگر و کارمند خشمگین شرکت « سعودی اوجیه» متعلق به « سعدالحریری» رئیس حزب جریان المستقبل لبنان و همپیمان آل سعود، در واکنش به ورشکستگی این شرکت وپرداخت نشدن چندین ماه حقوق آنان، به ساختمان اصلی این شرکت در ریاض یورش بردند و با ورود به دفتر سعد الحریری ، به اموال و تجهیزات داخل آن خسارت زیادی وارد کردند.
پلیس سعودی برای جلوگیری از فراگیر شدن این اعتراض و گسترش دامنه آن به مناطق دیگر ریاض مداخله کرد.
کارگران درصفحه های اجتماعی نوشته اند که « ظلم علیه کارگران و کارمندان در سعودی تا کی ؟»، « رمضان فرارسید و پروردگار ما از اهمال کاری های شما غافل نیست و بیش از این فرصت نخواهید داشت».
کارگران شرکت سعودی اوجیه حدود هشت ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده و بن سلمان بارها گفته است که این نشان ضعف سعدالحریری و ولخرجی های او است و اگر کارگران شکایت کنند دولت سعودی از آنها حمایت می کند.
اکنون این شایعه قوت گرفته است که سعدالحریری در صدد فروش سهام خود در شرکت سعودی اوجیه است.
گفته می شود که بحران مالی ناشی از سیاست های رژیم سعودی از جمله مشارکت در توطئه کاهش قیمت نفت، حمایت از تروریست های تکفیری در سراسر جهان به ویژه سوریه و عراق و راه اندازی جنگ بدون نتیجه علیه یمن تنها متوجه شرکت سعودی اوجیه نیست و بسیاری از شرکت های سعودی با خطر ورشکستگی مواجه هستند.
ناظران معتقدند که این اقدام کارگران شرکت سعودی اوجیه در چارچوب برنامه « محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر جنگ سعودی برای تصاحب این شرکت قرار دارد.
برخی از ناظران هم علت یورش ناگهانی کارگران به دفتر سعدالحریری را واکنشی به افشاگری های « نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان از مداخله های آل سعود در لنبان و فشارهای آن بر الحریری دانسته اند.

** انفجار بمب المشنوق در بیروت و تکانه های آن در ریاض
روزنامه لبنانی السفیر هم نوشت: منتقدان و دوستان نهاد المشنوق معتقدند بمبی که او در گفت وگوی تلویزیونی خود با افشای مداخله های آل سعود منفجر کرد، ترکش های آن به طرف های مختلف اصابت کرد و تکانه های آن در ریاض بخوبی احساس شد.
در محافل سیاسی همچنان این سوالات مطرح است که چرا المشنوق این بمب ( متهم کردن آل سعود» را ترکاند، چرا الان، پیامش چه بود، هدفش که بود و به چه کسانی اصابت کرد؟
وزیر کشور لبنان و عضو حزب جریان المستقبل (همپیمان اصلی آل سعود در لبنان) فاش کرده اس که سیاست ها و گزینه های سعدالحریری رئیس حزب جریان المستقبل با دستور و تحت فشارهای انگلیس، آمریکا و سعودی اتخاذ می شود.
المشنوق درگفت وگو با تلویزیون ( ال بی سی) لبنان درباره علت حمایت سعدالحریری از نامزدی «سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده در انتخابات ریاست جمهوری لبنان گفت که وزارت خارجه انگلیس، آمریکا و سعودی از الحریری خواستند تا فرنجیه را نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کند.
المنشوق گفت: برگزاری نشست بین « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله با ژنرال عون و سلیمان فرنجیه را « علی عواض عسیری» سفیر سعودی درلنبان در ضیافت شام اخیرش با حضور تعدادی زیاد از سیاستمداران لبنانی به الحریری پیشنهاد کرد.
الحریری چند روز قبل در واکنش به اظهارات شیخ « نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله در صفحه خود در توئیتر نوشت: بهتر است سید حسن نصرالله برای انتخاب رئیس جمهوری لبنان با ژنرال عون و فرنجیه ملاقات کند تا یکی راضی شود به نفع دیگری کنار رود.
شیخ نعیم قاسم گفته بود: کسانی که ادعای انتخاب سریع رئیس جمهوری لبنان را دارند، بهتر است با ژنرال عون گفت وگو کنند.
براساس این گزارش، وزیر کشور لبنان فاش کرد: سعودی ما را برای رفتن به دمشق برای سازش با نظام سوریه مجبور کرد درحالی که همه مردم فکر می کردند، این گزینه طبیعی ما بوده است.
نهاد المشنوق با بیان اینکه مسئولیت سخنانش را با وجود اینکه بزودی و بویژه از سوی الحریری تکذیب خواهد شد، متحمل می شود، تاکید کرد: سیاست های سابق سعودی موجب شد نامزدی ژنرال میشل عون در انتخابات ریاست جمهوری لبنان با شکست مواجه شود.
اما وزیر کشور لبنان در پاسخ به معترضان تاکید کرد: وقت آن رسیده است که به طور شفاف و بدون دوز و کلک واقعیت ها و حقایق را بگوییم.
المشنوق در صفحه خود در توئیتر نوشت: درست است، من به نمایندگی از حزب المستقبل سخن نگفتم اما سخنان من بیانگر واقعیت های پنهان نگه داشته شده المستقبل است و اکنون وقت آن رسیده که واقعیت ها را آن طور که هست و بدون دوز و کلک بگوئیم.
رسانه های لبنانی تاکید کردند که نباید از کنار سخنان تلویزیونی شامگاه پنجنشبه گذشته المشنوق که اعتراف کرده « سیاست های سعودی ها ما را به این مرحله رسانده است»، به آسانی عبور کرد و ناظران باید آن را به دقت بررسی و تجزیه و تحلیل کنند.
المشنوق پیش از آنکه سیاستمدار باشد از اهالی دنیای رسانه است و در روزنامه السفیر قلم زده است، او نشان داد که سعودی چگونه در لبنان دخالت و به احزاب و گروه های سیاسی نزدیک به خود امر و نهی می کند.
ناظران لبنانی، اعتراف های المشنوق در خصوص مداخله های آل سعود را بهترین شاهد و گواه برای اظهارات « سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان دانسته اند که بارها در این خصوص هشدار داده است.
« سیاست های سعودی ما را به ستوه آورده است، سیاست های سعودی سعدالحریری را قربانی و ما را با دشمن لجوج خود(سوریه) وادار به گفت وگو وهمپیمانی کرد، سیاست های سعودی عامل پیروزی اشرف ریفی وزیر مستعفی دادگستری در طرابلس و کاهش آرای ما در بیروت شد»، سخنانی نیست که بتوان از کنار آنها به راحتی گذشت.
السفیر خاطرنشان کرد: المشنوق به سیاست های دولت گذشته سعودی حمله کرد اما آیا کسی وجود دارد بگوید سیاست های کنونی سعودی برای الحریری و لبنان بهتر از گذشته است و البته همه جزئیات آن را می دانند.
این روزنامه لبنانی تاکید کرد: سخنان المشنوق با اظهارات سیدحسن نصرالله هماهنگ و منسجم بود و نشان داد که منطقه در آینده داغ تر و شاهد بحران های بیشتری است.1324

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 17 خرداد 1395، کد مطلب: 82101974: www irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین