پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۴۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
منطقه نمونه گردشگری «حسین‌آباد بغدادی» در حاشیه شهر اراک که در سال‌های اخیر با ایجاد سفره‌خانه‌های سنتی به محل تفریح تبدیل شده با وجود بهره‌مندی از زیرساخت‌های لازم، حوزه نظارت و ساماندهی آن با چالش‌های جدی مواجه است.

شعار سال: این منطقه به سبب منظره‌های طبیعی و باغ‌های زیبا در شلوغی و هیاهوی کلانشهر اراک فرصتی را برای دوری از زندگی ماشینی و استفاده از آب و هوای پاک فراهم کرده و برای دوری از هرگونه بی‌تخلفی و آسیب‌های اجتماعی لازم است ساماندهی این مجموعه گردشگری در اولویت کاری مسئولان متولی قرار گیرد.
«سید حسن حسینی»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این باره گفت: در سال‌های اخیر 23سفره‌خانه سنتی در منطقه گردشگری حسین‌آباد بغدادی ایجاد شده که تنها سه واحد آن مجوز میراث فرهنگی را اخذ کرده و بقیه واحدها با پروانه کسب اصناف فعالیت می‌کنند. اسناد مالکیت این واحدها قولنامه‌ای است و به این علت نمی‌توانند زیرپوشش میراث فرهنگی قرارگیرند و نداشتن مجوز آب نیز یکی از مشکلات جدی برای صاحبان رستوران‌های این منطقه است.
وی اظهار داشت: 17 رستورانی که در این روستا فعالیت دارد ضوابط سفره‌خانه شامل وسعت زمین، سالن، نما و انطباق با استانداردها، آتش‌نشانی و مکان مدیریت و فضای استراحت کارگران را مهیا نکرده و این ضعف جدی باید برطرف شود. زمین رستوران‌های این منطقه نیز کشاورزی است که با هدف گردشگری و رفاهی تغییرکاربری پیدا کرده و در مسیر قانونی اخذ نشده و به همین دلیل نیز اداره ثبت اسناد و املاک از ارائه مستندات ملکی با کاربری جدید خودداری می‌کند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: از طرفی شهرداری اراک هم اعلام کرده، منطقه گردشگری حسین‌آباد بغدادی در محدود شهر اراک واقع شده و ساخت و سازهای انجام شده در این منطقه غیرمجاز است. این در حالی است که انجام طرح مطالعات تحقیقات منطقه گردشگری حسین‌آباد بغدادی از راهکارهایی است که می‌تواند وضعیت این منطقه را سامان دهد. به‌گفته وی اصناف اراک باید از ارائه پروانه کسب به واحدهایی که در این منطقه از شرایط لازم برخوردار نیستند، خودداری کند.
«مهدی زندیه وکیلی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی هم با تأکید براینکه توسعه واحدهای گردشگری در منطقه حسین‌آباد بغدادی اراک باید قانونمند انجام شود، افزود: واحدهای متقاضی گردشگری در این منطقه باید بر اساس قانون، موافقت اصولی را از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اخذ کنند تا از راه‌اندازی واحدهای بدون مجوز جلوگیری شود. تا زمانی که این واحدها مجوز نداشته باشند نمی‌توان فعالیت آنها را مورد کنترل و نظارت قرار داد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان باید بر مجوزدار شدن این واحدها نظارت جدی کند. اغلب واحدهای گردشگری از جمله سفره‌خانه‌ها در روستای حسین‌آباد بغدادی پروانه ساخت ندارند و نیاز است که برای جلوگیری از ادامه تخلف در ساخت و ساز‌های جدید دستگاه‌های متولی با قاطعیت قانون را اعمال کنند و راهکار لازم برای نظم دهی به فعالیت واحدهای موجود نیز صورت گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 5 اسفند 97، شماره: 7006


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین