پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۹۲۷۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
سرانجام پس از ماه‌ها رایزنی و گمانه‌زنی درباره نرخ ارز حجاج، روز گذشته سازمان حج و زیارت اعلام كرد دولت با تأمین ارز به نرخ هفت هزار تومان برای حج پیش‌رو موافقت کرده است. بعد از اجرای سیاست‌های ارزی، بانك مركزي اعلام كرد ديگر به مسافران به قيمت دولتي ارز پرداخت نمي‌كند و آنها مي‌توانند ارز خود را با قيمت آزاد تهيه كنند.

شعار سال: در ابتدا زائران و حجاج نيز جزء مسافران خارجي محسوب مي‌شدند و بايد ارز خود را از بازار آزاد تهيه مي‌كردند تا اين‌كه با رايزني‌هايي كه انجام شد، دولت تصميم گرفت به زائران و حجاج ارز نيمايي پرداخت كند، اما روز گذشته علی‌رضا رشیدیان که پيش از اين‌ قیمت ارزی حج ۹۸ را برای هر نفر بین ۳۱۰ تا ۳۳۰ دلار اعلام کرده بود، تأیید کرد که دولت با تأمین ارز به نرخ هفت هزار تومان برای حج پیش‌رو موافقت کرده است. نرخ ارز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان سازمان حج و زیارت بود که بارها درباره تأثیر آن بر افزایش هزینه‌های حج و تحمیل آن به مردم که سال‌هاست برای انجام این فریضه واجب در نوبت و منتظر مانده‌اند، ابراز نگرانی کرده بودند.
نام‌نویسی حج ۹۸ از روز گذشته (جمعه، ۱۰ اسفند) در سراسر کشور آغاز شد و این سازمان با اعلام اسامی کاروان‌های مجاز برای ثبت‌نام، از گروه‌های قیمتی نیز رونمایی کرد.
کمترین قیمت تعیین‌شده برای این سفر ۲۱ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۷۵۰ تومان است که تعداد بسیار محدودی از کاروان‌ها در استان‌های فارس و هرمزگان با این قیمت اجرا خواهند شد.
همچنین بیشترین قیمت حج ۹۸ مبلغ ۲۸ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان است که کاروان‌های اندکی به این قیمت اختصاص داده شده‌اند. قیمت میانگین بیشتر کاروان‌های حج بین ۲۳ تا ۲۵ میلیون تومان است.
رئیس سازمان حج و زیارت که امیدوار بود «حج ۹۸ با قیمتی زیر ۳۰ میلیون تومان انجام شود»، از حمایت رئیس‌جمهور، معاون‌اول رئیس‌جمهور و ریاست شورای‌عالی حج و زیارت و اعمال سیاست‌های انقباضی با حمایت نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت برای مدیریت قیمت حج خبر داده است.
پيش از نيز سازمان حج و زيارت اعلام كرده بود که برای تسهیل در پرداخت زائران حج تمتع سال ۱۳۹۸، هزینه این سفر در دو قسط دریافت خواهد شد که قسط اول مبلغ ۱۵ میلیون تومان (به‌علاوه اصل مبلغ ودیعه و سودهای تعلق‌گرفته به آن) هم‌زمان با ثبت‌نام در کاروان‌ها دریافت می‌شود و زمان دریافت قسط دوم هم بعدا اعلام خواهد شد. قطعی‌شدن ثبت‌نام به انجام معاینات پزشکی و پرداخت قسط دوم هزینه سفر منوط خواهد بود.
رئیس سازمان حج و زیارت درخصوص نحوه دریافت مبلغ حج از ثبت‌نام‌کنندگان گفت: با توجه به نزدیک‌بودن به عید نوروز و با درنظرگرفتن شرایط اقتصادی جامعه بنا شد ما مبلغ ۱۵ میلیون تومان را که برای ثبت‌نام لازم است از ثبت‌نام‌کنندگان دریافت کنیم.رشیدیان با اشاره به مبلغ ودیعه ثبت‌نام‌کنندگان و سودی که به ودیعه‌ها تعلق گرفته، افزود: چیزی حدود 5/2 تا سه میلیون تومان ارزش ودیعه‌ها و سود آنهاست که غیر از آن طی تفاهم‌نامه‌ای که با ریاست بانک ملی داشتیم، امسال مبلغی هم به‌عنوان سود تجمیعی به ودیعه‌گذاران داده می‌شود و درمجموع رسیدی به‌عنوان رسید اولیه برایشان صادر می‌کنیم که حدود ۲۰ میلیون یا بالا‌تر از آن خواهد شد.
وی درخصوص مرحله دوم پرداخت هزینه‌های حج ۹۸ گفت: بعد از معاینات پزشکی و تأیید صحت و سلامت و استطاعت جسمی حاجی برای حج‌گذاردن و بعد از اینکه قرارداد ما با شرکت‌های هواپیمایی تکمیل شد، قیمت نهایی قطعی می‌شود که در مرحله دوم تکمله وجه حج محاسبه و از ثبت‌نام‌کنندگان قبل از سفر دریافت می‌شود.ثبت‌نام حج ۹۷ هم‌اکنون از طریق سامانه reserve.haj.ir امکان‌پذیر است. نخستین اولویت‌های فراخوانده شده دارندگان فیش حج تا ۳۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۵ هستند که قبلا در همین سامانه اطلاعات خود را به‌روزرسانی کرده و کد رهگیری دریافت کرده‌اند. این ودیعه‌گذاران از امروز تا ۱۵ اسفندماه سال ۹۷ مهلت دارند تا در کاروان ثبت‌نام کنند.اولویت بعدی، دارندگان قبض ودیعه‌گذاری حج از یک اسفندماه سال ۸۵ تا ۱۵ اسفندماه همان سال هستند. این گروه نیز از ۱۵ تا ۲۰ اسفندماه امسال مهلت دارند که ثبت‌نام خود را قطعی کنند.سازمان حج و زیارت سومین گروه در اولویت را دارندگان قبض ودیعه‌گذاری حج به تاریخ ۱۶ تا ۳۰ اسفندماه سال ۱۳۸۵ اعلام کرده که در صورت خالی‌ماندن ظرفیت کاروان‌ها، از ۲۰ اسفندماه فراخوانده می‌شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 11 اسفند 97، شماره: 3379


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
0
0
ارز 7000 تومانی و 4200 تومانی به نفع مردم معمولی نیست مردم رو به فقر بیشتر میرسونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین