پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۱۷۰
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۸
خانه ثبت ملی طوسی‌زاده در اصفهان در حالی هنوز مرمت نشده که مالک خصوصی آن از سه ماه پیش طرح کاربری آن را به میراث فرهنگی اصفهان و سازمان میراث فرهنگی ارسال کرده و هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

شعارسال: خانه ثبت ملی طوسی‌زاده در اصفهان در حالی هنوز مرمت نشده که مالک خصوصی آن از سه ماه پیش طرح کاربری آن را به میراث فرهنگی اصفهان و سازمان میراث فرهنگی ارسال کرده و هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

 یکی از شعارهای اصلی و جدید سازمان میراث فرهنگی حمایت از مرمت و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی است. و در سخنان بیشتر مسوولان این سازمان در سراسر کشور بر تشویق بخش خصوصی به احیا این بناها تأکید می‌شود اما اکنون خبر می‌رسد خانه تاریخی اکبرطوسی زاده اصفهان متعلق به دوره قاجار و قرن 13 هجری قمری که با شماره ثبت 1153 در تاریخ 18 آذر 1345 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اکنون در انتظار تصمیم مسوولان میراث فرهنگی روزگار ناخوشی را سپری می‌کند.

این خانه که در خیابان طالقانی، کوچه محله نو ( خیابان میرداماد ، چهارراه زاهد فعلی) واقع شده است، از سوی مالک خصوصی به شخصی فروخته شده که تمایل دارد این خانه را به مرکز اقامتی تبدیل کند. اما در حالی که مالک جدید چند میلیارد تومان صرف خرید این خانه کرده و به علت تخریب زیاد باید چند میلیارد هم برای مرمت آن هزینه کند، به دلیل آن که بنا ثبت ملی است و باید هرگونه اقدامی در آن مطابق با ضوابط میراث فرهنگی و نظارت آن باشد، طرح مرمت خانه به هفت خان رستم رسیده است.

پیش از این طرح مذکور بين معاونت سرمايه گذاري و ميراث اصفهان دست به دست می شد اين درحالی بود كه اگرچه طرح از سوی معاونت سرمايه گذاری به معاونت ميراث فرهنگی ارسال شده بود اما تأکید شده كه طرح مورد تاييد اين معاونت نيست!

به این ترتیب طرح مرمت و احیا خانه طوسی زاده مردادماه با تشكيل پرونده سرمايه گذاری به معاونت سرمايه گذاری تحويل داده شده و ویرایش های لازم طبق نظر اين معاونت انجام شده و شهريورماه از طريق همين معاونت به معاونت ميراث فرهنگی تحويل داده شده است.

سپس دو ماه در انتظار تشكيل كميته فني ميراث بوده تا بالاخره اين كميته تشكيل و ايرادات كارشناسان ميراث اصفهان عنوان شده و سپس بر اساس نظر اين كارشناسان دوباره طرح اصلاح و ویرایش شده است اما پس از يكماه دست به دست شدن طرح در معاونت ميراث فرهنگی اصفهان نهايتا در آذر ماه مشخص شده كه ميراث فرهنگی استان اصفهان صلاحيت بررسی طرح را نداشته و به سازمان مرکزی ميراث فرهنگی در تهران ارسال شده است.

نکته قابل تأمل آن که در سه ماه گذشته هر كدام از قسمتهای مسوول اعم از سازمان مرکزی میراث فرهنگی در تهران و میراث فرهنگی اصفهان ديگری را مسئول پاسخگويی به نتيجه نهايی اين طرح مي دانسته اند.

این در حالی است که بنای خانه طوسی زاده به دلیل عدم مرمت در طول سالیان گذشته در وضعیت نامناسبی است و مشخص نیست وقتی مالک این بنا غیر دولتی است و طرح مرمت آن هم ارائه شده و با توجه به تأکید سازمان میراث فرهنگی بر حمایت از مالکان خصوصی و تشویق به احیا و بهره برداری چرا هنوز این مالک نتوانسته طرح خود را برای این بنای تاریخی به اجرا در آورد؟ آن هم در حالی که هر روز خبر تخریب یک بنای تاریخی به دلیل اشتیاق مالکان به برج‌سازی شنیده می‌شود؟ آیا سهم حمایتی میراث فرهنگی از مالکان بخش خصوصی بناهای تاریخی تنها بروکراسی اداری و سخنرانی است؟






شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار:13 اسفند 1397، کدخبر:www.tasnimnews.com،  17929

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین