پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
با توجه به آمارهای ارائه شده انجمن صنایع نساجی ایران ، در ۱۰ماهه سال جاری نزدیک به ۱۷۴ هزار دلار فرش دستباف وارد کشور شده است که با دلار ۱۳هزار تومانی، بیش از ۲/۲ میلیارد تومان صرف واردات فرش دستباف شده است.

شعارسال: طبق آمار انجمن صنایع نساجی ایران طی ده ماهه سال ۹۷ ، بیش از ۲/۲ میلیارد تومان فرش دستباف وارد کرده ایم!

 با توجه به آمارهای ارائه شده انجمن صنایع نساجی ایران ، در ۱۰ماهه سال جاری نزدیک به ۱۷۴ هزار دلار فرش دستباف وارد کشور شده است که با دلار ۱۳هزار تومانی، بیش از ۲/۲ میلیارد تومان صرف واردات فرش دستباف شده است.

آیا فرش دستباف ایران که زمانی رتبه اول را در میان صادرکنندگان فرش در جهان داشت با اینگونه تصمیمات نامعقول حالا جایگاهی پس از سایر کشورهایی همانند: پاکستان و هند و ترکیه و چین و نپال و افغانستان قرار گرفته است؟

در سال ۸۸ که مدیریت حوزه فرش برعهده آقای فرجی بود، واردات فرش با تعرفه ۵۰ درصدی آزاد اعلام شد. ظاهرا علی رغم تغییرات مدیریتی این واردات همچنان صورت می گیرد! آن هم در شرایطی که همواره تأکید می شود که باید به صادرات غیر نفتی که تحریم های نفتی اقتصاد را نشانه گرفته است ، بیشتر بها داد.

اما درست در چنین شرایطی اعلام آمار واردات فرش آنهم از نوع دستباف با محدودیت ارزی که کشور با آن دست به گریبان است و به کشوری همچون ایران که فرش دستباف آن برند جهانی است و خود صاحب نام در تولید فرش دستباف را چگونه می توان توجیه کرد؟

پیش از این البته فعالان حوزه فرش دستباف ، واردات برخی فرش های ماشینی از نوع بلژیکی را موجب کسادی بازار فرش دستباف اعلام کرده بود.

گرچه همواره کشورهای اروپایی و حتی آمریکایی از طرفداران فرش‌های درشت‌بافت ایرانی و اصلی‌ترین خریداران فرش‌های ایران بوده اند اما لازم است با اصلاح برخی امور مانند تنوع در طرح و رنگ و استفاده از نقشه های مدرن می توان بازار جهانی را بار دیگر از آن خود کنیم.

چنانچه مسئولین مربوطه با تجهیز کارگاه ها و حمایت از قالیبافان و مشوق ها برای افزایش صادرات فرش دستباف و البته ممنوعیت ورود فرش دستباف به کشور ، اقدام نمایند می توان انتظار داشت این برند جهانی پرطرفدار باز هم بتواند جایگاه اصلی خود در جهان را بدست آورد.

چه بسا تبلیغات رسانه ای و آگاه سازی مردم برای دوری از خرید فرش های بلژیکی که از رنگ های سمی برای رنگ آمیزی تار و پود فرش های تولید خود بکار برده اند، می تواند خرید اینگونه فرش ها را به صفر برساند.

البته فرهنگ سازی برای داشتن تعصب در استفاده از کالای ایرانی بخصوص کالاهایی از این دست که همواره کیفیت آنها شهرت جهانی داشته است نیز می تواند در حمایت از فرش ایرانی کارساز باشد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اقتصاد برتر ، تاریخ انتشار:19 اسفند 1397 ، کدخبر: -www.eghtesadbartar.com،

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین