پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
ایام تبعید امام که پیش آمد، امام از سیدرضا صدر به عنوان یکی از شاگردان مبرز فلسفه و عرفان خود، می‌خواهند تا تنور این درس را در قم روشن نگه دارد و سید رضا هم به این خواسته استاد گردن می‌نهد.

شعارسال: در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و کنار مرقد مطهر موسس حوزه علمیه قم یعنی مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی ، مرجعی بزرگوار به نام مرحوم آیت الله سید صدرالدین صدر آرمیده است که سه پسر او هم از علمای دین بودند، سید رضا صدر، سید علی صدر و سید موسی صدر (امام موسی صدر(.

و امروز، پنجم رمضان المبارک، سالروز تولد یکی از این سه فرزند و ارشد آنها یعنی آیت الله سید رضا صدر است.

او در مشهد به دنیا آمد و دروس مقدماتی را در همان شهر به اتمام رسانید و با شیخ مرتضی مطهری، هم مباحثه بود.

این دو چنان با هم انس داشتند که وقتی سید رضا صدر تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به قم بیاید، مرتضی مطهری نیز با او همراه شد و به قم آمد.

قم در آن روزگار شاهد مجالس درس علمای اعلام و مراجع بزرگواری مانند حضرات آیات سید روح الله خمینی، سید حسین طباطبایی بروجردی، سید محمد حجت کوه کمره‌ای، سید صدرالدین صدر و سید محمد محقق داماد بود. سید رضا هم به درس این اساتید که غالبا فقه و اصول تدریس می‌کردند - شتافت و البته با توجه به علاقه‌اش، در درس فلسفه و عرفان امام هم شرکت می‌کرد؛ درسی نسبتا خصوصی و با حضور تعدادی اندک از طلاب علاقه مند به مباحث فلسفه و عرفان.

او در آن روزها علاوه بر مباحثه با شیخ مرتضی مطهری، هم مباحثه‌ای جدیدی هم به نام سید اسدالله مدنی یافته بود؛ همو که بعدها شهید محراب شد. سید رضا و سید اسدالله هر روز پیش از نماز صبح در مسجد بالاسر حرم حضرت کریمه اهل بیت (س) مباحثه داشتند.

ایام تبعید امام که پیش آمد، امام از سید رضا صدر به عنوان یکی از شاگردان مبرز فلسفه و عرفان خود، می‌خواهند تا تنور این درس را در قم روشن نگه دارد و سید رضا هم به این خواسته استاد گردن می‌نهد.

او همچنین اقدام به تاسیس درس اخلاق در شب‌های جمعه می‌کند؛ درس‌هایی که سال‌ها ادامه می‌یابد و با استقبال طلاب رو به رو می‌شود.

آیت‌الله سید رضا صدر در سال 1346 شمسی به تهران عزیمت می‌کند و مسجد امام حسین (ع) را به عنوان مرکز درسی و تبلیغی خود انتخاب می‌کند. او در سال 1357 به قم باز می‌گردد و پس از آن و به درخواست گروه زیادی از مومنین، به مدت 16 سال در یکی از شبستان‌های مسجد مشهور امام حسن عسکری (ع) به اقامه جماعت مشغول می‌شود.

سید رضا صدر در آن روزگاران، یکی از دانشمندان برجسته و صاحب‌نام بود و به تعبیر شهید علامه مرتضی مطهری، او یکی از 12 عالم بزرگ آن روزگار بوده است؛ عالمی که با وجود همه اصرارهای مردمی برای انتشار رساله و قبول مرجعیت، هیچ گاه خود را در معرض مرجعیت قرار نداد و رساله منتشر نکرد.

سید رضا صدر، طبع شعری هم داشت و برخی از اشعار او در دیوان شعر به جای مانده از او قابل دسترسی است.

از ایشان همچنین تالیفات فراوان دیگری در زبان‌های عربی و فارسی مانند «المسیح فی القرآن»، «الفلسفه العُلیا»، «برهان صدیقین»، «بانوی کربلا» و «نفایس الاصول» به یادگار مانده است.

همچنین کتب متعددی با عنوان «راه ... » مانند راه قرآن، راه محمد (ص) ، راه علی (ع) و راه مهدی (عج) از دیگر تالیفات این عالم اندیشمند است.

سرانجام این عالم مبرز در 76 سالگی بدرود حیات گفت و پس از تشییع و اقامه نماز توسط آیت الله سید موسی شبیری زنجانی در حجره 33 صحن اصلی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد.

پس از آن بود که حضرت آیت الله خامنه‌ای، پیام تسلیتی به همین مناسبت و خطاب به دکتر سید محمد صدر، فرزند مرحوم آیت الله سید رضا صدر صادر فرمودند که در آن، از ایشان به عنوان «عالم بزرگوار و شریف الحسب و النسب» یاد کردند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاريخ انتشار: 22خرداد 1395، کد خبر: 13950322000333، www. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین