پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به دستور دولت وقت برای توقف پرواز توپولف‌ها در سال ۸۹، گفت: به تازگی مکاتباتی با معاون اول رئیس جمهور داشته‌ایم تا وضعیت هزینه این هواپیماها که در حالت عملیاتی، غیر عملیاتی شده‌اند، تعیین‌تکلیف‌ شود.

شعارسال: ‌مقصود اسعدی سامانی درباره تعیین تکلیف توپولف‌‌های زمین‌گیر در فرودگاه مهرآباد و شهید هاشمی‌نژاد مشهد، بیان کرد: در حال حاضر حدود 20 فروند هواپیمای توپولوف زمین‌گیر در فرودگاه‌های کشور وجود دارد ‌که در گذشته، به دستور دولت از رده خارج شد‌ه است.

وی ادامه داد: این از رده خارج شدن توپولف‌ها،‌ به نوعی هزینه‌هایی برای شرکت‌های هواپیمایی به دنبال داشته است زیرا این هواپیماها زمانی که از رده خارج شد‌ند هنوز عملیاتی بود‌ند و برخی از شرکت‌های هواپیمایی بابت خرید این هواپیماها هنوز به دولت بدهکار هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: این منطقی است که با از رده خارج کردن و اسقاط این هواپیماها، باید تکلیف بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی به دولت و تکلیف دولت در قبال ایرلاین‌ها مشخص شود‌ به هر حال طبق الزام دولت، این هواپیماها اسقاط شد‌ و باید این بدهی هم به نوعی تعیین‌تکلیف شود.

اسعدی سامانی اظهار داشت: به تازگی مکاتباتی با وزارت راه و شهرسازی و معاون اول رئیس جمهور داشته‌ایم تا مشخص شود هزینه‌های این هواپیماهایی که در حالت عملیاتی، غیر عملیاتی شده‌اند، شفاف و تعیین‌تکلیف‌ شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ایرلاین‌ها نمی‌توانستند در آن ایام توپولوف‌ها را به کشورهای دیگر هم بفروشند، گفت: 14 فروند از این هواپیماها متعلق به شرکت هواپیمایی ایرا‌ن ایرتور بود که 90 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای خرید این هواپیماها از دولت پول گرفته بود.‌

توپولف‌های زمین‌گیر ایران‌ ایرتور

اسعدی سامانی بیان کرد:‌ پرداخت بدهی این شرکت بابت خرید توپولف‌ها به طول انجامیده است و باید تعیین‌ تکلیف شود که البته ایران‌ ایرتور هم در این باره متضرر شد چون توپولف‌ها وقتی به دستور دولت زمین‌گیر شدند، همان زمان امکان پرواز داشتند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: به هر حال باید بدهی ایران ایرتور در این حوزه تعیین ‌تکلیف شود اما هنوز جوابی از دولت در این‌باره دریافت نکرده‌ایم.

‌وی بیان کرد: توپولوف‌های ایران ایرتور زمانی خریداری شد که ایرتور شرکتی دولتی بود و زمانی که این ایرلاین به بخش خصوصی واگذار شد بدهی‌های آنها هم به بخش خصوصی منتقل شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: ایران‌ ایرتور با کل بدهی‌هایش فروخته شد و بلافاصله پس از خصوصی‌سازی ایرتور، پرواز توپولوف‌ها ممنوع شد یعنی زمانی که بحث فروش ایرتور به بخش خصوصی مطرح شد، توپولوف‌ها عملیاتی بودند اما بلافاصله پس از فروش ایرتور، پرواز توپولف‌ها هم‌ متوقف شد‌.

اسعدی سامانی اظهار داشت: به هر حال توقف این توپولوف‌ها به دستور دولت بوده است و دولت هم باید زیان شرکت‌های هواپیمایی را در این باره پرداخت کند‌ ضمن آنکه ایرلاین‌ها بابت پارک این توپولف‌های‌ زمین‌گیر در فرودگاه‌ها، رقم سنگین‌ هزینه پارکینگ را می‌پردازند.

 پس از بروز چندین سانحه برای هواپیمای توپولف 154 در کشور و مهمتر از همه سقوط توپولف کاسپین در قزوین، اواخر سال 1389 بود که با اهتمام رسانه‌ها و دستور رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری (نخجوانی)‌، توپولف‌ها زمین‌گیر شدند؛ علت اصلی زمین‌گیری توپولف‌ها‌ عدم پشتیبانی از سوی کارخانه سازنده و عدم اطمینان ایمنی از پرواز این مدل هواپیما، معرفی شد.

آن زمان چهار شرکت هواپیمایی ‌ایران‌ ایرتور، کیش‌ایر، تابان و کاسپین، در ناوگان خود توپولف داشتند که طبق دستور دولت این هواپیماها زمین‌گیر و در پارکینگ فرودگاه‌‌های مهرآباد و شهید هاشمی‌نژاد مشهد متوقف شدند.

بنابراین گزارش اردیبهشت‌ماه امسال بود که مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از مهلت 4 ماهه به ایرلاین‌ها برای اسقاط هواپیماهای‌ غیرعملیاتی خبر داد و گفت: در ‌ازای هر روز تأخیر از تاریخ مذکور ایرلاین‌‌ها جریمه می‌شوند.

بنا به گفته رحمت‌الله مه‌آبادی همه علامت‌های ثبت (رجیسترهای) هواپیماهای زمین‌گیر و غیرعملیاتیبا هماهنگی‌ شرکت‌های هواپیمایی استخراج و به صورت رسمی تقدیم سازمان هواپیمایی کشوری شد و این سازمان‌ هواپیماهای فرسوده را به عنوان ناوگان از رده خارج٬ مستهلک و غیرقابل بازگشت به حوزه عملیاتی تعریف می‌کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت که شرکت‌های هواپیمایی باید طی حداکثر 4 ماه آینده نسبت به خروج هواپیماهای زمین‌گیر و غیر قابل بازگشت اقدام کنند؛ به ازای هر روز تأخیر در خروج این هواپیماها از فرودگاه‌ها جریمه‌های سنگین برای ایرلاین‌ها در نظر گرفته می‌شود.

بنا به گفته مه‌آبادی با جمع‌آوری این هواپیماها، در فرودگاه مهرآباد 10 تا 12 محل پارک هواپیما ایجاد می‌شود که می‌تواند فضای پارک هواپیما در این فرودگاه را تا حدودی افزایش دهد.

با توجه به رشد پروازهای فرودگاه مهرآباد، تا 5 سال آینده این فرودگاه در مجموع به 75 محل پارک هواپیما نیاز دارد؛ علاوه بر فضاهای پارک موجود، برای تحقق این هدف، 15 محل پارک در زمین‌ (صنایع هواپیمایی ایران) صها و 12 محل پارک با خروج هواپیماهای زمین‌گیر و اسقاطی در فرودگاه ایجاد خواهد شد.

هم اکنون حدود 40 هواپیمای اسقاطی در فرودگاه مهرآباد وجود دارد، احتمالاً در صورت امکان٬ قطعات مورد نیاز این هواپیماها برای سایر هواپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین بدنه این هواپیماها می‌تواند برای کاربری‌های آموزشی، توریستی، گردشگری، رستوران یا سایر موارد استفاده شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاريخ انتشار: 22خرداد 1395، کد خبر: 13950322000348، www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین