پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۰۴
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶
وزیر راه و شهرسازی گفت: نوسازی صنعت هوانوردی و رفع موانع پروازی از اولویت‌های وزارت راه است.

شعار سال: «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی دوشنبه، 24 خرداد ماه با حضور در جلسه علنی بهارستان پس از تبریک به نمایندگان و آرزوی توفیق برای آنان به ارائه گزارشی از چشم‌انداز و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل و مسکن و شهرسازی پرداخت و اظهار داشت: مهم‌ترین سیاست در دولت دهم بازیابی مجدد موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان است خصوصاً پس از یک دوره اتلاف منابع ملی و بی‌توجهی به منافع ایران.

وی اظهار داشت: این منافع توسط جواد ظریف راهبری شد و نتیجه آن تحت عنوان برجام شناخته می‌شود. برجام یک توافق‌نامه نیست بلکه تغییر رویکرد بنیادین به بازخوانی موقعیت ایران در سطح و منطقه و جهان است.

آخوندی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل به توسعه شبکه حمل و نقل ایران و ارتباط آن با شبکه حمل و نقل جهانی در حوزه‌های هوایی و دریایی ریلی و زمینی نگاه می‌کنیم، یادآور شد: برجام در سطح بین‌المللی به مفهوم به رسمیت شناخته شدن موقعیت و قدرت ایران اسلامی توسط قدرت‌های جهانی است که به برکت خون شهیدان، توان نظامی و دفاعی و راهبری رهبری و هدایت اجرایی رئیس جمهور و مذاکره‌کنندگان حاصل شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این ساده‌ترین بخش برجام است لیکن هسته سخت آن در بخش داخلی است که به مفهوم پایان بخشیدن به دلالی سوداگری فساد اتلاف منابع داخلی و به حراج گذاشتن ثروت ملی است.
وی با اشاره به بعد مثبت برجام خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از منابع انسانی و مادی ایران و سرمایه‌گذاری گسترده در زیرساخت‌ها با بهره‌گیری از سرمایه ملی و بین‌المللی پس از یک دوره بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری و اتلاف گسترده با هدف رأی‌آوری و کسب محبوبیت است.
* اتکا ما در توسعه ملی ایران به توان داخلی ملت ایران است
آخوندی با بیان اینکه اتکا ما در توسعه ملی ایران به توان داخلی ملت ایران است، متذکر شد: این ساده‌لوحانه است که تصور کنیم دیگران قرار است ایران را بسازند لیکن بی‌توجهی به موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان نیز از دست دادن منافع و اتلاف منابع است. بنابراین باید در پی افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران در سطح منطقه و جامعه در کسب سهم حداکثری از عرصه بین‌المللی باشیم. معتقدم این مفهوم درون‌زایی و برون‌نگری در اقتصاد است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش کریدورهای حمل و نقلی که از ایران می‌گذرند در ادامه گفت: طبق این نقشه هنوز بعد از 2 هزار سال از تمدن ایران‌شهری کشورمان هنوز ایران چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب است در عین حال در اثر بی‌تدبیری و بی‌خردی در زمین بازی رقیبان بازی خوردن و بازی کردن ملاحظه می‌کنید که چگونه امتیازات سخاوتمندانه به دیگران تقدیم شده است.
وی ادامه داد: ملت ایران از بخش وسیعی از امتیازات خود محروم است و تا جایی که پروازهای مستقیم به ایران و از ایران به جهان به پایین‌ترین حد خود تنزل یافته و مسافر ایرانی حتی برای سفر به آسیای میانه یا ابتدا باید به غرب برود و سپس تمام مسیر را به شرق بازگردد و یا به جنوب برود و دوباره تمام مسیر را به شمال بازگردد.
آخوندی با بیان اینکه بزرگ‌ترین سیاست حمل و نقلی ما قرار دادن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های بین‌المللی است تأکید کرد: لازمه این کار بازنگری توافق‌نامه‌های بین‌المللی، به روزرسانی و سرمایه‌گذاری گسترده در توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان در هر چهار نوع حمل و نقل به منظور افزایش رقابت‌پذیری حمل و نقل از کریدورهای عبوری ایران است.
* اولین گام ما نوسازی صنعت هوانوردی است
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ما باید به جهان اطمینان دهیم. عبور از ایران امنیت و ایمنی بیشتر، زمان کوتاه‌تر، قیمت ارزان‌تر، دقت بیشتر و همراه با آسایش حداکثری است و در این راستا اولین گام ما نوسازی صنعت هوانوردی با توجه به فراگیری جهانی آن و سریع‌الحصول بودن آن است.
وی افزود: ما در این مدت مذاکراتی را مجدداً با سازمان‌های هواپیمایی کشوری در سطح جهان و با شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی معتبر آغاز کردیم. پروازهای مستقیم ایران به اقصی نقاط جهان را یکی پس از دیگری فراهم می‌کنیم و هر ماه شاهد گسترش تعداد مبدأ و مقصدهای شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های بین‌المللی از تهران و به تهران و همچنین سایر فرودگاه‌های بین‌المللی هستیم.
آخوندی بازنگری در راه‌های هوایی که از فراز ایران عبور می‌کند رفع موانع پروازی، کوتاه کردن مسیر و افزایش موقعیت رقابت اقتصادی آن را از اصلی‌ترین سیاست خود دانست و خاطرنشان کرد: در نتیجه این سیاست هم‌اکنون تعداد پروازهای عبوری از فراز ایران 2 برابر شده است البته امیدوارم که این موقعیت را از آسیب رقابت‌های داخلی که به منافع ملی لطمه می‌زند مصون نگه داریم.
* پیگیری نوسازی سیستم ناوبری ایران دومین سیاست وزارت راه است
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیگیری نوسازی سیستم ناوبری ایران دومین سیاست ما است تصریح کرد: تمام سیستم‌های راداری و هدایت هواپیما را بازنگری کردیم و تا کنون 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و پروژه‌ای در دست سرمایه‌گذاری داریم مگر ممکن است بدون سیستم ناوبری مطمئن پروازهای عبوری و پروازهای از مبدأ و به مقصد ایران را به طور ایمن افزایش یافت.
وی تأکید کرد: سالهاست در فرودگاه‌های ایران سرمایه‌گذاری انجام نشده است. بسیاری از فرودگاه‌های ایران در همین وضعیت موجود مازاد بر ظرفیت عمل می‌کنند و به زودی به حد اشباع می‌رسند، رشد مستمر پروازها شاهد این مدعاست. جالب است بدانید پروازهای خرداد ماه برابر پروازهای نوروزی است.
آخوندی بیان داشت: فرودگاه امام از سال 83 که افتتاح شد تا کنون مورد سرمایه‌گذاری قرار نگرفته و سال‌هاست 60 درصد بیش از ظرفیت مورد بهره‌برداری است و همین وضعیت در فرودگاه مهرآباد، شیراز، اصفهان و سایر فرودگاه‌های بین‌المللی وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی یاد آور شد: قرار بود ظرفیت فرودگاه بین‌المللی تهران به 50 میلیون مسافر در سال برسد اما در حال حاضر 6 میلیون ظرفیت مسافر داریم.
وی با تأکید بر اینکه برنامه توسعه فرودگاه بین‌المللی در دست اقدام است، افزود: ترمینال سلام در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در سال جاری افتتاح می‌شود و 80 درصد افزایش ظرفیت در فرودگاه امام خواهیم داشت و مناقصه بین‌المللی ترمینال 22 میلیون نفری فرودگاه امام به زودی اعلام می‌شود و امیدوارم بتوانیم برنامه افزایش ظرفیت فرودگاه امام را به 30 میلیون مسافر ظرف 4 سال آینده عملیاتی کنیم.
آخوندی از افزایش ظرفیت در سایر فرودگاه‌های بین‌المللی همچون شیراز، تبریز، اصفهان، مشهد، اهواز و... خبر داد و متذکر شد: توسعه در فرودگاه‌ها انجام خواهد شد و برنامه‌های توسعه تمام فرودگاه‌های بین‌المللی در دست اقدام است هم‌چنین قرار بود فرودگاه امام به محل حمل و نقل کل منطقه باشد به این منظور سعی کردیم شبکه حمل و نقل بین ترکیبی، هوایی، ریلی و زمینی را در فرودگاه امام ترکیب کنیم و بتوانیم فرودگاه را مستقیماً به بنادر ایران وصل کنیم و به این شکل تمام عملیات بندری در فرودگاه انجام شود.
*ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت‌پذیری در منطقه و جهان نیاز به 400 فروند هواپیمای میان برد و دوربرد دارد
وی با اشاره به نوسازی ناوگان هوایی خاطرنشان کرد: ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت‌پذیری در منطقه و جهان و افزایش رفاه ملت ایران نیاز به 400 فروند هواپیمای میان برد و دوربرد و 100 هواپیمای کوتاه برد دارد و این یعنی 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری باید در این زمینه انجام شود. رقبای ما در خارج و منتقدان ما در داخل این موضوع را در حد رؤیا و آرزو می‌دانستند تأمین این رقم مالی در ایران با این وضعیت خشکیدگی منابع ناممکن به نظر می‌رسید.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سطح بین‌المللی با توجه به قطع روابط مالی برای مدت نسبتاً طولانی آن هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسید ولی ما در وزارت‌خانه هم زمان با شروع مذاکرات برجام به صورت موازی برنامه تأمین هواپیما برای ناوگان ملی ایران را آغاز کردیم و اینک ملاحظه می‌کنید با حذف تمام واسطه‌ها و دلال‌ها، پیش‌نویس قرارداد خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس و ATR را به امضا رساندیم و در آینده توافق با بوئینگ نیز اعلام می‌شود.
وی بیان داشت: چه کسی تصور می‌کرد بدون تضامین دولت و با اتکا به بازار بتوانیم چنین خریدی را سامان دهیم. ارزش اسمی خرید هواپیماهای صورت گرفته 25 میلیارد دلار است و این به مفهوم ورود قدرتمندانه ایران به بازار جهانی و آمادگی برای رقابت در سطح بین‌المللی است. اجرای این قرارداد 16 سال به طول انجام خواهد کشید و این به مفهوم امنیت بلند مدت اقتصاد ایران است تأمین مالی تمام هواپیماها عمدتاً بیش از 85 درصد از بازار مالی بین‌المللی صورت می‌گیرد این به مفهوم استفاده از موقعیت ایران در سطح بازارهای بین‌المللی به نفع اقتصاد ایران است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دست تمام دلالان و واسطه ها را از این معاملات قطع کرده‌اند، افزود: از فروشندگان حتما درخواست کردیم که حتی یک سنت به یک دلال پرداخت نکنند و جالب است بدانید که توافقی که پیش از وزارت من برای خرید 6 فروند هواپیما صورت گرفته بود با رقم مورد توافق اخیر برای خرید همان تعداد هواپیما 5 تا 7 میلیارد دلار تفاوت دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه این پول به جیب دلالان می‌رفت، گفت: دلال‌ها تمام تلاش خود را علیه ایران و این خرید صف‌آرایی می‌کنند، در حالی که سالانه بین 3 الی 4 میلیارد دلار هزینه خرید بلیط‌های بین المللی، ایرانیان از شرکت های خارجی است. آیا گرفتن سهم برای ایران مایه خوشنودی رقبا است؟
آخوندی گفت: میزان قابل توجهی منابع برای تجهیز فاز 2 بندر شهید رجایی هزینه شده و مناقصه‌های 1و 3در دست اقدام است و همین توسعه در بنادر شمالی شهید رجایی و امیرآباد انجام شده است. بیش از 5 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باید انجام شود و اتصال ریلی ایران به چین، آلمان و مسکو از جمله اهداف در دست بررسی است و در حوزه ریلی توافق‌نامه‌ها در حال بازنگری است و برای رسیدن به این اهداف باید تمام تلاشها به صورت منسجم انجام شود.
* تمامی خطوط کلانشهرها باید تا خطوط چهارخطه ریلی ارتقا یابد/ تکمیل آزادراه تهران- شمال در حال پیگیری است
وی ادامه داد: باید تمامی خطوط کلانشهرها تا خطوط چهارخطه ریلی ارتقا یابد، در سال 94 در حدود 750 کیلومتر در زمینه توسعه خطوط ریلی کار شده و در سال جاری این میزان ارتقا می‌یابد. پروژه‌های بزرگی در زمینه توسعه ریلی در دست اقدام است که راه‌آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان نمونه آن است و قرارداد دوم برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد و همچنین برقی کردن راه‌آهن تهران- تبریز در دست اقدام است و در این خصوص سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تا چند سال گذشته، قطارها با عمر 69 سال اقدام به سیر می‌کردند، اما قطارهای فرسوده به مرور در حال نوسازی هستند و قصد داریم تا سال آینده قطارها با عمر بالای 35 سال دیگر فعالیت انجام ندهند و باید 28 هزار و 500 واگن باری و 618 لکوموتیو و به میزان کافی واگن مسافری خریداری شود و مقرر شده 20 هزار میلیارد تومان از منابع توسط بخش خصوصی و 15 هزار میلیارد تومان توسط دولت تامین شود.
آخوندی گفت: اگر می خواهیم به موضوع آلودگی هوای تهران رسیدگی کنیم باید خطوط ریلی ارتقا یابد و در این‌خصوص سرمایه‌گذاری‌ها باید انجام شود و امیدواریم در سال 95 رکورد جابجایی 7 میلیون مسافر عملی شود.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در سال 93 فقط 5 هزار کیلومتر روکش جاده‌ای صورت گرفت و در سال 94 این میزان تا 6 هزار کیلومتر ارتقا یافت. همچنین بیش از 160 میلیارد تومان در پایانه‌های مرزی کشور سرمایه‌گذاری انجام شده است.
وی ادامه داد: پایانه‌های مرزی چزابه، خرمشهر، شلمچه و کردستان تقویت شده‌اند و در حوزه جاده 65 هزار کامیون با عمر بالای 35 سال در حال تردد هستند که باید این موضوع رفع شود و در این رابطه باید با وزارت نفت هماهنگی انجام شود.این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: بحث تکمیل آزادراه تهران- شمال که به آرزو تبدیل شده است در حال پیگیری است و در هر 300 متر یک کارگاه احداث شده و امیدواریم در بهار سال آینده قطعه 32 کیلومتری به بهره‌برداری برسد و باید توجه داشت که بهره‌برداری از این قطع باعث صرفه‌جویی 60 کیلومتری خواهد شد.
آخوندی بیان کرد: در بخش مسکن، سوداگران در موضوعات تراکم‌فروشی و شهرفروشی جولان داده‌اند و مقررات در بخش مسکن خرید و فروش شده است. نمایندگان شهر مقدس مشهد اطلاع دارند که آیا اینگونه تخریب و ساخت و ساز در اطراف حرم مطهر قابل قبول است؟ در این رابطه 300 پرونده غیرقانونی تشکیل شده است.
وی تصریح کرد: بی‌توجهی به مسائل شهری باعث می‌شود که به حقوق شهروندی و انضباط شهری توجه کافی نشود. البته این نکته را نیز بیان کنم که با هزینه بالای شهرداری‌ها، دلیلی برای شهرفروشی وجود ندارد. به طور مثال با وجود میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری در تهران، اما این شهر از هوای سالم در بیشتر روزها محروم است.
* پروژه‌های مسکن مهر تا پایان سال 95 یا نهایتاً سال 96 به اتمام می‌رسد
وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر با وجود اینکه یکصدهزار میلیارد تومان هزینه به همراه داشت، اما در گزارش وزیر کشور اعلام شد حدود 19 میلیون بد مسکن در کشور وجود دارد و 9 میلیون نفر حاشیه‌نشین؛ البته وزارت راه و شهرسازی به تکمیل مسکن‌های مهر متعهد است و حدود 2 میلیون و 215 هزار پروژه را مورد رسیدگی قرار داده است. نکته دیگر اینکه 117 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی هستند که جای تأمل دارد.
آخوندی افزود: وزارت راه و شهرسازی قصد دارد پروژه‌های مسکن مهر را تا پایان سال 95 یا نهایتاً سال 96 به اتمام برساند، و موضوعات دیگر اینکه 370 هزار واحد مسکن مهر فاقد انشعاب آب و 459 هزار فاقد انشعاب فاضلاب هستند که باید دولت در این رابطه تلاش کند.
وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: تصریح کرد: باید در زمینه خدمات روبنایی بیشتر کار شود و نباید فراموش و شود حجم بالای ساخت و سازی که در مسکن مهر انجام شد بدون لحاظ اندیشه ساخت مدرسه و مراکز بهداشتی بود و باید در این زمینه‌ها کار شود که تسهیلات ارائه شده در بخش مسکن نسبت به 5 سال قبل 77 درصد افزایش داشته است.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395، کد مطلب: ۵۶۴۹۲۵۲:www. yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین