پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۷۴۵
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۴
در این مقاله کلیت استارت آپ های علوم انسانی موجود در دانشگاه آکسفورد را بررسی و آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

شعارسال: دانشگاه‌های بسیاری متوجه ضرورت حرکت به سمت فناوری‌های ارتباطی جدید و بازار کار مستعد علوم انسانی دیجیتال و کاربردی سازی علوم انسانی شده‌اند. یکی از دانشگاه‌ها، دانشگاه آکسفورد است. در صفحه‌ مربوط به کارآفرینی و استارت آپ های علوم اجتماعی این دانشگاه، متوجه وجود چندین استارت آپ علوم انسانی خواهید شد.

Polis: داده‌های دقیق، پژوهش دقیق!

بسیاری از کسانی که در علوم انسانی تحصیل‌کرده‌اند خوب می‌دانند که شغل‌های قابل تعریف برای آن‌ها دامنه‌ کوچک‌تری از فرصت‌های موجود را در برمی‌گیرد. بر همین اساس، بسیاری از رده‌های شغلی مشترک میان تمام رشته‌ها، از آن دانشجوهای علوم انسانی نیز می‌شود. اکثر شغل‌ها دردسرهای خاص خودشان را دارند اما برای یک پژوهشگر بازار، به دست آوردن داده‌های تحلیل بازار بسیار وقت‌گیر و اگر تابه‌حال پژوهشی دراین‌باره صورت داده باشید خواهید دانست بسیار زمان‌بر است. از این نظر، می‌توان گفت که شاید یکی از مهم‌ترین زمینه‌های موجود برای دانشجویان علوم انسانی برای راه انداختن یک استارت آپ، داشتن ایده‌ای مانند اپلیکیشن پولیس است.

این اپلیکشین یا بستر نرم‌افزاری تمام سختی یک پژوهش بازار را برای همه آسان می‌کند. با این نرم افزار بسیاری از کمپین‌های بزرگ دیجیتال می‌توانند موفقیت خود را تضمین کنند. بالغ بر ۹۲% از کمپین‌های موردپژوهش گرفته توسط پلیس توانسته‌اند موفقیت لازم را کسب کنند. این برای کسانی که در دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند می‌توان یک عدد هیجان‌انگیز باشد.

نکته قابل‌توجه و مهم در مورد استارت آپ پلیس این است که آن‌ها داده‌های خود را به صورت حضوری و خانه به خانه دریافت می‌کنند. این نوع از داده‌ها می‌تواند به صورت کلی معنای بیشتر و کیفیت آماری بهتری را داشته باشد. طبق ادعای صفحه رسمی اپلیکیشن پولیس، بالغ بر ۱۲۰ میلیون رکورد داده از خانوارهای آمریکایی و ۱۰ میلیون خانه مجموعه‌ اصلی داده‌های تحقیقاتی جمع‌آوری‌شده‌ای است که پولیس در طرح‌های قصد افزایش آن را نیز دارد.

این داده‌ها می‌تواند شامل شغل افراد، درآمد آن‌ها، ارزش خانه‌ آن‌ها و همین‌طور ارزش‌های فردی و اجتماعی موردنظر آن‌ها، علایق و تفریحات آن‌ها و همین‌طور صفت‌های مربوط به شخصیت آن‌ها باشد. کافی است یک پژوهش دانشجویی ساده را در نظر بگیرید و سیل بزرگی از داده‌های دقیقی از این قبیل. با داشتن چنین مواد خام ارزشمندی می‌توان بهترین نتایج ممکن را در همین سطح دانشجویی ساده دید. بسیاری از بنگاه‌های تحقیقاتی، مراکز تحقیقاتی، کمپین‌های انتخاباتی، مراکز درمانی و اجتماعی می‌توانند در بسیاری از فعالیت‌های خود از این نوع داده‌ها استفاده کرد. پولیس و استارت آپ هایی مثل آن یعنی اگر علوم انسانی این سال‌ها بر پژوهش تمرکز داشته است، ما به علوم انسانی و دیگران از طریق داده‌هایمان کمک می‌کنیم. قسمت سخت کار با ما، تحلیل و کسب درآمد برای هردوی ما!

Wonder: تو هم می‌توانی یک تحلیل‌گر باشی!

این استارت آپ نیز مانند اسمش مایه‌ شگفتی است. واندر سعی در این دارد که شبکه‌ای از تحلیل‌گران مختلف فعال در حوزه‌های علوم انسانی یا غیره را دور یکدیگر جمع کرده و داده‌های مورد نیاز برای بسیاری از پژوهش‌ها را از دل تمام تحلیل‌های موجود بیرون کشیده و مجموعه‌ای از داده‌های قابل‌اطمینان، پاسخ‌های لازم و قابل‌اطمینان را برای بسیاری از پژوهش‌های موجود در سطح جهان ارائه دهد.

برای مثال سؤال شما در پژوهشتان این است که چند عدد سیگار در شهر موردنظر پژوهش شما در اثر اضطراب مصرف می‌شود! یا سؤال‌های از این دست پیچیده‌تر نیز می‌توانند از جمله سؤال‌هایی باشد که از این استارت‌آپ می‌تواند پرسیده شود.

برای مثال می‌توانید سری به این سؤال بزنید: چه تعداد باشگاه ورزشی در امریکا، لوازم مربوط به ورزش بوکس را دارند و به‌سادگی پاسخ تحلیل‌گران واندر را ببینید.

در واقع واندر به نوعی یک شبکه‌ خودپیشرونده از تحلیل‌هایی است که به صورت کلی نیازمند وقت و زمان بسیاری است. اگر در دنیای دیجیتال روزی یک تحلیل‌گر بازار شدید، عددهایی مثل عدد سؤال قبلی که در متن مطرح شد می‌تواند در فروش بیشتر لوازم بوکس و میزان سهم شرکت سازنده‌ این لوازم و همین‌طور استراتژی‌های بیشتر برای فروش آن‌ها مثل یک معجزه عمل کند. سؤال‌های ساده‌ای از این دست می‌تواند به‌راحتی نقشی تعیین‌کننده در استراتژی‌های یک شرکت بزرگ داشته باشد.

جمع‌بندی: استارت‌آپ‌های علوم انسانی از دل دانشگاه!

پیش از این چیزی که به‌صورت پیشینی در ذهن ما نقش بسته است این است که دانشگاه، خودش یکی از موانع رشد و نمو علوم انسانی دیجیتال است. این امر که علوم انسانی حالا به علت عدم داشتن فرصت‌های شغلی مورد تردید قرار گرفته است برای هیچ کس پوشیده نیست. با این حال نمی‌توان به‌صورت قطعی دانشگاه را مانع فرصت‌های جدید شغلی که از پی رشد فناوری پدید آمده‌اند دید.

در کنار همه‌ این‌ها اگر از شما به‌صورت ساده بپرسند علوم انسانی دیجیتال چطور می‌تواند خود کارآفرین باشد در ساده‌ترین پاسخ می توان درباره ایده‌های آن گفت. بله ایده‌ها مهم اند. اما همه‌ چیزی از یک دانش‌آموخته‌ علوم انسانی برمی‌آید ایده نیست. ایده‌ها می‌تواند بر خواسته از ذهن هرکسی باشد. تخصص و ارجحیت دانش‌آموخته‌های علوم انسانی در قدرت خاص و انعطاف آن‌ها در برخورد با مسائل کلی است. اما این مسئله مانع این نمی‌شود که آن‌ها دیگر فرصت‌های شغلی‌ای را که در سپهر دنیای فناوری وجود دارد نادیده بگیرند. بسیاری از شغل‌های دنیای فناوری می‌تواند از آن دانش‌آموخته‌های علوم انسانی باشد.

رده‌های شغلی عادی و معمولی در دنیای فناوری و در علوم انسانی دیجیتال دقیقاً مانند بسیاری از رده‌های شغلی معمول در دنیای فناوری اند. شما در دنیای دیجیتال با داشتن تخصص در علوم انسانی می‌توانید یک متخصص بازاریابی، یک کپی رایتر یا یک پژوهشگر خوب باشید!

همه‌ این‌ها بسته به روشی است که شما برای ادامه‌ مسیر خودتان انتخاب می‌کنید. بااین‌حال، علوم انسانی و رشته‌های علوم انسانی حتماً درصورتی‌که با دید غیرسنتی وارد دنیای فناوری شوند به‌صورت اختصاصی اشکال جدیدی از رده‌های شغلی و شغل‌ها را به وجود خواهند آورد.

درباره استارت آپ های علوم انسانی باید گفت این نوع استارت آپ ها می‌توانند دنیای جدیدی در دنیای بزرگ استارت آپ ها خلق کنند. برای مثال یک استارت آپ مدیریت و پژوهش سواحل ماهیگیری به‌نوبه‌ی خود می‌تواند یکی از جدیدترین انواع استارت آپ‌هایی باشد که امکان به وجود آمدن آن بدون توجه به رشته‌های آزمایشی و تحقیقاتی موجود در حوزه‌ علوم انسانی موجود نیست. بسیاری از محیط‌های کارآفرینی علوم انسانی می‌تواند کاربرد وسیعی داشته باشد. همه‌ این‌ها بسته به انتخاب شما برای پیشبرد مسیر خودتان در علوم انسانی دیجیتال است.

دانشگاه آکسفورد و استارت آپ‌های فعالش در علوم انسانی یک مثال ساده از نقش بسیار بزرگ و پررنگ این نوع استارت آپ‌ها در فضای امروز کسب‌وکار را نشان می‌داد. بااینکه از قبل دید کلی هر کس، به‌خصوص افراد دانشگاهی، درباره ترکیب استارت آپ و علوم انسانی مثبت نیست، همین سفر کوتاه به آکسفورد از طریق کاوش استارت آپ های علوم انسانی‌اش به ما به‌خوبی نشان می‌داد تأثیر این نوع استارت آپ ها می‌تواند در جامعه و جهان بسیار متفاوت باشد: از پژوهش‌های بازار گرفته تا مدیریت سواحل بومی ماهیگیری.

دانشگاه با همه‌ انفعال صوری‌اش می‌تواند خودش بستر رسیدن به دنیای جدیدی از خلاقیت‌ها و کسب‌وکارها باشد. شاید بررسی دانشگاه آکسفورد در کنار تمام مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌های موجود در ایران لزوم چندانی نداشته باشد اما دریافت و فهم ایده‌های استارت‌آپ‌های فعال در حوزه علوم انسانی از یکی معتبرترین دانشگاه‌های علوم انسانی جهان می‌تواند به تنهایی رهیافتی برای تغییر نگرش ما به دانشگاه باشد. دانشگاهی که صفت‌هایی مثل ارتجاع و سنتی بودن را یدک می‌کشد به‌راحتی می‌تواند یک بستر پیشرفته و آماده برای پیشرفت استارت آپ‌های علوم انسانی باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت بردار، تاریخ انتشار:12فروردین1398 ، کدخبر: - : www.bordar-ensani.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین