پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۰۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
کشورما جز معدود کشور‌هایی است که از کویر‌های زیادی برخوردار است، در این گزارش به معرفی زیبا‌ترین کویر‌های ایران می‌پردازیم.
شعار سال: کشورما جز معدود کشور‌هایی است که از کویر‌های زیادی برخوردار است که شاید از وجود آن‌ها و جاذبه‌های آن‌ها بی اطلاع باشیم. ولی نگران نباشید ما در این گزارش به بیان لیستی از زیبا‌ترین کویر‌های ایران می‌پردازیم.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب آران و بیدگل در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان قرار دارد. این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود می‌شود.

ارتفاع متوسط کویر مرنجاب از سطح آب‌های آزاد در حدود ۸۵۰ متر می‌باشد. امنیت، اعتدال نسبی، تنوع جاذبه‌های گردشگری، تنوع گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی مناطق کویری فضای مناسبی را جهت گردشگری و سرمایه‌گذاری در این منطقه فراهم نموده‌است و گردشگران بسیاری را به این منطقه می‌کشاند.

دریاچه نمک آران و بیدگل و جزیره سرگردان از دیگر نقاط دیدنی منطقه محسوب می‌شوند. لازم است ذکر شود جزیره سرگردانی در دریای بیکران کویر، به جز یک یا دو ماه از سال که به دلیل بارندگی در منطقه، قابل مشاهده می‌شود، در سایر ایام سال به نمکزار تبدیل می‌گردد قلعه مرنجاب، کاروانسرایی است در کویر که در مسیر راه ابریشم قرار دارد و کاروان‌ها برای سفر به خراسان، اصفهان، ری و بالعکس از این مسیر می‌گذشتند.
از کویر مصر تا کویر مرنجاب
راه‌های ورود به کویر مرنجاب

مسیر اول: مسیر شهر آران و بیدگل به سمت پادگان ارتش و سپس جاده خاکی مرنجاب که پس از طی مسافتی در حدود ۴۵ کیلومتر به مرنجاب می‌رسد
مسیر دوم: مسیر پارک ملی کویر است که از پیشوا آغاز شده و سپس مبارکیه (۱۵ ک. م) - قصر بهرام (۶۰ ک. م) - کاروانسرای سفیدآب (۸۰ ک. م) - و سپس مرنجاب (۵۰ ک. م) می‌باشد. شایان ذکر است تردد در این جاده تا سفیدآب نیاز به مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست استان سمنان دارد.
مسیر سوم: مسیر آران و بیدگل به ابوزیدآباد و سپس کاروانسرای سفیدآب و مرنجاب می‌باشد.

کلوت کویر شهداد

کلوت‌های شهداد کرمان از زیباترین منظر طبیعی دنیا هستند که همه ساله گردشگران خارجی فراوانی را به سوی خود می‌کشانند. به ویِژه که در سال‌های اخیر امکانات رفاهی و دسترسی این منطقه بهبود پیدا کرده‌است. این منطقه که به شهر خیالی لوت هم شهرت دارد از سوی مجله نشنال جئوگرافیک چند سال پیش به عنوان چهارمین جاذبه طبیعی دنیا انتخاب شده‌است.

بازدید از کویر شهداد رکورد دار گرم‌ترین نقطه روی کره زمین، آرزوی هر کویرگردی هستش. میدونی چرا؟ تمدن چهار هزار ساله و بقایایی از شهر کوتوله‌ها و البته کمپ خوب و مجهز شهداد، هر توریستی رو جذب خودش می‌کنه. قدیمی‌ترین پرچم فلزی در این منطقه پیدا شده. شهداد این کویر زیبا در ایران شگفتی‌هایی زیادی داره. کلوت‌ها از جاذبه‌های طبیعی کویریه که در این منطقه در اثر وزش باد خودش درست شده. یکی دو تا هم نیستا، نزدیک ۱۱ هزار متر مربع از این کلوت‌ها تا چشم کار می‌کنه دیده میشه.

مصر کویر زیبا در ایران

روستایی از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا در دشت کویر ایران و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده‌است. روستای مصر یا کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. مصر به همراه دو روستای بسیار کوچک دیگر به نام‌های امیرآباد و فرحزاد دریک خط شمالی– جنوبی به طول حدود ۶ کیلومتر واقع شده‌اند. این روستا یکی از مناطق جذاب گردشگری ایران به‌حساب می‌آید و نام دریای شنی کویر مصر برای بسیاری از طبیعت‌گردان آشناست.

بخشی از فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک در این روستا فیلم‌برداری شده‌است. وجود چاه آب عمیق، سرسبزی منطقه بیابانی و کشت درخت گز جهت جلوگیری از جابجایی شن‌های روان، بلوار به عرض حدود ۵۰ متر داخل روستا، وجود خانه‌های قدیمی و بازسازی آن‌ها جهت اسکان توریست، موتور سواری، شترسواری در کویر و از همه مهمتر وجود نیزار‌هایی وسیع و سرسبز در فاصله ۵ کیلومتری روستا و وجود تپه‌های شنی در اطراف آن از جمله عواملی هستند که باعث جذب توریست در دل کویر گشته‌است و حضور توریست‌های خارجی برای دیدن عجایب کویر مرکزی ایران در آن فراوان است.

بسیاری از منجمان ایرانی و خارجی آسمان صاف و تاریک این مکان را برای برپایی کارگاه‌های رصدی خود انتخاب می‌کنند و همچنین بسیاری از عکاسان از طبیعت کویری آنجا برای عکاسی استفاده می‌نمایند.

کویر ریگ زرین – کویر مغستان

۴۰ کیلومتری بافق، یزد

این کویر زیبا در ایران رو دیدی؟ گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه انواع مارمولک، انواع مار، انواع عقرب، تیهو، عقاب، هوبره، شاهین هم در این کویر پیدا میشه. البته اونقدری نیست که با یک بار سفر همشو با هم ببینی، ولی از کویرهاییه که زندگی درش وجود داره. دلیلش هم وجود یک رودخونه فصلی در ریگ زرینه
از کویر مصر تا کویر مرنجاب
کویر طبس
مکان: خراسان جنوبی
این کویر زیبا در ایران رو حتما ببین اینقدر جاذبه داره که نگو کلی هم تور وجود داره به نظرم یکیشو انتخاب کن و از دژ افسانه‌ای طبس، معبد میترا و خیلی جا‌های دیگه دیدن کن راستی شنا توی استخر‌های طبیعی دره جن‌ها رو از دست ندی.

کال جنی یا دره جن‌ها در شهرستان طبس، آمیخته‌ای از شگفتی، وهم و خیال و لذت از زیبایی‌های کم نظیر طبیعت را برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی و گردشگری به همراه دارد.

دره‌ای زیبا و حیرت‌انگیز که بومیان قدیمی آن را دره جن‌ها نامیده‌اند و آن را خوف انگیز و محل زندگی ارواح و جن‌ها می‌دانستند. برای دست‌یابی به کف دره نیازمند آشنایی به منطقه هستیم، دره دارای دیواره‌های بلند و پرشیب است که وارد شدن به آن می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشدوجود تونل‌ها و خانه‌هایی بنام خانه گبر‌ها در دل دیواره‌ها که برای سکونت زرتشتیان آن زمان ساخته‌شده از دیگر جذابیت‌های این دره است. دره را که ادامه دهیم درر نقاطی آبشار‌های کوچک که در زبان محلی شلن نامیده می‌شود وجود دارد.

کال اصطلاحی است که به دره یا مسیر ایجادشده به‌وسیله سیلاب‌ها و جریان آب اطلاق می‌شود. کال جنی یا دره جن‌ها دره‌ای است که در شمال طبس و در اطراف روستای از میغان و در امتداد خروجی قناتی که در نزدیکی آن قرار دارد واقع‌شده است و ۳۵ کیلومتر با شهرستان طبس فاصله دارد. دره‌ای زیبا و حیرت‌انگیز که بومیان قدیمی آن را دره جن‌ها نامیده‌اند و آن را خوف انگیز و محل زندگی ارواح و جن‌ها می‌دانستند.

ساخت این تونل‌ها و حفر‌ها احتمالاً به زمان ساسانیان بازمی‌گردد. این حفره‌ها و تونل‌ها در دامنه جداره‌های این دره قرار گرفته‌اند. مسیر دسترسی به این حفره‌ها بسیار دشوار است. در مسیر این حفره‌ها تونل‌هایی دیده می‌شد که احتمالاً راه‌های ارتباطی آن‌ها با هم بوده است.

پس از جدا شدن از جاده آسفالت و دو راهی استخر شاعر و طی حدود ۵ کیلومتر جاده خاکی به محل دره‌ای می‌رسیم. از دو مسیر می‌توان وارد این دره شد. یکی انتهای جاده خاکی که به واقع ابتدای این دره است و متصل به کوه است و دیگری میانه‌های این جاده خاکی که می‌توان از طریق یک شکاف ایجادشده به‌وسیله فرسایش به درون دره راه یافت. ما راه ابتدایی را توصیه می‌کنیم. در این محل که متصل به کوه است چشمه آبی روان است که یک منطقه سرسبز را ایجاد کرده است. درختان درهم‌تنیده نخل که به‌صورت خودرو روییده‌اند و نیزار را می‌توان در اینجا مشاهده کرد.


شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ،تاریخ انتشار:19فروردین 1398،کدخبر:6890286،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین