پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۰۸۲
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
ساختمانی‭ ‬كه‭ ‬حدود‭ ‬هزار‭ ‬میلیارد‭ ‬تومان‭ ‬قیمت‭ ‬داشت‭ ‬و‭ ‬شناسنامه‭ ‬و‭ ‬هویت‭ ‬كشاورزی‭ ‬و‭ ‬كشاورزان‭ ‬ایران‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬10‭ ‬وزیر‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خود‭ ‬دیده‭ ‬بود‭. ‬به‭ ‬گفته‭ ‬عبدالكریم‭ ‬رضوی،‭ ‬رئیس‭ ‬وقت‭ ‬هیأت‭ ‬مدیره‭ ‬و‭ ‬مدیرعامل‭ ‬شركت‭ ‬مادر‭ ‬تخصصی‭ ‬صندوق‭ ‬حمایت‭ ‬از‭ ‬توسعه‭ ‬كشاورزی‭ ‬به‭ ‬قیمت‭ ‬230‭ ‬میلیارد‭ ‬تومان‭ -‬20‭ ‬درصد‭ ‬قیمت‭ ‬واقعی‭- ‬فروخته‭ ‬شد‭. ‬در‭ ‬حالی‭ ‬كه‭ ‬هنوز‭ ‬سندی‭ ‬دال‭ ‬بر‭ ‬پرداخت‭ ‬همین‭ ‬رقم‭ ‬اندك‭ ‬برای‭ ‬افزایش‭ ‬سرمایه‭ ‬صندوق‌های‭ ‬حمایت‭ ‬از‭ ‬توسعه‭ ‬كشاورزی‭ ‬ارائه‭ ‬نشده‭ ‬است‭.‬

شعار سال: این ساختمان كه حدود نیم قرن پیش -در سال 1353- توسط مهندس ایرانی عبدالعزیز فرمانفرمائیان طراحی و با كار پیمانكاران ایتالیایی ساخته شد با 60 متر ارتفاع و 20 طبقه و چندین طبقه پاركینگ، در زمان خود بلند مرتبه‌ترین ساختمان پایتخت بود.

بعد از انقلاب و تا سال‌های دهه 70 كاخ كشاورزی زبانزد خاص و عام بود و گرچه در دولت دوم ریاست جمهوری خاتمی نام كاخ وزارت كشاورزی به وزارت جهادكشاورزی تغییر یافت و جهادی‌ها هم در این افتخار و هویت مشاركت داشتند.

خلیلیان وزیر وقت جهادكشاورزی كه نام وی در تاریخ كشاورزی ایران به‌عنوان حراج‌كننده برج شیشه‌ای و هویت كشاورزی ایران ثبت شده در اسفند 91 با یك ژست سیاسی اعلام كرد چنانچه تا آخر اسفند همان سال وجوه و مبلغ خرید كاخ وزارت جها كشاورزی توسط قوه‌قضاییه پرداخت نشود ساختمان را پس می‌گیرد كه هنوز خلیلیان خبری مبنی‌بر واریز پول به وزارتخانه اعلام نكرده و پس گرفتن ساختمان كاخ را كه چه عرض كنم!!

«وزارت‌ خانه به‌دوشان»

فریاد وا خجلتای نشریه سراسری دام و كشت و صنعت و درج مطلب «وزارتخانه در كارتن»، بالاخره مدیران ملی و كارشناسان متخصص را به حركت و عكس‌العمل واداشت. مهندس فریدونی از مدیران ارشد حوزه كشاورزی، عضو هیأت علمی و معاون سابق سفیر ایران در سازمان خواروبار جهانی ملل متحد-FAO- كه قلم شیوا و با جسارت وی زبانزد خاص و عام است در شماره 206 نشریه در سال گذشته مجدداَ اعلام حق‌خواهی و باز گرفتن كاخ شیشه‌ای وزارتخانه را برافراشت و با مروری بر اعتراضات 5 سال پیش خود -روزنامه بهار 30/3/92- از رئیس جمهور وقت درخواست نمود تا خانه كشاورزان را به آن‌ها بازگرداند.

در زمان صدارت دكتر خلیلیان شایعات فروش و واگذاری كاخ با سابقه كشاورزی قوت گرفت كه مهندس علی فریدونی ریاست سابق سازمان جهادكشاورزی استان خراسان‌رضوی جزو نخستین معترضان این حق‌كشی بود تا اینكه در سال 1390 طبقات كاخ تعطیل و به قول خبرنگاران مجله دام و كشت و صنعت، وزارتخانه در كارتن‌های متعدد جا گرفت و در گوشه كنار شهر به «وزارت خانه به‌دوشان» معروف شد.

خانواده دربه‌در

نیكبخت معاون وقت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارتخانه به جای اعلام برائت از چنین حركتی و محكوم كردن آن در 29 دی 91 خوشحالی خود را از شناسنامه‌دار شدن كاخ وزارت كشاورزی به نام كاخ قوه‌قضاییه پنهان نكرد اما گفت از مبلغ نهایی فروش و واریز یا عدم واریز وجه به حساب وزارتخانه بی‌خبر است.

نشریه در همان ایام با طرح موضوع در سطح ملی در ماهنامه دی ماه 91 از معاونت‌ها و ادارات پراكنده در سطح كوچه و بازار تهران تحت عنوان «خانواده دربه‌در» خبر داد.

مستحق‌ترین خریداران كاخ كشاورزی

گزارش بعدی مجله دام و كشت و صنعت به این امر اختصاص یافت كه تشكل‌های بخش كشاورزی مستحق‌ترین خریداران این كاخ هستند به‌‌ویژه اینكه به ثَمَنِ‌بَخس-بی‌ارزشی- واگذار شده است. ماهنامه، اخبار مربوط به نداشتن متقاضی خرید كاخ كشاورزی در نوبت اول و یا اینكه فقط دو خریدار و آن هم با قیمت پایه 150 میلیارد تومان ثبت نام كرده‌اند اعلام كرد: حاضر است با بسیج اتحادیه‌های كشاورزی ساختمان را خریداری كند. در آن زمان برخی از سایت‌ها، صدرالسادات معاون وقت توسعه مدیریت و منابع انسانی را یكی از مسببان اصلی واگذاری بی‌منطق كاخ و ساختمان مركزی وزارت كشاورزی اعلام كردند.

مخالفت كمیسیون كشاورزی با فروش كاخ كشاورزی

در این میان اظهار نظر عباس رجایی، رئیس وقت كمیسیون كشاورزی مجلس مبنی‌بر اینكه «كمیسیون كشاورزی بارها با فروش كاخ كشاورزی مخالفت كرده است» گفت فروش این ساختمان منطقی نیست.

مدافعان ساختمان شیشه‌ای وزارت کشاورزی

شاورزیدر سال 91 وبلاگ مدافعان شیشه‌ای وزارت كشاورزی در جهت نشان دادن اعتراض كاركنان وزارت كشاورزی درخصوص واگذاری بی‌منطق این كاخ شیشه‌ای راه‌اندازی شد و به جمع‌آوری نظرات، مقاله‌ها، گزارش‌ها و مصاحبه‌های معترضین پرداخت. روزنامه بهار، شرق و مردم سالاری و بسیاری از رسانه‌های دیگر نیز همراه با ماهنامه سراسری دام و كشت و صنعت در این زمینه با كارشناسان و مدیران معترض همراهی كردند.

تعصب ملی

مهندس علی فریدونی پرچمدار مخالفت با فروش ساختمان مركزی و كاخ كشاورزی درنهایت اعلام كرد: به‌عنوان اعتراض دائمی نسبت به این حراج غیرملی یا به تهران سفر نخواهد كرد و یا اینكه درصورت اجبار هرگز مسیر بلوار كشاورزی و حواشی كاخ وزارتی سابق را برای تردد انتخاب نخواهد نمود.

صاحب‌نظران معتقدند چنانچه وجوه این مزایده یا مناقصه یا حرّاج در موعد مقرر به حساب وزارتخانه واریز نشده باشد یا مبنای «این جیب به آن جیب» مستند معامله قرار گرفته باشد امكان بازپس‌گیری كاخ وزارت كشاورزی وجود دارد.

امیدواریم در سال 98 شاهد بازگشت كاخ وزارتخانه به وزارت كشاورزی یا كشاورزان بهره‌بردار باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ماهنامه دام و کشت و صنعت ، خبرگزاری کار ایران تاریخ انتشار -------، کد خبر: 231، www.iranagrimagazine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین