پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر لزوم رعایت آداب و عادات تغذیه در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: روزه داری تمرین برای اصلاح سبک زندگی است.

شعارسال: دکتر محمود خدادوست در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه تهران با اعلام این مطلب افزود: در صورت رعایت آداب و عادات تغذیه در ماه مبارک رمضان انتظار داریم که بین نیم تا 2 کیلوگرم کاهش وزن در پایان این ماه داشته باشیم .

وی اظهار کرد: متاسفانه خیلی از ما افزایش وزن پیدا می کنیم که این موضوع ناشی از عدم رعایت آداب و عادات تغذیه است.

خدادوست با اشاره به اینکه براساس یکی از احادیث، روزه برای تندرستی و سلامت است، اظهار کرد: در واقع ما با روزه داری می خواهیم علاوه بر ظرفیت های معنوی، تندرستی و سلامتی را برای خود کسب کنیم .

وی ادامه داد که بیان تدابیر و توصیه های لازم برای راحت روزه گرفتن و تحمل تشنگی و گشنگی به این معنی نیست که کاری کنیم اصلا تشنه و گرسنه نشویم .

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت بیان کرد: صرف نظر از ابعاد معنوی و روحانی روزه داری، تزکیه نفس و لطافت روح و نقش آن در اخلاق، رفتار و سلامت معنوی، اساسا حداقل فلسفه طبی روزه داری، تحمل کمی گرسنگی و تشنگی است.

وی با اشاره به اینکه در منابع طب سنتی ایران یکی راه های پاک سازی بدن و دفع مواد زاید از بدن روزه داری است، اظهار کرد: یکی از روش های طب مکمل حفظ تندرستی و درمانی در طب غرب نیز همین روزه داری است.

خدادوست افزود: یکی از مشکلات امروزه در کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه موضوع پرخوری، چاقی ناشی از سبک غلط زندگی، نوع تغذیه و تحرک و فعالیت کم است .

وی ادامه دارد: آنچه در منابع طب سنتی ایرانی اسلامی و در منابع روایی هم تاکید شده، خوردن غذا اول روز و شب است که این تقریبا همان چیزی است که ما در ماه مبارک رمضان به آن امر شده و ما آن را تمرین می کنیم.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت بیان کرد: در غیر ماه مبارک رمضان در بین دو وعده اصلی از تنقلات، میوه ها و غذاهای میان وعده هم می توانیم استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تعدادی از مشکلات شایع در زمان روزه داری اشاره کرد و گفت: بوی بد دهان، یبوست، نفخ و سردرد از شایع ترین مشکلات روزه دار است که با روزه داران با رعایت اصول کمتر با این مشکلات مواجه خواهند شد.

خدادوست با شاره به اینکه بوی بد دهان علل مختلفی دارد، اظهار کرد: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، بیماری های گوارشی، ریفلاکس، بیماری های تنفسی و اختلالات متابولیک و مصرف داروها از جمله عوامل ایجاد کننده این عارضه هستند.

وی، بلافاصله خوابیدن بعد از خوردن سحری را یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان اعلام کرد و از روزه داران تقاضا کرد که بلافاصله پس از خوردن سحری نخوابدند و اگر یک یا دو ساعت بعد از خوردن سحری بخوابند حتما بوی بد دهان کمتر خواهد شد.

مدیرکل دفترطب سنتی وزارت بهداشت،رعایت بهداشت دهان و دندان،مسواک زدن، استفاده از نخ و خلال دندان را از جمله راهکار برای مقابله با این عارضه اعلام کرد.

وی گفت: اگر بوی بد دهان همراه با بی اشتهایی، عطش، تشنگی زیاد و تلخی دهن باشد معنایش آن است که خلط صفرا در معده وجود دارد و این موضوع باعث بوی بد دهان می شود. استفاده از شربت انار، سکنجبین، زرشک و آلو می تواند در فواصل افطار و سحر بوی بد دهان را کمتر کند.

خدادوست گفت: اگر بوی بد دهان همراه با سنگینی، عدم تشنگی و حالت تهوع در معده باشد از وجود بلغم در معده است که با استفاده از عسل، مربای زنجبیل، گرفس، مویز یا مجنون گل قند می تواند دفع اخلاط نامناسب از معده و بوی بد دهان را کمتر کند.

وی ادامه داد: در کسانی که دارای معده های گرم هستند، عدم استفاده از غذاهای پرچرب و پرشرینی توصیه می شود و استفاده از آبغوره، سماق، زرشک و آب لیمو به عنوان چاشنی غذاها می تواند در رفع این عارضه کمک کند.

خدادوست اعلام کرد که یکی از میوه هایی رافع بدبوی دهان زردآلو یا استفاده از برگ های آن است و میوه های انجیر مویز و آویشن می تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند.

وی یکی دیگر از علل بوی بد دهان را ریفلاکس اعلام کرد و افزود: امروز ریفلاکس از شایع ترین بیماری های گوارشی است .

خدادوست توصیه کرد که این افراد همراه غذا خوردن از نوشیدن مایعات خصوصا نوشابه و دوغ پرهیر کنند. بلافاصله پس از خوردن غذا دراز نکشند یا اینکه از غذاهایی چرب و یا رطوبت زیاد دارند مانند گوجه و خیار پرهیز کنند.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه استفاده از مربای بدون شیره می تواند از این عارضه جلوگیری کند، اظهار کرد: شربت تخم بالنگو و خاک شیر می تواند در بهبود این عارضه کمک کند.

وی یکی دیگر از مشکلات شایع در زمان روزه داری را نفخ اعلام کرد و گفت: شایع ترین علت این عارضه ضعف هضم است و این مشکل زمانی بروز می کند که دستگاه گوارش نمی تواند غذا را به خوبی هضم کند.

خدادوست با اشاره به اینکه خوردن غذاهای غلیظ مانند حلیم، شله زرد و آش رشته هضم را سنگین می کند، افزود: خوردن بیش از حد غذا و پرخوری هم باعث نفخ می شود.

وی، جویدن خوب غذا، با آرامش غذا خوردن را مهمترین عامل جلوگیری از این عارضه اعلام کرد و گفت: قبل از سیر شدن کامل دست از غذا خوردن بکشید تا دچار این عارضه نشوید.

وی تاکید کرد که همراه با غذا مایعات مصرف نشود و خوردن ماست و دوغ هم همراه با غذا پرهیز شود. اگر تمایل به مصرف سالاد است نیم ساعت قبل از غذا باشد تا اختلال هضم ایجاد نکند.

خدادوست گفت: استفاده از تخم رازیانه، انیسون، کرفی، آویشن، زیره و نعنا همراه با چاشنی غذا می تواند در رفع نفخ کمک کند. استفاده از سیاه دانه و زنیان بعد از غذا خوردن به نفخ کمک می کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 28خرداد1395، کدخبر: 82115594: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین