پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۲۶۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۹
یکی از شایع‌ترین اختلالات در انحنا‌های ستون فقرات، گودی بیش از حد کمر است. بسیاری از ما علت کمردرد‌های خود را گودی بیش از حد کمر می‌دانیم. این گودی بیش از حد چیست؟ چرا به وجود می‌آید؟ اصولا آیا کمر انحنایی دارد؟
شعارسال: یکی از شایع‌ترین اختلالات در انحنا‌های ستون فقرات، گودی بیش از حد کمر است. بسیاری از ما علت کمردرد‌های خود را گودی بیش از حد کمر می‌دانیم. این گودی بیش از حد چیست؟ چرا به وجود می‌آید؟ اصولا آیا کمر انحنایی دارد؟

در صورتی که ستون فقرات را از نیم رخ نگاه کنید، متوجه وجود یک سری فرورفتگی‌ها و برجستگی‌هایی در قسمت‌های مختلف آن خواهید شد.

در حالت طبیعی، فقرات گردن دارای یک انحنا به سمت داخل، فقرات پشتی دارای انحنا به سمت خارج و ناحیه‌ی کمر دارای انحنای رو به جلو می‌باشند.

به دلیل شباهت این انحنای کمر به نمای ظاهری لورد‌های انگلیسی در زمان ایستادن، اصطلاح لوردوز برای این حالت مورد استفاده قرار گرفته است! وجود این انحنا‌ها برای ما نقشی بسیار مهم داشته و بسیاری از توانایی‌های ما در اثر همین برجستگی‌ها و فرورفتگی‌ها پدید می‌آید و اصولا توانایی ایستادن ما تا حد بسیار زیادی مدیون همین انحنا‌ها است! میزان انحنای ستون فقرات در یک ناحیه، بر سایر قسمت‌ها نیز اثر گذاشته و می‌تواند آن‌ها را تغییر دهد.

وقتی میزان انحنای کمر به حدی بیشتر از میزان طبیعی آن می‌رسد برای نامیدن آن اصطلاحا از کلمه‌ی هیپرلوردوزیس ((hyperlordosis یا گودی بیش از حد کمر استفاده می‌کنیم.

چرا گودی بیش از حد در کمر به وجود می‌آید؟

در حقیقت ستون فقرات توسط تعداد زیادی عضله محافظت می‌شود که سلامت و تعادل آن‌ها در سلامت و نرمال بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

عدم تعادل در عضلات نام برده یعنی قوی بودن برخی و ضعف یا گرفتگی بعضی دیگر از آن‌ها موجب پدید آمدن ناهنجاری‌هایی در شکل کلی ستون فقرات خواهد شد.

در این میان نقش عضلات شکمی، بازکننده‌های مفصل پا به لگن و عضله‌ی بزرگ پشت باسن، در ایجاد گودی بیش از حد کمر، پُر رنگ‌تر از سایر عضلات این ناحیه است.

از جمله علت‌های اصلی گودی بیش از حد کمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* آکندروپلازی ((Achondroplasia: این بیماری در حقیقت ارثی بوده و با اختلال در رشد و تکامل استخوان‌ها و نسوج غضروفی همراه است. در این بیماری دست و پا‌ها کوتاه هستند.

* التهاب دیسک کمر (discitis)

* قوز بیش از حد ناحیه‌ی پشت (kyphosis)؛ در این حالت ستون فقرات کمر به طور جبرانی دچار انحنای بیش از حد می‌گردد.

* چاقی: خصوصا بزرگی بیش از حد شکم و ضعف عضلات این ناحیه باعث کشیدگی بیش از حد ستون فقرات به سمت جلو و افزایش گودی کمر خواهد شد.

* پوکی استخوان: با تسهیل تغییر ارتفاع و شکل نرمال مهره‌ها باعث تغییر انحنا‌های طبیعی ستون فقرات می‌شود.

* در رفتگی تدریجی مهره‌ها (spondylolysis): این حالت اغلب در ناحیه‌ی کمر دیده می‌شود و با لغزش یا جابجایی مهره‌ها همراه است. این بیماران معمولا از کمر درد، احساس جدا شدگی و لقی کمر، گودی بیش از حد کمر و برجستگی باسن شکایت دارند.

* ضعف عضلات شکمی در اثر علل مختل

آیا درست نشسته اید؟

اغلب ما بدون این که خودمان آگاه باشیم در بسیاری از اوقات روز با بد نشستن و استفاده‌ی ناصحیح از ستون فقرات مان به تخریب و پیری زودرس و آن دامن می‌زنیم. بسیاری از درد‌های گردن، کتف، شانه، کمر و… در اثر نا آگاهی از طرز استفاده صحیح از بدن به وجود می‌آیند.

برای درست نشستن، از یک صندلی مناسب بهره بگیرید. این صندلی باید توانایی تغییر ارتفاع را داشته و همچنین پشتی آن نیز بتواند قابل تنظیم باشد تا فشار‌های وارده بر ناحیه‌ی پشت را کاهش دهد.

زانو‌های شما باید هم سطح مفصل لگن تان باشند. سعی کنید صاف بنشینید و از لمیدن یا خم شدن بر روی میز کار پرهیز نمایید. در صورت نیاز برای حمایت کمرتان از یک بالشتک کوچک و مناسب بهره بگیرید.

حالا که وضعیت سر و گردن را تنظیم کردید، به پا‌های تان توجه کنید! کف پا‌ها را صاف بر روی زمین بگذارید و در صورت لزوم از یک زیر پایی مناسب استفاده کنید و هیچ گاه پا‌ها را به صورت ضربدری قرار نداده و یا روی نوک پنجه نگه ندارید. این کار از وارد شدن فشار‌های بیش از حد بر مفاصل شما جلوگیری خواهد کرد. از جمع کردن پا زیر تنه خودداری کنید.

در صورتی که با مانیتور کامپیوتر کار می‌کنید حداقل فاصله‌ی ۲۵ تا ۷۵ سانتیمتر بین چشم و صفحه را رعایت کنید. برای این کار رعایت فاصله‌ای معادل طول بازو کفایت می‌کند. بالای صفحه‌ی مانیتور باید در سطح چشم شما باشد، این کار می‌تواند با استفاده از چند کتاب صورت گیرد.

چند پیشنهاد ساده برای پیشگیری و کاهش گودی بیش از حد کمر

* در زمان نشستن، کف پا را صاف بر روی زمین قرار دهید، صندلی خود را تنظیم کنید و در صورت نیاز از یک بالشتک کوچک برای پُر کردن فضای خالی پشت کمرتان استفاده کنید.


* وقتی ایستاده اید، یک پا را مستقیم روی زمین و دیگری را روی یک پله، چهار پایه و یا هر چیز مشابه، در سطحی کمی بالاتر از پای دیگر قرار دهید. این کار حمایت کمرتان را افزایش خواهد داد.

* بهترین حالت برای خوابیدن، وضعیت صورت و شکم رو به بالا است، در حالی که بالشی زیر زانو‌ها قرار گیرد، اما در صورتی که تمایل دارید بر روی شکم بخوابید حتما بالشی زیر شکم خود قرار دهید.

* توجه داشته باشید که پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند موجب افزایش گودی کمرتان خواهند شد.

* از تقویت عضلات شکم، باسن و کمر غافل نباشید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار: 12 آذر 1397 ، کدخبر: ۴۸۸۷۲۵، www.parsine.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین