پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۲۸۶
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
جداره‌ی شرقی آگاهی شاپور روزهای فروردین را با کندن و برداشتن بخش‌هایی از بدنه آغاز کرد، اما برای این اثر ثبت ملی که پیش‌تر هم مرمت‌هایی در بخش‌های داخلی آن رخ داده بود، چه خوابی دیده شده است؟

شعارسال: جداره‌ی شرقی آگاهی شاپور روزهای فروردین را با کندن و برداشتن بخش‌هایی از بدنه آغاز کرد، اما برای این اثر ثبت ملی که پیش‌تر هم مرمت‌هایی در بخش‌های داخلی آن رخ داده بود، چه خوابی دیده شده است؟

کافی است این روزها از کنار آگاهی شاپور رد شوید تا کنده شدن جداره‌ی شرقی و خاکروبه و آجرهای ریخته شده در پیاده رو را ببینید و این پرسش برایتان پیش بیاید که در این اثر ثبت ملی چه خبر است؟

و آنوقت پاسخ این پرسش به اینجا ختم می‌شود که اداره میراث فرهنگی استان تهران ناظر پروژه‌ی «ساماندهی جداره‌ی بدنه‌ی شرقی آگاهی شاپور» است، محسن شیخ‌الاسلامی - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران - با اشاره به این‌که سر در شمالی و شرقی این بنای تاریخی ثبت ملی است و سال گذشته هم مرمت‌هایی در داخل بنای کلاه فرنگی در مجموعه‌ی آگاهی انجام شده است به خبرنگار اسکان‌نیوز می‌گوید: به دنبال بازدید مهرماه گذشته شهردار سابق تهران از این بنای تاریخی و توافق برای ساماندهی جداره‌های بیرونی آگاهی شاپور و برداشتن زوائد از بدنه‌ی اصلی این بنا، نمای آجر سه سانتی از جداره‌ها برداشته می‌شود.

 بر اساس قرارداد سال گذشته و عملیات اجرائی بنا، بخش‌هایی از بنا و ایوان شمالی مرمت شده است و احمد رضا حشمتی کارشناس ارشد مرمت ناظر این پروژه بوده است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران توضیح می‌دهد: باتوجه به ثبت دو سر درِ این مجموعه، بخش سردر شرقی نیاز به ساماندهی‌هایی از جمله حذف زوائد داشت. در بدنه‌ی شرقی هم مرمت‌ها تا جائی که زوائد وجود دارد، باید پیش برود.

او ادامه می‌دهد که در برخی نقاط آجر سه سانتی استفاده شده و در بخش‌هایی از جداره سیمان کرده‌اند، قرار شد آن‌ها را هم حذف کنند و جداره ساماندهی شود و نمای اصلی که زیر جداره است باقی بماند.

اما آیا تا کنون پس از این اقدامات مرمتی نهادی ترغیب شده که فضای داخلی به طور کامل مرمت شود؟ به گفته‌ی شیخ‌الاسلامی چنین درخواستی وجود نداشته است.بهره‌بردار بنای اصلی نیروی انتظامی است و پیشنهاد این بود تا آن‌جا به یک فضای عمومی یا موزه تبدیل شود اما همچنان تا امروز هیچ توافق یا تفاهمی بر سر این موضوع انجام نشده است، اما می‌توان در جلسه‌ای با شهرداری درخواست مرمت این بنا را مطرح کرد.

احمدرضا حشمتی – ناظر مرمت ساختمان آگاهی شاپور – هم درباره ساماندهی جداره بدنه شرقی بنا به اتفاقاتی که برای این بنا در حوزه مرمت رخ داده است، اشاره می‌کند: سال گذشته شهرداری تغییراتی روی سر در انجام داده بود، اما در حال حاضر این دیوار بااصالت نیست، و چون این اثر در بافت و حصار تاریخی قرار دارد پیش از هرگونه اقدامی باید حتما از میراث فرهنگی استعلام شود.

او درباره مرمت‌های سال گذشته‌ی این بنا چنین می‌گوید: براساس بررسی‌های انجام شده اعتباری معادل چهار تا پنج میلیارد تومان برای مرمت کامل این مجموعه تخمین زده شد تا آسیب‌های وارد شده به اتاق‌ها، بدنه‌ها و نماهای بیرونی برطرف و درهای چوبی بازسازی شوند. همچنین پاکسازی ستون‌های داخل بنا ، رفع مشکلات تاسیساتی و گرمایش و سرمایش و اعلام حریق هم انجام شود.

ناظر مرمت ساختمان آگاهی شاپور اشاره‌ای هم به تاریخچه‌ی وجود آب‌نما و باغچه در دوره‌ای که این محوطه به عنوان کوشک استفاده می‌شد دارد که به اعتقاد او باید در محوطه‌ی مجموعه اقدامات ساماندهی برای بیرون آوردن این عناصر از زیر زمین انجام شود.

او در عین حال به بازدید افشانی - شهردار سابق تهران - از روند مرمت سال گذشته و قول اختصاص اعتبار برای ساماندهی و تبدیل فضا به موزه اشاره می‌کند که با رفتن او این پروژه متوقف شده است.

این کارشناس حوزه مرمت با توجه به رشته‌ی تحصیلی و فعالیت‌های شهردار کنونی در حوزه میراث فرهنگی و حفظ هویت شهری آرزومند است که پیروز حناچی نسبت به تبدیل این بنا به موزه حساسیت داشته باشد و به تحقق آن کمک کند.

جمعه ۱۳ مهر ماه 97 بود که خبر رسید در برنامه تهرانگردی احمد مسجد جامعی که این بار محمدعلی افشانی شهردار تهران و محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا عضو شورای شهر تهران هم او را همراهی می‌کردند، این گروه از عمارت کلاه فرنگی آگاهی شاپور واقع در خیابان وحدت اسلامی بازدید کرده‌اند.

در همان بازدید مسجد جامعی از روند مرمت عمارت کلاه فرهنگی که در داخل آگاهی شاپور قرار دارد، انتقاد کرد و گفت: این عمارت در دل آگاهی شاپور قرار دارد و خود مسئولان بازسازی آن را بر عهده گرفتند اما لازم است که سازمان میراث فرهنگی با کمک شهرداری تهران این مهم را اصولی و بر اساس ضوابط میراثی انجام دهند.

وی پیشنهاد داد که شهرداری تهران و میراث فرهنگی این عمارت را احیا کرده و به ازای آن نیروی انتظامی با ایجاد دسترسی‌هایی اجازه دهند که مردم از این عمارت که می‌تواند تبدیل به موزه نیروی انتظامی شود بازدید کنند.

حق شناس هم به شیوه مرمت این بنا انتقاد کرد و گفت: شیوه احیاء آن درست نبود و به جای مرمت شاهد تخریب بیشتر هستیم، به گونه‌ای که حتی آجرهای قدیمی کنار گذاشته شده و از آجرهای نو و جدید استفاده می‌شود. جای سوال است که این گونه مرمت بر چه اساسی انجام می‌شود و بر کدام شیوه مرمت منطبق است؟ لازم است سازمان میراث سریعا نسبت به تغییر شیوه مرمت این بنا تصمیم گیری کند.

در همان زمان حشمتی به عنوان ناظر پروژه توضیح داد: این ساختمان از ابتدا رها شده بود و تا کنون سازمان میراث فرهنگی، آگاهی، شهرداری و زیباسازی مسئولیت مرمت این بنا را به عهده نگرفتند. این ساختمان حتی ثبت ملی هم نشده بود و سه چهار سالی است با پیگیری بنده و حمایتی که سپیده سیروس‌نیا معاون وقت میراث فرهنگی انجام داد میراث فرهنگی استان تهران تصمیم گرفت قسمت‌هایی از بنا را مرمت کرده و به حالت اولیه باز گرداند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار: 2اردیبهشت 1398 ، کدخبر:18993 ،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین