پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۶۲۶
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
سیدعلی صادق فروزنده مدیر شرکت غلات استان درخصوص کیفیت نان، گندم و آرد ، یکی از مهمترین چالش های اساسی در شهریاسوج بحث بی کیفیتی نان در این شهردانست و افزود اکثر نانواداران ما وزن چانه را رعایت نمی کنند و یکی از عوامل بی کیفیتی نان ما همین موضوع وزن پایین هر چانه نان است.
شعار سال :امروزه یکی از مهمترین چالش های اساسی در شهر یاسوج بحث بی کیفیتی نان در این شهراست که این موضوع نیز در در پیگیری سوژه مردمی تهیه شده است.

 پس از افزایش قیمت های بدون برنامه و وضعیت نامناسب بازار اقتصادی که هنوز به قوت خود ادامه می دارد در پی گرانی های اقلام مصرفی مورد نیاز و کالاهای اساسی برخی از شهروندان شهر یاسوج با ارتباط با این پایگاه خبری تحلیلی خواستار بررسی کیفیت نان و آرد در شهر یاسوج شدند.

مدیر شرکت غلات استان سیدعلی صادق فروزنده درخصوص کیفیت نان، گندم و آرد گفت: گندم ما، گندم اختلاطی است که در داخل استان و گاهی نیز با استفاده از استان های همجوار تأمین می شود به دلیل اینکه برداشت گندم امسال ما نسبت به سال گذشته کمتر بوده است گندم را از استان هایی مانند فارس یاخوزستان  که بهترین گندم را دارد می آوریم.

سیدعلی صادق فروزنده اظهار کرد: کیفیت نان وابسته به عوامل متعددی است وقتی آرد توزیع می شود در هر روز بین 10 تا 15 نانوا توزیع می شود که باید کیفیت را در این جا بررسی کرد یکی از عوامل دخیل در کیفیت نان خود نانواداران هستند نانواداران ما متأسفانه به صورت موقت کار می کنند .

فروزنده تصریح کرد: اکثر شاطرهای ما متأسفانه موقت هستند و به همین دلیل نمی توانند یک نان خوب را تأمین کنند در سایر استان ها اگر مراجعه کنید یک نانوا دارد حتی در نانوا بازنشسته می شود یا نسل در نسل آن در نانوایی کار کرده است در حالی که در نانوا های ما این گونه نیست.

وی افزود: در نانوایی های ما هردوروز یک بار که مراجعه می کنیم شاهد تغییر شاطرنانوا هستیم وقطعا در این صورت یک نان خوب وبا کیفیت حاصل نمی شوداگر از بین 10 نانوایی که در ان آرد عرضه می شود همه آن ها بگویند آرد مشکل دارد قطعا مشکلی وجود دارد که باید برطرف شود اما اگر از بین همه نانوایی ها یک نانوا این مشکل را داشته باشد مشکل از خود نانوا است نمی گوییم کیفیت آرد ما صددرصد است اما نوسان وجود دارد.

مدیر شرکت غلات استان گفت: اگر در بحث نان ما بی کفیتی وجود تنها باشد عامل آن چندین موضوع است و تنها یک چیز نیست متأسفانه چیزی که در بین مردم ما جا افتاده است این است که می گویند آردی که سفید است بهتر است در حالی که چنین موضوعی اشتباه است هر آردی که سفید است خوب نیست نانی که  خروجی آن سفید پخت شودبه درد نمی خورد.

سید علی صادق فروزنده بیان کرد: نان باید دارای مواد مغذی باشدنان باید سبوس آن خوب باشد نانوا داران ما عادت کرده اند آرد کیک را به نان بزنند و بگویند این خوب است در نانوایی های تافتون سنگک باید از آرد سبوس دار استفاده شود درنانوایی لواش باید از سبوس 15 دصد استفاده کرد.

فروزنده اظهار کرد: عیب بزرگی که در استان ما وجود دارد این است که 80درصد نانوایی های ما لواش هستند از نظر غذایی لواش ضعیف ترین نان است نانوا داران ما نباید تنها نان لواش تولید کنند بیشتر دستگاه های درون استان ما دستگاه نان لواش است که ضعیف ترین ارزش غذایی را دارد ما هم اعتراف می کنیم که نان لواش ما نان با کیفیتی نیست نان با کیفیت باید نان بربری، سنگک و تافتون باشدکه حجیم است.

وی در ادامه افزود: نانوا دار بخاطر اینکه صرفه جویی وی بالا برود از وزن چانه نان کم می کند وقتی وزن چانه نان پایین می آید نان سوخته می شود یا خشک می شود و درنتیجه بی کیفیت می شوداکثر نانواداران ما وزن چانه را رعایت نمی کنند ویکی از عوامل بی کیفیتی نان ما همین موضوع وزن پایین هر چانه نان است.
مدیرعامل شرکت غله استان گفت: 80درصد کیفیت نان در دست نانوا داران است حتی نوع آبی که برای خمیر کردن آرد مورد استفاده قرار می گیرد بسیار مهم است اگر آب در زمستان سرد باشدیا در تابستان گرم باشد خمیر ما کیفیتی متغیر پیدا می کند.
سید علی صادق فروزنده بیان کرد: آردی که در نانوایی خمیر می شود باید تا ساعت ها جابیفتداما در نانوا های ما از نیم ساعت پیش آرد را خمیر می کنند و روی سنگ پخت نانوایی می ریزندقاعدتا هر آردی به چنین نانوایی بدهید نان خوبی بدست نمی آیددر نانوا داران ما خمیر خواب خوبی نداردحداقل باید خمیر نانوادارن 3 الی 4 ساعت بخوابد تا خوب جا بیفتدآب خوب ونوع دوران نیز باید مورد بررسی واقع شود نانوا دار عجله می کند وبخاطر اینکه می خواهد مشتری خود را رواج دهد سریع آن را برروی سنگ می برد ونان را تحویل مردم می دهد.

فروزنده در پایان تصریح کرد: نانوا دار فقط در این فکر است که نان تحویل مردم دهدآرد گندم ما هیچ گونه مشکلی ندارد و کارخانه های خوبی در این خصوص داریم آرد ستاره ما در فارس وخوزستان هم مصرف می شود و کیفیت به گونه ای بالا است که آن ها هم متقاضی آن هستندچطور آرد ما برای استان های همجوار خوب است اما برای خودمان خوب نیست؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه خبری تحلیلی صبح زاگرس، تاریخ انتشار:3اردیبهشت1398،کد خبر:118078،sobhezagros.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین