پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۲۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷
تحریم در هر صورت بر کلیه حوزه ها تاثیرگذار است، این امر در برخی حوزه ها موجب خود کفا شدن ما شده و در سایر حوزه ها نیز در صورت استفاده از فرصت های فراهم شده توفیقات خوبی خواهیم داشت.
شعار سال: در روزهای پایانی سال 1397 خبر خروج بانک پاسارگاد از شرکت بیمه پاسارگاد منتشر شد و تعجب بسیاری را بر انگیخت. این رخداد در شرایط آغاز روند اجرایی ادغام چهار بانک و یک موسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح کشور در بانک سپه به وقوع پیوست؛ هر دو رخداد در کنار برنامه های فشرده بانک مرکزی برای مدیریت و کنترل بازار ارز و پول کشور در شرایط تحریم نشان از آغاز انجام تغییرات جدی در صنعت بانکداری کشور را دارند.

برای روشنتر شدن تغییرات پیش رو در نظام بانکی کشور در سال جدید با مجید قاسمی یکی از مدیران باسابقه نظام بانکی کشور و مدیر عامل بانک پاسارگاد مصاحبه ای را انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

*اگر موافق باشید با پرسش روز سهامداران شروع کنیم، برای خروج بانک پاسارگاد از شرکت بیمه پاسارگاد دلایل مختلفی مطرح شده است، دلیل اصلی این تصمیم چه بوده است؟
فروش سهام بیمه پاسارگاد تکلیفی است که از سوی قانون بودجه و در راستای رفع موانع تولید به ما ابلاغ شده است گه بر اساس آن بانک ها موظف شده اند دارایی خود را عرضه کنند و ماهم به این دلیل سهام هایی را که در اختیار داریم را عرضه  میکنیم؛ در حقیقت این کار تکلیف و اجبار است و باید انجام دهیم و هیچ تصمیم اختیاری در این رابطه گرفته نشده، ما  برای رعایت قانون و شفافیت در حساب ها این کار را انجام می دهیم.
البته همه بانک ها برنامه واگذاری اموال مازاد را درپیش دارند و در طی ماه های گذشته تعداد زیادی مزایده در بازار سرمایه آغاز شد و عرضه و فروش سهام های وابسته به بانک ها به طور مداوم و مستمر در حال انجام بوده است.

*بسیار خوب، برگردیم به نظام بانکی، موضوع تحریم ها و تاثیر آن بر صنعت بانکداری کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
تحریم در هر صورت بر کلیه حوزه ها تاثیرگذار است، این امر در برخی حوزه ها موجب خود کفا شدن ما شده و در سایر حوزه ها نیز در صورت استفاده از فرصت های فراهم شده توفیقات خوبی خواهیم داشت.
البته تحریم ها کار بانک ها را سخت کرده ولی در کل سعی شده تا با توانایی بانک ها از شرایط تحریم خارج شویم ، مشکلات در این زمینه ما را محکم تر خواهد کرد.
با این حال باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر نظام بانکی بجای اینکه ابتکار عمل را با تصمیمات مراجع مختلف به حالت انفعال در می آید؛ نظام بانکی ما همانقدر که در تحریم ها تحت فشار قرار می گیرد در برخی از سیاست گذاری های داخل کشور هم تحت فشار قرار می گیرد و در این میان سیاست گذاران حوزه پولی و مالی باید در نظر داشته باشند فشارهای بیش از حد به سیستم بانکی می تواند بالاخره این سیستم را با مشکلات جدی مواجه کند.
به هر روی حمایت از تولید ملی در سال جاری بسیار جدی است، این شعارها باید به یک شعور، یگانکی و همگامی ملی تبدیل شود، همه مسئولین، دستندرکاران، فعالین اقتصادی معتقدند که باید روی پای خودمان در مقابله با تحریم ها بایستیم و توفیق هم در پیش است.

*یکی از مشکلات تحریم ها ایجاد موانع برای جذب سرمایه خارجی است، چه راهکاری برای جذب سرمایه به اقتصاد کشور پیشنهاد می کنید؟
جذب سرمایه و منابعی که دست ایرانیان در سراسر دنیا باید یکی از اهداف ما باشد و نکته بعدی این است که سرمایه گذاری ها انجام شده تا حد امکان با مشارکت عمومی مردم صورت گیرد و  این بند اول سیاست ها کلی اقتصاد مقاومتی است؛ اگر این همراهی رخ دهد ما منابع، فکر و عقل را برای استفاده از این ظرفیت ها در اختیار داریم و در این راستا باید بتوانیم همه امکانات را همسو حرکت دهیم.

*به نظر شما کدام پتانسیل ها در کشور وجود دارد که هنوز از آن بهره برداری مناسب صورت نگرفته است؟
یکی از پتانسیل هایی که هنوز شناخته نشده استفاده از نیروی متخصص جوان برای بالا بردن بازدهی بازار سرمایه با هنر ریاضیات و مدل سازی ریاضی است و اگر همین مورد الگو قرار گیرد کشور ما یک ثروت به عنوان سرمایه انسانی بی نظیر در اختیار دارد و این یکی از قسمت هایی است که آنطور که باید از آن بهره برداری نشده است.

*در شرایط بازگشت اقتصاد کوپنی، نقش بانک ها چگونه تعریف خواهد شد؟
 زمان اجرایی شدن اقتصاد کوپنی هنوز مشخص نیست و در صورت تحقق، یک سری از بانک ها باید مسئولیت آن را برعهده بگیرند.

*نظر شما درباره ادغام بانک ها چیست؟
بنده با ادغام بانک موافق هستم و این اقدامی مناسب از سوی بانک مرکزی است ؛ در تمام دنیا ادغام بانک های خصوصی انجام می شود و به بانک ها برای حداقل سرمایه زمان داده می شود در صورت عدم تحقق این سقف بانک ها با یکدیگر ادغام می شوند و این موضوعی است که به طور کلی مقام پولی ممکن است تکلیف کند.

*آیا امکان ادغام بانک پاسارگاد با بانک های دیگری وجود دارد؟
عملکرد و شرایط بانک پاسارگاد مناسب است و از این رو این بانک ادغام شدنی نیست. کفایت سرمایه ما براساس استاندارد های بازل دو که قبلا محاسبه می شد بالای 10 است؛ همانگونه که پیشتر نیز اشاره کردم فروش سهام بیمه پاسارگاد تکلیفی بوده است به ما ابلاغ و تکلیف شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اخبار پولی مالی، تاریخ انتشار 7 اردیبهشت 98، کدخبر: 77421، www.polimali.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین