پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۳۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
رئيس قوه قضائيه در سفر خود به قم و ملاقات با مراجع تقليد با آيت‌الله جوادي‌آملي ديدار و گفت‌وگو کرد.

شعار سال: آيت‌الله جوادي‌آملي در ديدار آيت‌الله ابراهيم رئيسي گفت: «گرچه حوادث و مشکلات زياد است؛ اما يک بيان نوراني در قرآن کريم وجود دارد که تأكيد مي‌کند هرگز مشکلات به اندازه آساني‌ها نيست؛ مي‌فرمايد « فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يسْرا* إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يسْرا»، اين «يسر» که بي الف و لام تکرار شده؛ يعني هرجا سختي باشد، در مقابل آن دو برابر آساني خواهد بود. اين را ما در جنگ و تحريم و ساير حوادث ديديم، خداي ما چنين خدايي است! منتها شما بايد بگرديد و راه آن را پيدا کنيد.»
اين مرجع تقليد افزود: «در شب جنگ بدر اصحاب ديدند که پيامبر (ص) کنار درختي تا صبح با آرامش به زمزمه و مناجات مشغول است، گويا اصلا فردا جنگي در کار نيست؛ چرا‌که پيامبر (ص) يقين داشت که خداوند هرگز دين خود را رها نمي‌کند، امروز نيز اين دين همان دين است، منتها ما وظيفه داريم مراقب باشيم که بي‌راهه نرويم، ما از بابت انقلاب و نظام هيچ نگراني نداريم. همه مشکلات از خود ماست؛ مادامي که دست خود را نبنديم و بي‌راهه نرويم، خداوند نظام و کشور را حفظ خواهد کرد.»
آيت‌الله جوادي‌آملي همچنين به مسائل قوه قضائيه پرداخت و بيان کرد: از ابتداي انقلاب و تشکيل دستگاه قضائي، گفته شد که دستگاه قضائي اسلامي را دو اصل حفظ مي‌کند؛ «قانون آزاد» و «قاضي آزاده.»
او بازنگري در برخي قوانين را لازم دانست و عنوان کرد: «در کتاب دَين در مباحث فقه ما آمده است که بايد ديون شخص ورشکسته بي‌تقصير را حاکم اسلامي بپردازد، حالا اگر منابعي براي اين منظور وجود ندارد، لااقل سازوکاري فراهم شود که چنين شخصي به زندان نيفتد.»
آيت‌الله جوادي‌آملي در توصيه‌هايي مهم و راهبردي به قوه قضائيه، گفت: «دو کار اصلي بايد درباره دستگاه قضا صورت بگيرد؛ اول اينکه هم صدا‌و‌سيما، هم خود دستگاه قضا و هم حوزه و دانشگاه، بايد مردم را با قانون آشنا کنند و فرهنگ عمومي مردم را در حوزه قضا افزايش دهند. بسياري از پرونده‌هاي قضائي بر اثر ناآگاهي مردم از مباحث قانوني است؛ بنابراین بايد تربيت عمومي و بالا‌بردن سطح فرهنگ مردم در اين زمينه در دستور کار جدي قرار بگيرد.»
ايشان بر جلوگيري از سوءاستفاده‌کردن از برخي خلأ‌هاي قانوني تأكيد کرد و افزود: «برخي علم را مي‌آموزند، براي گناه‌کردن! هيچ پرونده‌اي از پرونده‌هاي سنگين اختلاس يا ديگر جرائم نيست که بدون کمک‌گرفتن از برخي وکلا که خلأ‌هاي قانون را مي‌شناسند، رخ داده باشد. وظيفه قوه قضا اين است که اين افراد را سر جاي‌شان بنشاند و از طرف ديگر جلوي اين سوءاستفاده‌ها از خلأ‌هاي قانوني را بگيرد. در دستگاه قضا، قاضي و وکيل خوب کم نيست؛ اما يک غده بدخيم در يک گوشه از بدن براي کل بدن مشکل ايجاد مي‌کند؛ بنابراین بايد مراقب بود کساني با مغالطات و مسائلي مانند ظاهرسازي، دستگاه قضائي را آلوده نکنند.»
اين مرجع تقليد تأكيد کرد: «اگر اين اقدامات صورت بگيرد، هرگز کسي نخواهد توانست اختلاس‌ها و خيانت‌هاي سنگين ديگر را در کشور انجام دهد. لازم است که اين کارها صورت بگيرد تا حق مسلم اکثريت اعضاي دستگاه قضائي که پاک هستند، هدر نرود و اين نظام که شرف همه ماست، آسيب نبيند.»
آنچه در کشور انجام شده، متعلق به کل نظام است
همچنين آيت‌الله رئيسي روز پنجشنبه در ديدار با معاونان قوه قضائيه و دادستان‌هاي سراسر کشور، گفت: «آنچه در کشور انجام شده، مربوط به طيف و گروه خاصي نيست و متعلق به کل نظام است. ما اعتقاد داريم آينده‌اي که پيش‌روي ماست، روشن و نوراني است و با وجود زحمات دشمنان ترديد نداريم که آينده روشني متعلق به ماست.»
او افزود: «امروز در دستگاه ناعادلانه قضاوت سعودي‌ها انسان‌هاي بي‌گناه کشته مي‌شوند و اين اقدام که با عنوان مبارزه با تروريسم صورت مي‌گيرد، جلوه‌اي از هواپرستي است. گزارش‌هايي که به دست ما مي‌رسد، نشان مي‌دهد اين افراد انسان‌هاي آزاده‌اي بودند که براي مقابله با ظلم و حقوق مردم تلاش مي‌کردند و رژيم سعودي آنها را با عنوان حقوق بشر مي‌کشد و مجامع بين‌المللي هم در مقابل اين اقدام سکوت مي‌کنند.»
رئيس دستگاه قضا تأكيد کرد: «ما مي‌خواهيم مجامع بين‌المللي در اين رابطه تحقيق کنند و بگويند رژيم سعودي چه زماني به دنبال حقوق بشر بوده است؛ چرا بيان نمي‌شود اين افراد که ظالمانه کشته شده‌اند، چه جرمي داشتند که علني خون آنها بر زمين ريخته و حقوق انسان‌ها پايمال مي‌شود.»
رئيسي عنوان کرد: «ما وظيفه داريم به اعتبار آنچه خداوند متعال و نبي اکرم مقرر داشته‌اند، در اين نظام جمهوري اسلامي، در راستاي گام دوم انقلاب اسلامي در خانواده دستگاه قضائي نواقص و کاستي‌ها را برطرف کنيم و حرکت دستگاه قضائي به‌سوي پيشرفت و ارتقا صورت گيرد. همه همکاران بايد در اين راستا فعاليت داشته باشند که البته اين هدف با بخش‌نامه و دستورالعمل مرتفع نمي‌شود و نياز به راهکارها و سازوکارهاي کاملا قابل اجرا هست و در اين خصوص نبايد نگاهمان فقط به مرکز باشد و بايد از ظرفيت انديشه‌ها و نگاه استان‌ها نيز در مسير سند تحول استفاده کنيم.»
رئيس قوه قضائيه درباره سند تحول، گفت: «در اين جهت از نگاه‌ها و انديشه‌هاي فعال و پويا در استان‌ها بايد بهره‌مند شويم. ما تحول را يک امر ضروري مي‌دانيم و به دنبال آن هستيم که در دستگاه قضائي اتفاق بيفتد. يکي از آسيب‌هاي موجود اين است امروز در دستگاه قضائي با مشکلاتي روبه‌رو هستيم که از جمله آن حجم بالاي پرونده‌هاي ورودي و موجودي پرونده در برخي از واحدهاي قضائي است که بيشتر در استان‌هاي پرجمعيت يا مناطقي است که با کمبود نيروي انساني مواجه هستيم.»
او با اشاره به موضوع اطاله دادرسي در پرونده‌ها عنوان کرد: «نسبت به اين مسئله در دستگاه قضائي گلايه‌هايي وجود دارد و مسئله جديدي نيست و با توجه به آسيب‌شناسي‌هاي انجام‌شده برخي علل آن درون‌قوه‌اي بوده و برخي ديگر برون‌قوه‌اي است. دادستان‌ها براي رسيدگي به پرونده‌ها بايد راهکارهايي پيدا کنند تا موجب رضايت‌مندي مراجعه‌کنندگان شود.»
رئيسي افزود: «بايد در دستگاه قضائي براي حفظ کرامت خانواده‌هاي متهمان و دادن آرامش به آنها تلاش کنيم که براي اين منظور از معاونت حقوقي قوه قضائيه درخواست کرديم تا دستورالعمل حفظ کرامت کارکنان و ارباب‌رجوع در تمام سطوح تهيه شود که طي 15 روز آينده اين دستورالعمل تهيه و ابلاغ خواهد شد.»

خصوصي‌سازي موضوع مهمي است
او با بيان اينکه مسئله خصوصي‌سازي موضوع مهمي است، گفت: «70درصد تصدي‌گري ما دولتي است. اگر قرار است خصوصي‌سازي شود، واقعا بايد خصوصي‌سازي صورت گيرد و اين مسئله بايد با حساسيت دنبال شود.»
رئيسي يکي ديگر از ظرفيت‌هاي قوه قضائيه را حل مشکلات مردم دانست و عنوان کرد: «گره‌گشايي از مشکلات مردم و مردمي‌بودن از تأكيدات بنده است و شنيدن سخنان و مشکلات آنها کار مهمي است.»
رئيس قوه قضائيه با تأكيد بر مبارزه با زمينه‌هاي فساد در دستگاه قضائي، افزود: «سلامت در قوه قضائيه مهم هميشه مهم بوده است و اصل کار تک‌تک مديران، قضات و کارکنان بايد بر اساس فسادگريزي باشد و نبايد اين حساسيت کم شود. بايد از هر ارتباطي که زمينه ارتباطات ناسالم را فراهم مي‌کند، جلوگيري کرد. بنابراين بايد مبارزه جدي با ناسلامتي در درون و بيرون قوه قضائيه صورت گيرد و هيچ‌گونه ناسلامتي در اين قوه پذيرفته نيست.»
رئيسي درباره موضوع مهريه گفت: «در ديدار اخير با مراجع تقليد بر اين موضوع تأكيد شد که اين مسئله بايد مورد توجه قرارگيرد تا کسي به خاطر مهريه به زندان نرود. بين فردي که واقعا اعسار آن مشهود و کسي که اعسار‌بودن او مورد تشکيک است بايد به سابقه او رجوع شود و موضوع بازداشت و حبس در موضوع مهريه مورد توجه قرار گيرد.»
او افزود: «موضوع اجراي احکام از ديگر موارد مهم در قوه قضائيه است، زيرا نتيجه تمام دادگاه‌ها و محاکم با اجراي احکام آن مشخص مي‌شود، اما امروز شاهد هستيم که هم در مورد احکام مدني و هم احکام کيفري به‌ويژه در شهرهاي بزرگ احکام اجرا نمي‌شود که لازم است در اين زمينه کار جهادي انجام شود.»

حلاوت آزادي‌هاي ستاد ديه را فراموش نمي‌کنم
همچنين رئيس قوه قضائيه با صدور پيامي ضمن تقدير از اقدامات حبس‌زدای شرکت‌کنندگان در چهاردهمين گردهمايي مديران نمايندگي ستادهاي ديه استاني، آنها را به حفظ وجهه مردمي اين مجموعه و تلاش حداکثري در راستاي آموزش عمومي و پيشگيري از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها دعوت کرد.
در اين پيام آمده است: «تمجيد از ستاد ديه و اقدامات خالصانه کارکنان آن نهاد حمايتي به شرح و بسط کلام محتاج نيست.
در طول سال‌هايي که افتخار حضور در دستگاه قضائي را داشته و دارم، هرگز نگاه زندانيان دردمندي را که به برکت تلاش‌هاي اين نهاد مردمي از بند حبس آزاد و به آغوش گرم خانواده بازگشته‌اند فراموش نخواهم کرد... رمز موفقيت ستاد ديه در امر آزادي مددجويان واجد شرايط و تلاش‌هاي آن در اصلاح برخي مواد قانوني مرتبط با حوزه پيشگيري از ورود ناخواسته افراد به زندان، همانا تأكيد بر اعتماد عمومي و تکيه بر کمک‌هاي غيردولتي است؛ اميد است با حفظ همين رويه، ضمن توجه بيشتر به موضوع پيشگيري از وقوع جرائم غيرعمد، شاهد روزي باشيم که موجودي زندان‌هاي کشور فاقد بدهکارانِ غيربزهکار باشند.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 7 اردیبهشت 98، کد مطلب: 3412


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
0
0
ان شاله که اقای رییسی در این مسند حساس دستورات قاطع و محکمی صادر میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین