پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۹۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۰
درحالی که این روزها خبرهای زیادی از افزایش فشارهای تحریمی امریکا به ایران ازجمله اینترنت می‌شنویم، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تلاش برای بی‌اثر کردن تهدیدهای تحریم خبر داد و گفت: در پی بی‌اثر کردن سیاست تهدید به تحریم اینترنت، ارتباط مستقیم میان شبکه اینترنت ایران با ترکیه و برخی کشورهای همسایه برقرار شد.وزیر ارتباطات با اشاره به مذاکرات بسیار خوب در محورهای مختلف با ترکیه ادامه داد: ما ظرفیت‌های بالقوه زیادی در حوزه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با ترکیه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داریم.

شعار سال: محمد جواد آذری جهرمی که در عمارت کلاه فرنگی وزارت ارتباطات، میزبان «محمت جاهد توران»، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه و هیأت همراه بود درباره اقدامات صورت گرفته برای بی‌اثر کردن تهدید تحریم اینترنت ایران سخن گفت. دو طرف ابتدا در نشستی مشترک و پشت درهای بسته به بررسی مسائل مرتبط با حوزه کاری یکدیگر پرداختند. پس‌ازاین دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا درباره توافق‌ها و تفاهمات صورت گرفته در نشست دوجانبه اطلاع‌رسانی کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه یادآور شد: سیاست ما برای بی‌اثر کردن تهدیدی که برای تحریم اینترنت مطرح شد، این بود که ارتباطات اینترنتی خودمان را با کشورهای همسایه به‌ صورت مستقیم برقرار کنیم و در همین راستا ارتباط میان شبکه ایران و ترکیه به‌ صورت مستقیم برقرار شد. این بدان معناست که دیگر تحریم‌های یک‌جانبه یک کشور نمی‌تواند بر روابط دیتای ما و ترکیه هیچ اثری داشته باشد.

آذری جهرمی تصریح کرد: تجربه تحریم‌های قبلی در ارتباطات بین‌الملل نشان داد که به‌دلیل ارتباطات محدودی که با برخی شرکت‌ها برقرار کرده بودیم و نیز به‌دلیل تحریم در مسائل مالی با مشکلاتی مواجه شدیم. به همین دلیل در مقطعی شاهد بروز اختلال در شبکه ارتباطی کشور شدیم. جوان‌ترین عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: البته آن زمان نیز با شرکت‌های ترکیه‌ای به مشکل برنخوردیم چرا که این کشور همواره و در هر شرایطی ما را همراهی کرده است. هم‌اکنون نیز سیاست ما برای بی‌اثر کردن تهدیدها در زمینه تحریم اینترنت، این است که ارتباط مستقیم (پییر ارتباطی) با کشورهای همسایه برقرار کنیم. در این رابطه ارتباط مستقیم ایران با شبکه اینترنت کشور ترکیه برقرار شد.

وزیر ارتباطات با اشاره به مذاکرات بسیار خوب در محورهای مختلف با ترکیه ادامه داد: ما ظرفیت‌های بالقوه زیادی در حوزه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با ترکیه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داریم. در حوزه ترانزیت اطلاعات، از شرق به غرب و از جنوب به شمال روابط ایران و ترکیه رو به گسترش است و در حوزه امنیت سایبری هم توافق‌ها و همکاری‌های بسیاری خوبی با یکدیگر داریم. آذری جهرمی تصریح کرد: ما به‌دنبال این هستیم که ارتباطات خود در حوزه فناوری اطلاعات را توسعه دهیم. وی یادآور شد: در همین راستا از شرکت‌های استارتاپی دعوت کردیم تا حضور فعالی در نمایشگاه الکامپ تهران داشته باشند که آقای وزیر و همکاران ایشان دعوت ما را پذیرفتند. وزیر ارتباطات ادامه داد: همچنین به‌صورت متقابل ما هم در ترکیه حضور فعالانه‌ای در نمایشگاه‌های این کشور خواهیم داشت.

یک پیمان چهارجانبه

علاوه بر بحث ارتباط مستقیم ایران با شبکه اینترنت کشور ترکیه، در این دیدار مسائل مهم دیگری نیز مورد توجه قرار گرفت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران دراین باره گفت: مهم‌ترین موضوعی که امروز به آن پرداختیم بحث یک پیمان چهارجانبه‌ بود، پیمان چهارجانبه‌ای که بین کشورهای ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و روسیه به‌منظور توسعه بازار فناوری ارتباطات در حال پیگیری است. آذری جهرمی درباره این پیمان همچنین یادآور شد: پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم و این دیدار باعث شد برخی موانعی که پیش رویمان قرار داشت، برداشته شود. وی افزود: در این توافق چهارجانبه رفع موانع شرکت‌های حوزه «آ‌سی‌تی» برای حضور فعال در بازارهای منطقه در درجه اول اهمیت است و در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک چهار کشور نیز مذاکراتی انجام شده است و بزودی برای حجم سرمایه‌گذاری اولیه به توافق خواهیم رسید.

وزیر جوان کابینه دولت دوازدهم همچنین تأکید کرد: حتماً در آینده نزدیک از توسعه روابط ایران و ترکیه در حوزه فناوری اطلاعات که زمینه‌ساز رشد توریسم گردشگری و سلامت و حمل‌ونقل و بسیاری از موضوعات مرتبط با زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خواهد بود، بیشتر خواهیم شنید. وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا ماه سپتامبر در زمینه این توافق چهارجانبه به جمع‌بندی برسیم و استارتاپ‌های چهار کشور بتوانند در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت، گردشگری و پرداخت‌های بانکی فعالیت خود را گسترش دهند. آذری جهرمی گفت: من از «محمت جاهد توران»، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه به خاطر حضورشان در ایران تشکر می‌کنم و امیدوارم که روزبه‌روز شاهد توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه باشیم. در ادامه، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: من هم به‌ نوبه خودم لازم می‌دانم از همدردی دولت و ملت ترکیه با آسیب دیدگان سیل اخیر در مناطق مختلف ایران و همچنین ارسال کمک‌های انسان دوستانه آنها تشکر و قدردانی کنم.

وی افزود: از مواضع اصولی دولت ترکیه در قبال رویکرد یک‌جانبه گرایانه امریکا و محکوم کردن اقدام این کشور در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر می‌کنم. وزیر ارتباطات همچنین محکوم کردن فعالیت‌های رژیم اشغالگر قدس را همواره جزو مواضع اصولی دولت ترکیه عنوان کرد.

تشکیل یک کمیته

«محمت جاهد توران»، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه نیز در این دیدار ضمن ابراز تشکر از میهمان‌نوازی صورت گرفته در سفر به تهران گفت: برای بررسی مسائل مرتبط با حوزه ارتباطات با آقای آذری جهرمی دیداری داشتم که در این دیدار برای رفع مشکلات و موانع در حوزه ارتباطات با یکدیگر تفاهم کردیم تا گام‌های مشترکی برداریم. امیدوارم این دیدار و همکاری‌ها برای دو کشور خیروبرکت به‌دنبال داشته باشد. وی افزود: برای شرکت در هشتمین نشست کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور به تهران آمده‌ام و دیدار امروز با وزیر ارتباطات ایران را برای پیگیری موضوعات مرتبط با حوزه ارتباطات انجام دادم.

وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه همچنین بر لزوم حل مشکلات دوجانبه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تأکید کرد و گفت: در این دیدار مقرر شد کمیته‌ای برای پیگیری این مشکلات و موانع بر سر راه توسعه روابط دو کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تشکیل شود. وزیر ترابری و زیرساخت ترکیه بر لزوم بهبود و توسعه زیرساخت‌های تبادل اطلاعات و داده میان ایران و ترکیه و نیز کشورهای ثالث تأکید کرد و گفت: در بخش گسترش ترانزیت حمل و نقل میان ایران و ترکیه نیز با وزیر راه و شهرسازی ایران تفاهمنامه‌ای امضا کردیم و مقرر شد با فعالیت ۲۴ ساعته گمرک، تأخیرهایی که تاکنون در خصوص مبادلات تجاری میان دو کشور انجام می‌شد حل و فصل شود.

وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به این موضوع که ایران و ترکیه به‌عنوان دو کشور دوست و همسایه بتوانند همکاری‌های خود را درزمینه توسعه روابط و تجارت تسریع کنند گفت:همان‌طور که مستحضرید در دسامبر گذشته (آذرماه سال گذشته) پنجمین نشست همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه با حضور رؤسای جمهوری دو کشور در آنکارا برگزار شد. ما هم به‌نوبه خود در حوزه‌های مربوط، بویژه در حوزه ارتباطات تفاهمات صورت گرفته در آن نشست را دنبال می‌کنیم.

وزیر ترابری و زیرساخت ترکیه افزود: می‌خواهم مراتب تأسف و تأثر خود را از بابت از دست رفتن تعدادی از شهروندان ایرانی در پی سیل اخیر ابراز کنم و برای درگذشتگان رحمت و برای آسیب دیدگان آرزوی سلامت می‌کنم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار 11اردیبهشت 98، کد خبر: 509732، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
0
با این سرعت اینترنت افتضاح بقیه رو هم ساپورت میکنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین