پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۹۱۷
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان سابق تهران در روزی که این پست را با دادستان جدید دست به‌دست می‌کرد، قصه‌ای را روایت کرده که شباهتی به جمله معروف مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در مرداد سال‌76 دارد؛ زمانی که قوه قضاییه را از شیخ محمد یزدی تحویل گرفت. دولت‌آبادی گفته است وقتی به دادستانی تهران آمد، به‌دلیل قضیه مرتضوی- دادستان پیشین که هم‌اکنون دوره محکومیتش را در زندان طی می‌کند- دید خوبی به دادستان وجود نداشت؛ این روایت یادآور جمله معروفی از آیت‌الله هاشمی شاهرودی است که وقتی سال‌78 قوه قضاییه را تحویل گرفت، گفته بود امروز قوه قضاییه یک ویرانه است.

شعار سال: عباس جعفری دولت‌آبادی بیراه هم نمی‌گفت و ردی که سعید مرتضوی از خود در دادستانی تهران به جای گذاشته بود، از دادستان چهره‌ای ساخته بود که در برج عاج نشسته، «شمشیر داموکلس»‌‌اش بالای سر رسانه‌هاست، احضار می‌کند، می‌گیرد، می‌بندد و اعزام می‌کند. اما این اعزام آخری برای او گران تمام شد، در حوادث سال88، بازداشت‌شدگان به دستور او به کهریزک اعزام شدند و مرگ 3نفر در این بازداشتگاه نفرین‌شده، خیاط را در کوزه انداخت. مرتضوی به همین اتهام به 2سال حبس محکوم شد و در یکی از شهرهای شمال کشور بازداشت و به زندان منتقل شد. عباس جعفری دولت‌آبادی که دیروز در مراسم تودیع خودش سخنرانی می‌کرد، حق داشت که بگوید آغاز کارش در دادستانی تهران سخت بوده اما به‌زعم خودش حوادث دست از سر ما برنمی‌دارد؛ چنان‌که آغاز دادستانی یک دادستان می‌تواند با «دود و آتش فتنه» باشد و پایانش با «دود و آتش ‌گرانی». هر چه سعید مرتضوی درگیر پرونده‌های سیاسی مثل توقیف مطبوعات، پرونده کهریزک یا مرگ زهراکاظمی خبرنگار ایرانی- کانادایی بود که هنوز هم ایران بابت آن ماجرا هزینه می‌دهد، دولت‌آبادی در دوران حضور 10ساله‌اش در دادستانی درگیر پرونده‌های اقتصادی بود. در دولت احمدی‌نژاد پرونده‌هایی شکل گرفته که محصولش در سال‌91 پرونده امیرمنصور آریا و سال‌92 پرونده بابک زنجانی بود. او خبر داده که در پرونده امیرمنصور آریا که یکی از متهمان اصلی‌اش محمودرضا خاوری از کشور گریخت، 2هزار میلیارد تومان رد مال صورت گرفته که چند‌ماه پیش رد مال آن به اتمام رسید. او در این مراسم جمله‌ای را هم برای ثبت در تاریخ گفت؛ بابک زنجانی در تمام این مدت که پرونده‌اش در جریان بوده، ٣٠ هزار صفحه نامه به دادستان نوشته و عین 30هزار نامه خوانده شده است.

دادستان سابق پست خود را با یک توصیه در لفافه به دادستان جدید تحویل داد و آن این بود که حقوق مردم بالاتر از ‌شأن دادستان است. بحثی که علی‌ القاصی‌مهر، دادستان جدید از سر گرفت و گفت که «آنچه که مردم از مجموعه ما توقع دارند، این است که امنیتی در‌خور و ‌شأن مردم تامین شود و لذا هیچ عذری هم پذیرفته نیست که جان و مال مردم به مخاطره بیفتد و هم در فضای حقیقی و هم فضای مجازی باید آن اراده و حساسیت همکاران نسبت به موضوع ویژه باشد.

اصل، پاسخگویی به مطالبات مردم است

القاصی‌مهر که قبل از این ریاست کل دادگستری استان فارس را برعهده داشت، در سخنانش پاسخگویی به مطالبات مردم را یک اصل دانسته و گفته است: یکی از مواردی که در مجموعه قضایی همیشه باید مورد توجه قرار گیرد، میزان پاسخگویی مجموعه قضایی در مقابل مطالبات مردم است. به گزارش میزان، او گفته است: برخورد انسانی توأم با اخلاق دینی و اسلامی با مردم از اموری است که باید خود را به اجرای آن موظف بدانیم. انجام بموقع کار مردم از اموری است که اگر به‌درستی و با کیفیت انجام نشود، به نارضایتی مردم منجر می‌شود. دادستان عمومی و انقلاب تهران با انتقاد از روند طولانی‌شدن رسیدگی به پرونده‌ها، گفته است: وقتی فرایند تحقیقات و رسیدگی در یک پرونده طولانی می‌شود، صبر و تحمل قاضی در مقابل ارباب‌رجوع پایین می‌آید و قطعا سوء‌رفتار و بدرفتاری ایجاد می‌شود. وقتی فرایند رسیدگی طولانی می‌شود، زمینه‌های نفوذ در آن پرونده ایجاد و پای کار‌چاق‌کن و دلال باز می‌شود و حساسیتی که نسبت به پرونده باشد، کمرنگ می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 15 اردیبهشت 98، کد خبر: 54689، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین