پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۴۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
سخنگوی قوه قضاییه گفت: دوره تحول در قوه قضاییه آغاز شده است و قرار بر این است که تحت تدابیر ریاست قوه قضاییه همدلی و هماهنگی نرم افزاری و در یک کلام یکپارچگی بیشتر در اجزای قوه قضاییه به ویژه در دادگستری تهران ایجاد شود.
شعار سال : غلامحسین اسماعیلی روز شنبه در مراسم تودیع و معارفه دادستان استان تهران اظهار داشت: دوره تحول در قوه قضاییه که با انتصاب رئیسی آغاز شده است، تقارن مبارکی با آغاز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و گام دوم انقلاب و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این ایام که به عنوان بیانیه گام دوم دوره تحول در این دوره حساس و حاکمیتی دوره عزت و کرامت قاضی دادگاه و دوره صیانت از سلامت دستگاه قضایی و برخورد با مفاسد بدون ملاحظه این و آن و دوره انقلابی گری و کار جهادی همچنین دوره دفاع تمام قد از حقوق و جان مردم و برخورد قاطع با مفسدان و جنایتکاران و دوره خدمت بی منت به مردم و مردمی بودن قوه قضاییه و دادگستری هاست.
وی افزود: دوره تحول دوره ای است که همه ما باید در برابر مردم به تعبیر ریاست قوه قضاییه، خادم عادل و حامی مطمئن باشیم. در این دوره و در همه ادوار، دادگستری کل استان تهران به تعبیر برخی از همکاران به عنوان دستگاه قضا که در واقع قلب تپنده عالم اسلام است و دادسرای عمومی مهمترین و اثرگذارترین بخش دادگستری به عنوان دهلیز چپ و راست قلب ورودی و خروجی این مرکز حیات را در اختیار داشته و ثمره شیرین عدالت را با هدایت خون سالم در تمامی مویرگ ها جامعه محقق ساخته است.
اسماعیلی ادامه داد: دادسرای تهران و دادستان تهران دارای شأن، جایگاه، اختیارات و مسئولیت های ویژه ای هم در استان و هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی است و در حوزه های مختلف امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و قضایی، دارای ویژگی‌های بی‌بدیل و در عین حال نیازمند تعامل و همکاری و هماهنگی و ارتباط با مقامات عالی رتبه قضایی، اجرایی، امنیتی، انتظامی و مانند آن است.
وی اظهار داشت: در انجام امور محوله نیازمند برخورداری از پشتوانه و حمایت های لازم هستیم اما هیچ کدام از امور مهم جایگاه دادسرا و دادستانی را از دادگستری کل و قوه قضاییه به دادستانی کل کشور مجزا و منفک نمی کند.
اسماعیلی ادامه داد: اینجانب به عنوان یک برادر در خدمت دادستان محترم، حضور ایشان را در دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب تهران استقبال می‌کنم. حدود ۱۰ سال از دوره مسئولیت خطیر و سنگین آقای جعفری دولت آبادی می گذرد؛ 10 سالی که با حوادث تلخ فتنه ۸۸ آغاز و با همت و تلاش ایشان شاهد کارنامه موفق در برخورد با فتنه گران بودیم و این دوران دارای تلاطم اقتصادی در حوزه ارز، سکه و خودرو و امثال آن بود که با برخورد قاطع با اخلالگران در نظام اقتصادی به پایان رسید.
وی اظهار داشت: اینجانب در مسئولیت سابق و مسئولیت فعلی شاهد کار، تلاش و زحمات شبانه‌روزی و روحیه انقلابی و جهادی دادستان محترم تهران بوده و به عنوان خدمتگزار در دادگستری استان تهران از زحمات و تلاش های ایشان نهایت تشکر و قدردانی را دارم. به برادر عزیز و مدیر جوان و انقلابی آقای علی القاصی مهر نیز تبریک عرض می کنم. انتخاب ایشان حاصل مرکب پیشنهاد اینجانب، تایید دادستان کل کشور و تصویب ریاست قوه قضاییه بود.
اسماعیلی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های راهبردی در دوره تحول، اهتمام به اجرای دقیق همه قوانین در همه سطوح و برای همه است که نمونه بارز آن در انتخاب ریاست دیوان عالی کشور و اجرای اصل ۱۶۷ قانون اساسی و نیز انتخاب دادستان تهران با پیشنهاد دادستان کل و موافقت ریاست قوه قضائیه مشهود است.
وی ادامه داد: جایگاه و نقش دادستان تهران و اهمیت این جایگاه، این حق را برای رئیس قوه قضاییه ایجاد می کند که دادستان تهران را انتخاب کند اما ایشان بارها نظر اینجانب را در این زمینه جویا شدند و بنده نیز مکرراً عرض کردم که اگر قرار است رئیس کل دادگستری استان تهران تغییر کند، با رئیس کل جدید نیز تبادل نظر کنید که در نهایت با اجماع مرکب دادگستری استان، دادستانی کل و ریاست قوه این برادر عزیز که دارای ویژگی های بسیار مثبتی است به عنوان دادستان تهران انتخاب شد.

* دولت آبادی: مطالبه گری دادستان از بروز بسیاری جرائم پیشگیری می کند
عباس جعفری دولت آبادی مستشار دادگاه عالی انتظامی قضات نیز با اشاره به ظرفیت‌های دادستانی عمومی و انقلاب تهران گفت: مهمترین کار دادستان، تعقیب امر جزایی یا همان پاسخ کیفری به جرائم است که در کشف، تحقیق و تعقیب و اجرای مراحل بسیار اهمیت دارد و هر کدام از این موارد می‌تواند این فرصت را به دادستان بدهد تا با جرائم برخورد کند و بیشتر این ظرفیت جلوه‌گر شده است و دادستان ها را بیشتر در این وجه می‌شناسند.
وی ادامه داد: ویژگی دوم ظرفیت پیشگیرانه است که دادستان دارد. در دوره آیت‌الله لاریجانی از این ظرفیت کمتر استفاده شد اگرچه معاونت پیشگیری تشکیل شد اما دادستان ها در این زمینه مقداری نتوانستند عمل کنند و بارها ایراد را مکتوب کرده ایم که این دادستان است که می‌تواند کارش را به پلیس و سایر دستگاه‌ها در زمینه پیشگیری جلو ببرد و مغایرتی با تشکیل این معاونت نداشت اما ظرفیت مهم این بود که دادستان ها کمتر توانستند از آن استفاده کنند، امیدواریم در دوره جدید این ظرفیت بیشتر شود.
جعفری دولت‌آبادی گفت: بخش سوم کار دادستان نظارت‌ در این حوزه است. هم بر بازپرسان نظارت کاری دارد و هم بر محکمه نماینده اعزام می‌کند.
وی ادامه داد: بعد دیگر، جبهه حمایتی دادستان است که به او اجازه می‌دهد که از تصمیمات دستگاه‌ها، پلیس و نهادهای امنیتی علاوه بر برخوردهای مجرمانه حمایت کند. شما در قضیه گرانفروشی دیدید که ورود دادستانی تهران به مسئله گران‌فروشی اگرچه وظیفه اصلی او نبود اما حرف اول را در میدان تصمیمات می زد چون به دولت حرف روشنی زدیم و گفتیم شما خوب تصمیم بگیرید ما حمایت می‌کنیم حتی در داستان گوشت و مرغ که بسیاری از آن انتقاد کردند و گفتند که دادستان شأن خود را پایین آورد ولی شان من بالاتر از آن بود که اجازه دهم مردم مرغ را با ذلت و خواری و قیمتی گران‌تر بخرند. با اقدام دادستان قیمت مرغ را به پایین تر از نرخ مصوب دولت آوردیم و اینها نمونه های کوتاه کوچکی است که نشان می دهد تا چه حد می‌تواند از دستگاه‌های دولتی حمایت کند و این ظرفیت به دلیل عقبه دادستانی تهران است.
جعفری دولت آبادی ادامه داد: مطالبه گری ظرفیت دیگری است که به عهده دادستان است. از نظر داشتن سلامت قدرت قانونی می تواند حقوق مردم را مطالبه کند. همان موردی که همیشه در جلسات معاونان خود می‌گفتم که مهمترین وجه شما مطالبه‌گری است چراکه حوادثی در کشور رخ می داد که اگر زودتر مطالبه گری می کردیم، قابل مدیریت بود. بنابراین مطالبه‌گری حقوق عمومی و حقوق مردم و حقوق افراد و حقوق شاکیان و متهمان از بزرگ ترین چهره های اقدام دادستان است.
وی از بعد اجتماعی دادستانی تهران گفت: دادستان در عین حالی که یک مقام قضایی است اما چهره اجتماعی او نیز کمرنگ نیست ما در آسیب های اجتماعی اولین بار که دادستانی ورود کرد، در بحث جمع آوری معتادان در تهران با توجه به نامناسب بود که با توجه به وضعیت اقدام به گشت‌های در تهران کردیم و اولین بار در آنجا متوجه شدیم که وضع شهر نامناسب است و معتادین در معابر هستند و گدایان چهره شهر را به هم زدند و حتی عده ای مشغول دستفروشی بودند و معتادان چهره نازیبایی از شهر ارائه داده بودند و این مسئله باعث تشکیل جلساتی در وزارت کشور شد و رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه ورود کردند. به این ترتیب در کنار مسائل قضایی، دادستانی به مسایل اجتماعی ورود کرد.
دولت آبادی اضافه کرد: زمانی که در شهریور ۸۸ به دادستانی آمدم، تهران در دود و آتش می‌سوخت و صدها نفر دستگیر شده بودند و هر روز تظاهرات خیابانی بود، هر روز پلیس و نهادهای امنیتی دستگیری داشتند و هر روز در کف خیابان دستگیری داشتیم. متهمان باید تعیین تکلیف می شدند در آن شرایط سخت تا اواخر سال ۸۹ و آغاز سال ۹۰ در این ۱۸ ماه سخت ترین دوره دادستانی بود. شب و روز نداشتیم که بخواهیم به کار دیگری بپردازیم و کار اصلی ما سر و سامان دادن به وضعیت متهمان و خاموش کردن آتش فتنه و مدیریت جریانات بود و سپس مسئله حصر پیش آمد. تا اواخر سال ۸۹ و با لطف خدا و با کمک بازپرسان و کمک پلیس و نهادهای امنیتی این مسئله به خوبی پایان یافت اگر چه مشکلاتی هم باقی بود.
وی گفت: در سال‌های ۹۰ و ۹۱ در اوج اول تحریم‌ها پرونده امیرمنصور آریا شکل گرفت. برخی مقامات مربوط به دولت نهم دستگیر شدند تقریباً یک و نیم سال گرفتار این پرونده‌ها بودیم به ویژه پرونده امیرمنصور آریا که یکی از مهم‌ترین پرونده‌های اقتصادی دوران است که چند ماه پیش به پایان رسید و از کارهای خوبی بود که با همکاری دادسرا و دادگستری و نهادهای امنیتی و پلیس به سرانجام رسید و دستگیری هایی که در حوزه برخی مقامات دولتی در آن سال رخ داد.
جعفری دولت آبادی ادامه داد: دولت جدید مستقر و پرونده بابک زنجانی تشکیل شد که یکی از بزرگترین پرونده‌های اقتصادی تاریخ ایران بود. با اینکه 6 سال از این موضوع می گذرد، ولی زلزله پرونده زنجانی کماکان وجود دارد و متهم ظرف این ایام فقط ۳۰ هزار صفحه برای دادستان نامه نوشته است. این مسائل را می‌گویم تا در تاریخ بماند و آنان که گلایه می کردند چه می‌کنند، بدانند که این متهم ۳۰ هزار صفحه نامه نوشته و تمام آن خوانده شده و به مراجع ذیربط ارسال شده است و تمام نامه‌ها به مقامات انعکاس داده شده و صدها جلد داخلی و ده‌ها سفر خارجی انجام شده و میلیاردها تومان صرف کارشناسی شده و به عنوان یکی از پرونده‌های پرزحمت دادستانی بوده است. شما فقط نامه‌های او را بخوانید که چه مشکلاتی برای این پرونده وجود داشت و هنوز هم این مشکلات وجود دارد.
وی گفت: در سال ۹۶ دو اتفاق مهم رخ داد آشوب‌های دی ماه و سپس آشوب‌های اسفند دراویش ما را با چالش های جدی امنیتی روبرو کرد و تمام این حوادث با همکاری دوستان قضایی و پلیس و نهادهای امنیتی به سرعت جمع شد. دادستان تهران به قدری در صحنه قدرت و امکانات بود که بتواند برخورد قضایی با این حاشیه سازها کند و دشمنان فهمیدند که با این راه به نتیجه نخواهند رسید. سال ۹۷ اوج مبارزه با فساد اقتصادی بود و از تیرماه ۹۷ تا اواخر اسفند به ویژه در فروردین ماه با پرونده‌های اقتصادی کلان روبرو بودیم. ساختار ما تغییر کرد شعب ویژه‌ای تحت نظر مستقیم دادستان تشکیل شد و بازپرسانی که در این زمینه شروع به کار کردند، زحمات فراوانی کشیدند.
جعفری دولت آبادی اظهار داشت: اگر در سال ۹۷ موفقیتی رخ داد، به خاطر تلاش بی‌وقفه قضات گمنامی بودند که شب و روز در این زمینه فعالیت داشتند. حدود ۲ هزار نفر را پلیس احضار کرد و حدود ۱۶۰ نفر احکام شان اعلام شد و صدها پرونده اقتصادی تشکیل شده است که تمام این پرونده‌ها نیازمند مدیریت و مشورت بود و اینگونه نبود که بگوییم آجرهای روی هم چیده شده و تمام بشود. هر پرونده‌ جایگاه خود را داشت افرادی تخریب می‌کردند ما باید از این مسیر سنگلاخ عبور می کردیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم. موج دوم تحریم ها آغاز شده بود و دوره دادستانی ما با دود و آتش‌سوزی آغاز شد و با دود و آتش گرانی و تحریم ها پایان یافت و امیدوارم با رفتن من دادستانی آرامش بگیرد و القاصی آرامش پیدا کند و بتواند به امور دادستانی برسد اگر چه دشمنان نقشه کشیدند و همه این نقشه ها نقش بر آب خواهد شد.
جعفری دولت‌آبادی گفت: یکی از مسائلی که در این دوره به آن توجه شد، تثبیت وضع دادستانی بعد از جریان کهریزک بود که یک موج سنگینی علیه دادستانی به راه افتاده بود که با اقداماتی که انجام شد و برخوردهایی که صورت گرفت، اعتماد عمومی برگشت و در استفاده از نیروهای داخلی در دادسرا تلاش کردیم تا جایی که می‌توانیم این کار را انجام دهیم.
وی ادامه داد: تشکیل دادسرای تخصصی از کارهای مهم ما بود به خصوص دادسرای فرهنگ و رسانه زیرا اصحاب رسانه متولی نداشتند و شما نقش آن را در اقدامات صورت گرفته می‌بینید که ما با رسانه‌ها تعامل خوبی داشتیم و از ظرفیت آنها استفاده می کردیم و با آنها کار می کردیم.
در انتصابات جدید قوه قضاییه علی القاصی مهر رئیس کل سابق دادگستری استان فارس به سمت دادستان تهران منصوب شد و عباس جعفری دولت آبادی دادستان سابق تهران، مستشار دادگاه عالی انتظامی قضات شد.

شعار سال ،بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1398،کدخبر:83301658،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
0
ان شاله که با وجود اقای رییسی و این تحولات در دستگاه قضا اتفاقات مهمی در بررسی پرونده ها بیفته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین