پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
رژیم صهیونیستی که خود را برای میزبانی فینال موسیقی یوروویژن ۲۰۱۹ آماده می‌کند با چالشی جهانی مواجه شده است؛ گروهی از هنرمندان در سراسر دنیا در قالب کمپینی با عنوان «بایکوت، سلب و تحریم» یا BDS درصدد تشویق دولت‌ها، شرکت‌ها، اجراکنندگان و آکادمی‌های حاضر برای منزوی کردن رژیم صهیونیستی هستند. این رخداد مهم که اواخر اردیبهشت امسال با حضور ۴۲ کشور برگزار می‌شود، هر سال مورد توجه اهالی موسیقی و رسانه‌ها قرار می‌گیرد. از این‌رو دولت اسرائیل سعی دارد با برگزاری آن تبلیغات فرهنگی وسیعی انجام دهد و خود را به‌عنوان کشوری باثبات و دوستدار فرهنگ قلمداد کند.

شعار سال: از این‌رو چنین رویکردهایی برای او بسیار گران تمام می‌شود و به همین دلیل از هم‌اکنون سعی دارد با زدن اتهام یهودستیزی به هنرمندانی که در قالب این کمپین یا دیگر کمپین‌ها با خشونت‌ها و رفتارهای منافی حقوق بشر رژیم صهیونیستی مقابله می‌کنند، خود را تبرئه کند؛ اتهامی که از سوی منتقدان به شدت رد می‌شود.

به نقل از رویترز، در حالی که کارگران اسرائیلی مشغول راه انداختن صحنه‌ها و نورپردازی‌ها در کنار ساحل مدیترانه تل‌آویو هستند، بعضی‌ها حتی این نگرانی را دارند که ممکن است هنرمندان و فعالان طرفدار بایکوت، از پخش زنده این مراسم که بین روزهای چهاردهم و هجدهم ماه مه برگزار می‌شود، استفاده کنند و اعتراض خود را نشان بدهند. در عین حال مسوولان این کمپین‌های اعتراضی از هنرمندان و پخش‌کنندگان خواسته‌اند از این رخداد کناره‌گیری کنند؛ چون برگزار کردن آن در تل‌آویو مساوی با درست جلوه دادن سیاست‌های رژیم صهیونیستی نسبت به فلسطینی‌های کرانه باختری و غزه است.

کمپین BDS که در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد، تحت هدایت فعالان فلسطینی قرار دارد. این کمپین به‌عنوان یک جنبش جهانی برای فشار آوردن به رژیم صهیونیستی به منظور پایان دادن به اشغال مناطق فلسطینی فعالیت می‌کند.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی می‌گوید تعدادی از فعالان «بایکوت» خواستار از هم پاشیده شدن اسرائیل هستند و به این ترتیب دولت صهیونیستی کمپین‌های مقابله با آنها را به وجود آورده و آنها را ضدیهودی یا همدستان گروه‌های حماس و جنبش آزادی‌خواه فلسطین می‌خواند. اما رهبران BDS اتهام‌های رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند و می‌گوید: کمپین‌شان یک جنبش اعتراضی ضدخشونت است که خواستار مقابله با تمام انواع سرکوب از جمله سرکوب ضدیهودیت است. آنها داشتن هر گونه ارتباط با گروه‌های شبه‌نظامی را هم رد می‌کنند. در رسانه‌های اجتماعی، فعالان فلسطینی از حامیان خود خواسته‌اند در رخدادی با عنوان «یک هفته عمل مقابل یوروویژن در تل‌آویو» ملحق بشوند. آنها می‌گویند این کار شامل «اعمال اعتراضی بلند، واضح و غیرخشن» خواهد بود. رژیم صهیونیستی می‌گوید فعالان BDS از ۲۳۲ اکانت جعلی توییتری از جمله بات و ترول استفاده کرده تا «رفتار غیرحقیقی سازمان‌دهی‌شده» برای افزایش مقابله با این رخداد شکل دهد. اما BDS این اتهام‌ها را «دروغ‌های پروپاگاندا» خوانده که هدفش مخفی کردن جرائم جنگی علیه فلسطینی‌ها و سیستم اشغال نظامی چند دهه‌ای است.

بنیانگذار پینک‌فلوید و جشنواره پرحاشیه

در حالی که اسرائیل سعی دارد در اخبار خود از اهمیت کمپین‌های مخالف بکاهد، انتقاد هنرمندان سرشناسی چون راجر واترز، آهنگساز و خواننده انگلیسی از برگزاری جشنواره یوروویژن در این سرزمین تا حد زیادی بر حقانیت مخالفان می‌افزاید. در هفته‌های گذشته راجر واترز از بنیان‌گذاران گروه موسیقی انگلیسی پینک فلوید، از برگزاری مسابقات موسیقی یورو‌ویژن در سرزمین‌های اشغالی (اسرائیل) در ماه آینده میلادی انتقاد کرد. او در همین راستا، با انتشار متنی در رسانه‌های جهان، از همه آهنگسازان، خوانندگان و نوازندگان و به ویژه از مدونا، خواننده پاپ آمریکایی خواست تا از اجرای برنامه در تل‌آویو صرف‌نظر کنند. راجر واترز در بخشی از متن خود که بیشتر خطاب به مدونا است، نوشته: «تصمیم مدونا برای اجرای کنسرت در مراسم فینال یورو ویژن که ماه مه در تل‌آویو برگزار می‌شود، یک‌بار دیگر سوال‌های سیاسی و اخلاقی مهمی را پیش می‌کشد که تک تک ما باید به آن بیندیشیم.»

این آهنگساز و نوازنده ادامه داده است: «با توجه به محل برگزاری فینال یوروویژن در اسرائیل، مدونا و دیگر هنرمندان حاضر در آن مراسم، باید بدانند خواهران و برادران فلسطینی ما، تحت یک رژیم نژادپرست که شدیدا سرکوبگر و اشغالگر است، زندگی می‌کنند و از حق زندگی، آزادی و تعیین سرنوشت برخوردار نیستند.» او با رد این ادعا که برنامه‌های هنری در سرزمین‌های اشغالی می‌تواند به پیشبرد صلح در منطقه کمک کند، با کنایه نوشته است: «برخی از همکارانم که اخیرا در اسرائیل برنامه اجرا کرده‌اند، میگویند این کار را برای بنای پلی بین دو طرف و پیشبرد صلح انجام می‌دهند که حرفی مزخرف است. اجرای کنسرت در اسرائیل درآمد زیادی دارد؛ ولی چنین کاری، اشغال‌گری، تبعیض‌نژادی، پاکسازی قومی، زندانی‌کردن کودکان، کشتار تظاهرات‌کنندگان غیر مسلح و همه این جنایت‌ها را عادی جلوه می‌دهد.»

راجر واترز افزوده است: «در همه این سال‌ها، به دلیل انتقاد از حکومت اسرائیل به دلیل نقض حقوق بشر، همواره مرا به یهودی‌ستیزی متهم کرده‌اند. از این اتهام برای بی‌اعتبار کردن کسانی که جنایت‌های حکومت اسرائیل را افشا می‌کنند، استفاده می‌شود. باید یادآوری کنم من از مبارزه برای حقوق تمام افراد تحت ستم در هر نقطه از جهان حمایت می‌کنم و مذهب سرکوبگران اصلا برایم مهم نیست.» این موسیقیدان در پایان از همه هنرمندان حاضر در یورو ویژن و از جمله مدونا درخواست کرده است: «از همه می‌خواهم در مخالفت به آنچه به باور من پشت کردن یورو ویژن به انسانیت مشترک ماست، سهیم شوند. می‌خواهم بر همدلی با برادران و خواهران فلسطینی تمرکز و سعی کنند خود را جای آنها بگذارند. خواهش می‌کنم تصور کنید که چگونه ۷۰سال است نسل اندر نسل زندگی آنها به شکل مستمر و برنامه‌ریزی شده به تاراج رفته است. از همه شرکت‌کنندگان در این مسابقه از جمله مدونا، می‌خواهم منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد را بخوانند که اگر همه ما از آن پیروی کنیم، شاید بتوانیم سیاره زیبایمان را از نابودی نجات دهیم

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 16 اردیبهشت 98، شماره: 3522331


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین