پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۰۴
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
مدیر خانه کاریکاتور ایران گفت: سال گذشته برنامه‌های مهمی از جمله مسابقه کاریکاتور داعش، یمن، آل‌سقوط و آیلان کردی را برگزار کردیم و برپایی دومین نمایشگاه کاریکاتور «هولوکاست» از مهمترین برنامه‌های سال ۹۵ است.

شعار سال: سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی پیرامون مهمترین رویدادهای هنری عرصه کاریکاتور در سال 94 گفت: یکی از مهمترین اتفاقات سال گذشته، برگزاری مسابقه‌ای تحت عنوان داعش بود که این کار مشارکتی با کمک مؤسسه هنری رسانه‌ای اوج، انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و حوزه هنری انجام گرفت.

وی ادامه داد: این یک اتفاق بسیار جدی بود و از مشارکت مراکز بیشتری توقع می‌رفت اما متاسفانه در این رویداد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم با ما همکاری نکرد و حتی وزارت ارشاد که به نظر می‌رسد در اتفاقات این دسته نقش مؤثری داشته باشد، مشارکت نداشت.

* برگزاری مسابقه کاریکاتور «داعش» و اهمیت این رویداد هنری

مدیر خانه کاریکاتور ایران با اشاره به اینکهنقاط مختلف جهان درگیر برگزاری مسابقه کاریکاتور داعش بودند، افزود: ۴۲ کشور دنیا در این رویداد شرکت کرده و رسانه‌های بزرگ مثل سی‌ان‌ان، تایمز، گاردین و فیگارو به نوعی در بازخورد این مسئله اشتراک داشتند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقه کاریکاتور داعش، بیان داشت: گروه داعش صرفاً به واسطه حرکت نظامی در دنیا فعال نیست بلکه در فضای مجازی هم فعالیت می‌کنند و کشورهای عربی و غربی هم از اینها حمایت جدی دارند.

اختتامیه مسابقه کاریکاتور داعش

شجاعی‌طباطبایی یادآور شد: با اینکه کار این گروهک تروریستی ایجاد ارعاب در جهان بوده، از امکانات بانکی سوئیس برخوردار است. در جایی دیگر سید حسن نصرالله به نقش ترکیه در فعالیت گروهک تروریستی داعش اشاره می‌کند؛ پس قضیه داعش، جدی و مهم است.

وی افزود: اهمیت این اتفاق از جایی روشن می‌شود که خانم کلینتون در کتاب خاطراتش می‌گوید در سال 2006 ما این گروه را برای حضور در کشور سوریه تأسیس کردیم. با این اوصاف در واقع هدف این بود که رژیم صهیونیستی با کمک تعدادی از کشورهای غربی شرایطی مهیا کنند تا گروهک افراطی با اسم مسلمانان بیایند و این رژیم مصون بماند.

مدیر خانه کاریکاتور ایران خاطرنشان کرد: این گروهک کاملاً در اهداف رژیم صهیونیستی شکل گرفته و بر همین اساس پرداختن به این قضیه اهمیت دارد. در مجموع برای برگزاری چنین مسابقه‌ای به مراکز مختلفی مراجعه کردیم در حالی که مراکز باید خودشان هم به این حوزه‌‌ها ورود پیدا می‌کردند.

* پرداختن به مسائل روز دنیا در سال 94

وی اظهار داشت: در سال گذشته با رویداد دیگر حمله آل سعود به «یمن» و سکوت رسانه‌های بین‌المللی در این رابطه مواجه بودیم. برای روشنگری این اتفاق، مسابقه بین‌المللی کاریکاتور «یمن» را با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار کردیم.

شجاعی‌طباطبایی درخصوص دیگر برنامه‌های سال 94 گفت: در سال گذشته اتفاقات مربوط به مسائل معاصر را دنبال کردیم و به بحث‌های دیگری مثل کشتار حجاج در منا و برپایی نمایشگاه خوبی از آثار هنرمندان کاریکاتوریست با موضوع آل یهود و آل سقوط پرداختیم.

وی افزود: سال گذشته با اتفاق مهاجرت آوارگان سوری به کشورهای اروپایی مواجه بودیم که نمادی از این مهاجرت دیدن پیکر بی‌جان «آیلان کردی» 3 ساله در سواحل مدیترانه بود؛ برای برگزاری مسابقه‌ای با این موضوع بشردوستانه، جایزه‌ای برای این رویداد هنری تعیین نکردیم؛ با این حال هنرمندان 41 کشور در مسابقه «آیلان کردی» شرکت کردند.

* الان وقت پرداختن به اقتصاد هنر نیست

مدیر خانه کاریکاتور یادآور شد: کاریکاتور زبان قابل فهم در عرصه بین‌المللی است که می‌تواند به تمام عرصه‌ها ورود پیدا کند؛ تلاش کردیم از این زبان تصویری نهایت بهره را بگیرم.

وی ضمن انتقاد از برخی ارگان‌ها برای عدم همکاری از خانه کاریکاتور گفت: ما سال گذشته کارهای خوبی انجام دادیم؛ یک مقدار هم ناراحت هستیم که چرا همراهی از سوی ارگان‌های موظف در این حوزه‌ها صورت نگرفت. این هم جای سؤال دارد. چون تعاریف مشخصی از هنر داریم؛ اما در عمل یک سری اتفاقات می‌افتد که ما را دچار تردید می‌کند.

شجاعی‌طباطبایی بیان داشت: به عنوان مثال چرا در جشنواره فجر شرایط به گونه‌ای رقم خورد که وزیر ارشاد بیشتر درباره اقتصاد هنر بحث کرد؛ در حالی که در شرایط فعلی تمام دنیا از کاریکاتور به عنوان سلاح کارآمد استفاده می‌کند ما الان باید درباره اقتصاد هنر بحث کنیم؟! البته اقتصاد هنر جایگاه خودش را دارد و لازم است. اما چرا باید در اولویت دغدغه‌ها قرار گیرد؟!

وی یادآور شد: وقتی بحث فجر را داریم، جشنواره‌‌ای است که می‌خواهد متناسب با ایام دهه فجر آثاری را ارائه دهد؛ اما در عمل می‌بینیم که کارها بیشتر به سمت قالب و فرم می‌رود و در ارتباط با ایام پیروزی انقلاب اسلامی یک اثر هم وجود ندارد.

* دغدغه‌های رهبری در زمینه نفوذ فرهنگی جدی گرفته شود

مدیر خانه کاریکاتور ایران بیان داشت: شاید خیلی‌ها به این حرف من خرده بگیرند و بگویند هنرمند باید جهانی و در زمان خودش باشد و به جشنواره‌های مهم جهان از جمله ونیز نزدیک بشویم. به نظرم اینها خوب است اما نکته‌ای وجود دارد؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی خیلی روی بحث نفوذ تأکید داشتند به ویژه نفوذ فرهنگی. کلام ایشان توأم با نگرانی است؛ آیا جا ندارد در این رابطه کار شود؛ پس کجا باید در این باره کار می‌شد؛ آیا خرید و فروش آثار در درجه اول قرار دارد یا نگرانی رهبر انقلاب؟!

وی یادآور شد: به هر جهت هنرمندان و بضاعت بسیار خوبی داریم؛ به عنوان مثال 202 کاریکاتوریست در مسابقه داعش شرکت کردند؛ منتهی الان کدام سازمان باید از این جریان‌ها حمایت کند؟ وزارت ارشاد نباید بخشی از این اتفاقات را حمایت معنوی کند؟ پس هنر انقلاب و هنرمند انقلابی چه جایگاهی دارد؟! یک نفر از هنرمندان انقلاب در جشنواره هنرهای تجسمی فجر در افتتاحیه و اختتامیه مثل آقای چلیپا، حبیب‌الله صادقی، مصطفی گودرزیدیده شدند؟ این هنرمندان کی قرار است دیده شوند و هنر و نقدشان را مطرح کنند؟

حسن روح‌الامین در حال نقاشی حادثه مسجد گوهرشاد

* نقاش تابلو گوهرشاد، شاخص‌ترین هنرمند سال 94

وی درباره شاخص‌ترین هنرمند سال 94 گفت: به نظرم «حسن روح‌الامین» که جوان رشیدی به جهت علمی و هنری است و درباره مفاهیم ارزشی کار می‌کند،شاخص‌ترین هنرمند سال 94 است.

شجاعی‌طباطبایی بیان داشت:‌ این جوان کارهای متعددی با مضامین دینی و سیاسی همراه با مطالعه انجام می‌دهد که نمونه کار وی مسجد گوهرشاد است. ضمن اینکه تابلوی سقای وی یکی از کارهای بسیار خوب وی به شمار می‌رود. باید از مسئولان پرسید که جای این جوان در جشنواره‌های مربوط به وزارت ارشاد کجاست؟

* ایام نوروز به همراه خانواده به همدان رفتیم

وی درخصوص برنامه نوروز 95 گفت: در ایام نوروز به همراه خانواده به شهر زیبا و تاریخی همدان سفر کردیم؛ ضمن اینکه صله رحم را هم به جا آوردیم.

مدیرخانه کاریکاتور ایران درباره مهمترین برنامه‌های سال 95 گفت: برپایی دومین نمایشگاه کاریکاتور «هولوکاست» از مهمترین برنامه‌های سال 95 است که در نیمه اول امسال برگزار خواهد شد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 8 فروردین 1395، کد مطلب: -:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین