پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۰۸۴
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه اظهار کرد: قیمت نخود با وجود بالا رفتن قیمت کالاهای مختلف، تغییری نکرده و حتی شاهد افت قیمت خرید نخود از کشاورزان هستیم.مرادی ادامه داد: نگاه برخی مسوولان این است که صادرات نخود باید ممنوع شود تا در سبد کالای مصرف خانوارهای ایرانی قرار بگیرد. وی اظهار کرد: جلسه‌ای با مسوولان ستاد تنظیم بازار کشور با پیگیری و تلاش کیوان کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار می‌شود تا ممنوعیت صادرات نخود برداشته شود.

شعار سالمرادی ادامه داد: نگاه برخی مسوولان این است که صادرات نخود باید ممنوع شود تا در سبد کالای مصرف خانوارهای ایرانی قرار بگیرد. وی اظهار کرد: جلسه‌ای با مسوولان ستاد تنظیم بازار کشور با پیگیری و تلاش کیوان کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار می‌شود تا ممنوعیت صادرات نخود برداشته شود و این اقدام بسیار مهمی است که نتیجه آن اهمیت بسیاری برای رونق تولید نخود دارد. وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه قطب تولید نخود در کشور است و از تاریخ ۱۵ مهر وزارت جهاد کشاورزی با معاونت توسعه تجارت برای ممنوعیت صادرات نخود مکاتبه کرد گفت: استانداری، اتاق بازرگانی، مجمع نمایندگان استان، سازمان صمت کرمانشاه و شورای ملی نخود تلاش و پیگیری مستمری برای لغو ممنوعیت صادرات نخود انجام دادند و جلساتی با مسوولان کشوری برگزار شد. رئیس شورای ملی نخود خاطرنشان کرد: نهایتا معاونت توسعه تجارت در مورد ممنوعیت صادرات، نخود را از فهرست اقلام ممنوعه حذف کرد ولی اصرار و پیگیری مجدد جهاد کشاورزی به‌عنوان بانی تولید نخود، موجب شد از اول دی ماه گذشته ممنوعیت صادرات نخود انجام بگیرد.

عضو مجمع نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه اوج مصرف نخود را در فصل پاییز، ایام ماه محرم و صفر و فصل سرما اعلام کرد و گفت: با گذشتن از این روزها شاهد این هستیم میزان زیادی نخود روی دست کشاورزان مانده است. وی با بیان اینکه نخود قیمت مشخصی ندارد و هزینه تولید برای کشاورزان با توجه به بالا رفتن قیمت ابزارآلات کشاورزی و محصولات کشاورزی بالا رفته ولی هنوز شاهدیم نخود با نرخ ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰تومان از کشاورزان خریداری می‌شود، تصریح کرد: همین نخود در استان‌های دیگر که صنایع بسته بندی دارند، از ۱۳هزار تا ۱۵هزار تومان نیز به فروش می‌رسد. مرادی با تاکید بر اینکه این وضعیت به کشاورزان لطمه می‌زند، چرا که قیمت خرید نخود از کشاورز موجب می‌شود تولید آن رونق یابد یا کاهش پیدا کند، از زحمات مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به‌دلیل پیگیری برای کمک به کشاورزان تشکر کرد و گفت: قرار است در ستاد تنظیم بازار کشور تصمیمی برای این وضعیت اتخاذ شود.

رئیس شورای ملی نخود متذکر شد: امسال پیش‌بینی می‌کنیم ۱۱۰ هزار تن نخود در استان تولید شود و قطعا مشکل تامین نخود مورد نیاز داخل وجود ندارد، واردات نخود ضربه‌ای مهلک بر پیکر زخم دیده تولید نخود است. وی افزود: قطعا صادرات نخود مشکلی در تامین نخود مورد نیاز داخل کشور ایجاد نمی‌کند و حتی موجب رونق کشاورزی و مشاغل مستقیم و غیرمستقیم این حوزه همچون بسته‌بندی و تولید کیسه می‌شود. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه ادامه داد: نخود محصولی با نیاز آبی کم است و در ذائقه مردم جایگزین گوشت نمی‌شود و ما برنامه هدفمند صادراتی داریم که ممنوعیت صادرات موجب شده کشوری مثل هند جای ما را رفته رفته در بازارهای خارجی بگیرد. به گفته وی، نخود آبگوشتی بیشترین نوع نخود تولیدی استان کرمانشاه است و نمایشگاهی برای بالا بردن سرانه مصرف نخود برگزار کردیم تا نحوه مصرف نخود را با معرفی غذاهایی که با نخود طبخ می‌شود را معرفی کنیم.

مرادی از پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه به تولیدکننده خارجی انتقاد کرد وگفت: سرمایه‌گذاری در زمینه تولید نخود در این شرایط یک ریسک بزرگ است و کشاورزان با پایین بودن قیمت نخود حاضر به فروش آن نیستند و به سمت انبار کردن اگر پیش بروند، هم کیفیت نخود موجود در بازار کاهش می‌یابد و هم امکان ایجاد آفت و ضرر کشاورزان وجود دارد. وی تاکید کرد: مسوولان باید تصمیمی صحیح برای صادرات نخود بگیرند و از سویی مانع واردات نخود شوند و این مهم می‌تواند موجب رونق اقتصادی، رونق تولید نخود و ایجاد اشتغال در استان کرمانشاه و کشور شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 25 اردیبهشت 98، کد خبر: 3525709، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین