پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۳۳۵
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: مجموعاً ۴۴۳ میلیارد تومان خسارت به حوزه شیلات کشور وارد آمده و ۴۰ هزار تن از تولید ‏ماهیان سردآبی از بین رفته‌اند. نبی‎الله خون میرزایی درباره میزان خسارت‌های ناشی از سیل به بخش شیلات و ارائه تسهیلات گفت: در مصوبه ستاد بحران وزارت کشور برای هر هکتار مزرعه گرمابی خسارت‌دیده سیل پنج‌میلیون تومان کمک ‏بلاعوض در نظر گرفته شده است. برای مزارع سردآبی هم که بیش‌ترین آسیب را دیده‌اند، به‌ازای هر تن تولید هشت‌میلیون تومان ‏تسهیلات بلاعوض برای جبران خسارت پرداخت می‌شود.

شعارسال: رئیس سازمان شیلات ایران گفت: مجموعاً ۴۴۳ میلیارد تومان خسارت به حوزه شیلات کشور وارد آمده و ۴۰ هزار تن از تولید ‏ماهیان سردآبی از بین رفته‌اند. نبیالله خون میرزایی درباره میزان خسارت‌های ناشی از سیل به بخش شیلات و ارائه تسهیلات گفت: در مصوبه ستاد بحران وزارت کشور برای هر هکتار مزرعه گرمابی خسارت‌دیده سیل پنج‌میلیون تومان کمک ‏بلاعوض در نظر گرفته شده است. برای مزارع سردآبی هم که بیش‌ترین آسیب را دیده‌اند، به‌ازای هر تن تولید هشت‌میلیون تومان ‏تسهیلات بلاعوض برای جبران خسارت پرداخت می‌شود. ‏وی گفت: پنج‌میلیون تومان تسهیلات با بهره صفر و کارمزد چهار درصد نیز برای تأمین سرمایه در گردش تصویب ‏شده است. همچنین برای هر هکتار مزرعه پرورش ماهی ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره صفر ‏پرداخت می‌شود که در تلاشیم این رقم را به‌شکلی اصلاح‌ کرده یا مبنا را تناژ تولید قرار دهیم. تمامی این مصوبات در سطح کشور از طرف وزیر جهاد کشاورزی تعیین و به وزارتخانه ابلاغ ‏شد که در دستور کار قرار گرفته است. ‏

میزان خسارت پس از پایان سیل افزایش می‌یابد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور می‌گوید: سیل اخیر آسیب سنگینی به سه استان پرظرفیت در تولید قزل‌آلا زد که این استان‌ها به‌ترتیب میزان خسارت لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هستند. آرش نبی‌زاده در گفت‌وگو با «سبزینه» درباره خسارت‌های سیل به ماهیان سردآبی گفت: طبق برآوردی که ما از خسارت‌های سیل به بخش ماهیان سردآبی داشته‌ایم، تاکنون حدود ۴۵۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است که البته میزان این خسارت حتی پس از پایان سیل هم افزایش پیدا می‌کند. به این دلیل که آب‌های گل‌آلود باعث اخلال در تنفس ماهی می‌شود و ممکن است برخی از ماهیان دچار بیماری‌های قارچی شوند و از آن‌جا ‌که آب‌ در جریان است، ممکن است ماهیان مزرعه‌های پرورش ماهی دیگر هم دچار بیماری شوند و آمار تلفات ماهیان سردآبی حتی پس از سیل هم افزایش پیدا کند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور با انتقاد از این‌که به بخش آبزیان کم‌تر توجه می‌شود، گفت: معمولاً به بخش دام و طیور، نسبت به بخش آبزیان توجه بیش‌تری می‌شود. در استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری بیش‌ از بخش دام، بخش آبزیان آسیب دید، اما تسهیلات بیش‌تر به بخش دام و طیور اختصاص داده شد و قسمتی از حقوق آبزی‌پروران در استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد پایمال‌ شد. به همین دلیل ما بارها به سازمان شیلات و وزارت جهاد کشاورزی نامه زدیم و به‌دنبال این بودیم که منابع جبران خسارت‌های آبزیان را از دام و طیور جدا کنند، اما متأسفانه هنوز نتیجه‌ای دریافت نکرده‌ایم.

حدود 500 مزرعه به‌دلیل سیل اخیر دچار خسارت جدی شدند

نبی‌زاده در بخش‌ دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: تقریباً حدود 500 مزرعه به‌دلیل سیل اخیر دچار خسارت جدی شدند. خسارت هر مزرعه هم 20 تا 25 هزار تن در هکتار است و طبق برآورد‌های ما مبلغ این میزان خسارت در حدود 500 تا 600 میلیارد تومان است که البته به‌غیر از خسارتی است که به تأسیسات هر مزرعه وارد شده. وی با اشاره به این‌که جبران خسارت‌های وارده به زمان زیادی نیاز دارد، عنوان کرد: ما برای کمک به جبران خسارات سیل‌زدگان، پیشنهاد استمهال پنج‌ساله وام‌ها، معافیت از پرداخت حق آب‌بها، تجدید وثایق در رهن بانک‌ها برای استفاده جهت دریافت وام‌های موردنیاز برای راه‌اندازی مجدد مزارع، ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به‌ازای هر تن تولید ۱۰ میلیون تومان و در اختیار قراردادن بچه‌ماهی به‌صورت رایگان برای راه‌اندازی مزارع و توجه مراجع و مراکز مسئول و تصمیم‌گیرنده در این خصوص را خواستار شدیم و امیدواریم با تولیدکنندگان همکاری شود، در غیر این صورت در تیرماه با افزایش شدید قیمت ماهی روبه‌رو خواهیم شد. نبی‌زاده همچنین درباره برخی از مزارع که سیل چند ماه قبل خسارت زیادی به آن‌ها وارد کرد، گفت: حدود چند ماه قبل متأسفانه سیل به برخی مزارع استان‌های مازندران آسیب جدی وارد کرد و حتی معاون رئیس‌جمهور از این مناطق بازدید کرد و قول همکاری داد و حتی مصوب شد 700 میلیارد به خسارت‌دیدگان کمک داده شود، اما از همان زمان به بعد حتی یک ریال هم پرداخت‌نشده و حالا این نگرانی‌ها وجود دارد که شاید در آینده هم این اتفاق دوباره تکرار شود.

صندوق بیمه کشاورزی یک صندوق حمایتی است

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور همچنین درباره نقش بیمه کشاورزی در جبران خسارت بخش آبزی‌پروری گفت: در ماده 32 قانون بهره‌وری اعلام ‌شده که باید همه محصولات کشاورزی به‌صورت کامل بیمه شوند. وی با بیان این‌که صندوق بیمه کشاورزی یک صندوق حمایتی است، اظهار کرد: من بارها دیده‌ام که می‌گویند صندوق بیمه کشاورزی زیان‌ده است، درصورتی‌که این لفظ کاملاً غلط است؛ این صندوق حمایتی است و سود و زیان در آن معنا ندارد. دولت به این صندوق مبلغی را برای حوادث پیش‌بینی‌نشده پرداخت می‌کند، بنابراین این صندوق باید کاملاً حمایتی باشد و سود و زیان در آن معنا نداشته باشد.

5‌هزار و ۲۸۰ هکتار از مزارع پرورش ماهیان گرمابی خسارت دیدند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش ماهی‌های گرمابی کشور نیز در گفت‌وگو با «سبزینه» درباره خسارت سیل به ماهیان گرمابی گفت: متأسفانه در سیل اخیر چهار استان بیش از 90 درصد خسارت دیدند و بیش‌ترین خسارت هم به استان‌های خوزستان، گلستان، مازندران و کرمانشاه مربوط است. حسن آقازاده درباره خسارات وارده به مزارع پرورش ماهی اظهار کرد: پس از فروکش‌کردن آب، در آن بخش از خسارت‌ها که قابل‌شمارش و رؤیت بود، حدود پنج‌هزار و ۲۸۰ هکتار از مزارع پرورش ماهی در بخش ماهیان گرمابی و به‌صورت عمده در سه استان گلستان و خوزستان و مازندران خسارت‌ دیده‌اند. وی خسارت در خوزستان را بسیار جدی توصیف کرد و ادامه داد: در خوزستان دوهزار و ۵۵۰ هکتار از مزارع آسیب‌ دیده‌اند، این در حالی است که این آمار مربوط به زمین‌هایی است که از سیل بیرون آمده‌اند، اما ارقام خسارت بیش از این‌هاست. در استان مازندران هم 550 هکتار از مزارع تخریب شد، اما همان‌طورکه گفتم، هنوز برخی مزارع از سیل بیرون نیامده‌اند و ما نتوانسته‌ایم به‌صورت دقیق خسارات را تخمین بزنیم. آقازاده عنوان کرد: متأسفانه سیلی که امسال کشور را درگیر کرد، در ابتدای فصل کشت بود. برای ‌مثال اگر ما حدود 200 هزار تن تولید ماهی گرمابی داشته باشیم، با این سیل تمام این 200 هزار تن از بین رفتند. ضمن این‌که بخش مهمی از این خسارت‌ها هم مربوط به زیرساخت‌هاست و ترمیم آن برای امسال و در مدار تولید قرار‌دادن مزارع در سال آینده بعید به‌نظر می‌رسد.

5 ‌میلیون تومان کمک ‏بلاعوض دولت کفاف جبران خسارت را نمی‌دهد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر و پرورش ماهی‌های گرمابی درباره مصوبه ستاد بحران مبنی بر این‌که برای هر هکتار مزرعه گرمابی خسارت‌دیده پنج‌میلیون تومان کمک ‏بلاعوض در نظر گرفته‌ شده، اظهار کرد: طبق برآورد ما یک مزرعه بیش از 40 میلیون هزینه دارد و قطعاً برای هر هکتار مزرعه گرمابی که در سیل تخریب شد، تسهیلات پنج‌میلیون تومان کفاف نمی‌دهد، البته مسئولان حوزه شیلات به‌خوبی به شرایط واقفند و خودشان از کارشناسان این حوزه هستند و می‌دانند این مبلغ، با توجه به خساراتی که سیل به بار آورده، بسیار ناچیز است، اما به‌هرحال بضاعت دولت هم همین است و همگی در شرایط سختی قرار گرفته‌ایم. در سیلابی که ابتدای سال چندین شهر را درگیر کرده بود، بخش زیادی از بچه‌ماهی‌ها به‌دلیل بی‌آبی تلف شدند، به این صورت که تأسیسات آسیب‌دیده بودند و ما نتوانستیم به بچه‌ماهی‌ها آب برسانیم و همه آن‌ها تلف شدند. متأسفانه سیل ما را زمین‌گیر کرد، ولی امیدواریم بتوانیم شرایط را بهبود ببخشیم، هرچند که باید این نکته را در نظر داشته باشیم که با ازبین‌رفتن این مزارع و بچه‌ماهی‌ها، برای ادامه کار و تکثیر بچه‌ماهی نداریم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک سال زراعی را از دست ‌داده‌ایم.

وی همچنین درباره نقش بیمه کشاورزی در جبران خسارت‌های وارده‌شده به بخش آبزی‌پروری گفت: چند وقت پیش قرار بر این شد که بخشی از مزارع آبزیان تحت بیمه کشاورزی قرار بگیرند و تأسیسات مزارع را هم تحت پوشش بیمه‌های تجاری قرار دهند، اما متأسفانه در این امر هم موفق نبودیم. بیمه‌های تجاری اعلام کردند نمی‌توانند بخش آبزیان را پوشش دهند، معمولاً بیمه‌های تجاری در بخش آبزیان ورود نمی‌کنند، به این دلیل که این کار ریسک بالایی دارد و با خسارت همراه است.

صندوق بیمه کشاورزی به‌دنبال سود‌آوری نیست

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با «سبزینه» درباره نقش بیمه کشاورزی در جبران خسارت‌های سیل اخیر که باعث خسارت‌های زیادی در حوزه شیلات و بخش کشاورزی شد، گفت: بیمه محصولات کشاورزی یک بیمه حمایتی است و صندوق بیمه کشاورزی به‌دنبال سود‌آوری نیست. این بیمه به تولیدکنندگان بخش کشاورزی کمک می‌کند، اما نکته قابل‌توجه این است که اعتباراتی که دولت برای بیمه کشاورزی در نظر گرفته بسیار ناچیز است و با توجه به حجم خسارت‌های سالانه که کشاورزان با آن روبه‌رو می‌شوند، منابع این صندوق به‌هیچ‌عنوان پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست.

محمدباقر سعادت اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه قرار بر این بود که ردیف بودجه مستقل برای بیمه کشاورزی در نظر گرفته شود و اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی به ستاد حوادث واریز نشود، چراکه ممکن است حادثه‌ای رخ بدهد و این اعتبارات به آن بخش داده شود؛ بنابراین باید ردیف اعتبارات باز باشد و به‌اندازه کافی در اختیار صندوق گذاشته شود تا خسارت‌های بخش کشاورزی از طریق این صندوق به‌موقع و با مبلغ قابل‌قبول پرداخت شود. وی درباره بیمه کشاورزی گفت: ما از موضوع بیمه کشاورزی خیلی ساده گذشتیم و اگر بتوانیم ایرادات آن را برطرف کنیم، به‌طور حتم این بیمه می‌تواند نقش به‌سزایی در کمک به کشاورزان در مقابله با حوادث پیش‌بینی‌نشده داشته باشد.

بیمه کشاورزی در جبران خسارت‌ها نقش مهمی دارد

وی درباره نقش بیمه کشاورزی در جبران خسارت‌های ناشی از حوادث پیش‌بینی‌نشده گفت: به‌طور حتم بیمه تأثیر به‌سزایی در جبران خسارت‌های ناشی از حوادث پیش‌بینی‌نشده دارد و کار منطقی و به‌جایی است که کشاورزان ما از این بیمه برای محصولات کشاورزی خود استفاده کنند. در سال‌های اخیر به‌دلیل خشک‌سالی و کمبود بارندگی در کشور، کشاورزان این تصور را داشتند که محصولات آن‌ها با خطر سیل مواجه نمی‌شود و به همین دلیل ما کشاورزان زیادی داشتیم که بیمه کشاورزی نداشتند و خیلی از محصولاتشان هم در این حادثه سیل آسیب‌دیده؛ بنابراین بیمه نقش به‌جا و مؤثری در چنین مواقعی دارد.

دستگاه‌های فرهنگی مهم‌ترین نقش را در ترغیب کشاورزان به بیمه ایفا می‌کنند

سعادت گفت: البته تا آن‌جا که من اطلاع دارم به کشاورزانی هم که بیمه کشاورزی نداشتند پرداخت کمک‌های بلاعوض یا تسهیلات کم‌بهره از سوی ستاد بحران وزارت کشور تعلق می‌گیرد. وی در ادامه صحبت‌هایش ترغیب کشاورزان به بیمه کشاورزی را یکی از مهم‌ترین کارها دانست و اظهار کرد: دستگاه‌های فرهنگی مهم‌ترین نقش را در ترغیب کشاورزان به بیمه کشاورزی را ایفا می‌کنند. اهالی رسانه، به‌خصوص رسانه ملی، باید در این راه قدم بردارند و کشاورزان را ترغیب کنند تا محصولات خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند، چراکه حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند و به‌طور حتم داشتن این بیمه به نفع خود کشاورزان است. سعادت درباره کم‌بودن اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی گفت: در حال حاضر ما باید خسارت‌های واردشده به حوزه کشاورزی را برآورد کنیم و بعد از آن با توجه به میزان خسارت و دارایی‌هایی که صندوق دارد، درباره آن قضاوت کنیم؛ به‌طور حتم در این میان به کمک دولت هم نیاز است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری سبزینه   ، تاریخ انتشار: 28اردیبهشت 1398 ، کدخبر:66486  www.sabzineh.org ،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین