پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۶۵۸
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از سال ٩٧ تاکنون ٣٩ هزار تن کاغذ به کشور وارد شده است، تاکید کرد که نظام واردات، تولید و توزیع کاغذ حوزه فرهنگ نیاز ضروری به بازنگری دارد و با توجه به محدود شدن دامنه اختیارات این وزارتخانه حول کاغذ فرهنگی شامل کاغذ مطبوعات و نشر در این زمینه، ساختار کارگروه و وظایف معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی بازتعریف می‌شود.

شعار سال: به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز (شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه) در نشستی با حضور سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد خدادی (معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی)، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و مدیران مسئول رسانه‌های مکتوب، مشکلات نشریات مکتوب در حوزه‌های مختلف کاغذ، زینک، آگهی‌های دولتی و بررسی شد.

صالحی در این نشست با تاکید بر این مطلب ادامه داد: هدف از برگزاری این نشست این است که با توجه به شرایط خاص امروز کشور نیاز ویژه‌ای به ارتباط و تعاملات حوزه رسانه با مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت عام و با معاونت امور مطبوعاتی به صورت خاص داریم. بنابراین باید تلاش کنیم از این مراودات بهره کافی ببریم.

او ادامه داد: در ماه‌های اخیر شاهد اتفاقات مختلفی در کشور بودیم که حوزه رسانه با آن در ارتباط بوده است. در ابتدای سال وقوع سیل با وسعت گسترده در کشور خسارات زیادی وارد کرد؛ هر چند شاهد برکاتی نیز در این زمینه بودیم که از آن جمله می‌توان به تأمین و ترمیم سدها و همچنین نمایش همدلی و همبستگی اجتماعی اشاره کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: وقوع سیل به دلیل اینکه کشور در معرض عوارض طبیعی است نسبتی با رسانه ایجاد کرد مبنی بر اینکه مسئولیت رسانه به ویژه رسانه‌های مکتوب در اینگونه حوادث چگونه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برخی رسانه‌ها در کنار رسانه‌های مکمل حرکت کردند و نسخه‌های الکترونیک برای خود ایجاد کردند. اینکه رسانه‌های مکتوب چگونه می‌توانند با موضوعات کشور نسبت برقرار کنند و برای آنها جدی باشد. هر چه قدر در این حوزه دخیل‌تر باشیم با فضای اجتماعی ارتباط گسترده‌تری پیدا می‌کنیم. در سیلی که اتفاق افتاد شاهد تجربه‌های خوبی از رسانه‌ها بودیم و بازخوانی این تجربه‌ها برای آینده مؤثر است.

او گفت: مسئله دیگری که در ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم موضوعات حوزه بین‌المللی بود. موضوع برجام با نگاه تنش‌زدایی و فعالیت سیاسی و اجتماعی در مجامع بین‌المللی بود. تورم در سال‌های ٩٥ و ٩٦ تک رقمی شده بود و مسیر روابط اقتصادی و اجتماعی کشور در این بازه زمانی قابل پیش بینی بود، ولی خروج دولت آمریکا از برجام تلاطم‌های اقتصادی و روانی پدید آورد.

صالحی با بیان اینکه «مناسبات رسانه با فضای جدید کشور دارای اهمیت است»، تاکید کرد: رسانه‌ها در جهت اطلاع‌رسانی و توجه به منافع ملی از اهمیت برخوردار هستند. همه ما شاهد اتفاقات خاصی در منطقه هستیم که نباید آن را دست کم بگیریم. همان‌گونه که در دهه اول انقلاب اسلامی جنگ را به همدلی و همبستگی به پایان رساندیم و تضمین سه دهه انقلاب شد، اکنون هم می‌توان با در کنار یکدیگر بودن دهه‌های متوالی امنیت ملی را تأمین کرد.

از سال ٩٧ تاکنون ٣٩ هزار تن کاغذ وارد شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کمبود اقلام مورد نیاز رسانه به عنوان موضوع سوم مورد توجه از سوی این وزارتخانه در ماه‌های اخیر یاد کرد و گفت: کاغذ یکی از اقلامی است که در ماه‌های اخیر دچار مشکلاتی شد. اول اینکه مصرف کاغذ روزنامه در سال ٩٦ به کشور وارد شده، ٥٥ هزار تن واردات داشته‌ایم. در سال ٩٧ تاکنون ٣٩ هزار تن بوده است. واردات کاغذ فاصله قابل توجهی نسبت به سال ٩٦ داشته که این فاصله بازار کاغذ را گرفتار التهاباتی کرد که این موضوع برای رسانه مهم و جدی است.

صالحی در عین حال تصریح کرد: موضوع کاغذ همواره در هیأت دولت مطرح بود و در جلسات مختلفی راجع به آن بحث شده است. در آنجا مکرر گفته‌ایم که کاغذ را کمتر از گوشت و مرغ و با توجه به شرایط حاکم بر کشور نبینیم. همان‌طور که در جنگ کمبود مواد غذایی اختلال ایجاد می‌کند به همان اندازه هم حذف و کمبود کاغذ نیز در کشور اختلال ایجاد می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این اختلال‌ها در ارز نیمایی شرایط خاص خود را در حوزه کاغذ پدید آورد و امیدواریم ثبات نسبی تری در ارز کاغذ داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه کاغذ حتی در شرایط جنگ نیز به عنوان یک کالای استراتژیک به شمار می‌آید، گفت: با این کالا می‌توانیم هویت و امنیت خود را حفظ کنیم.

نشر فرصتی برای حل مشکلات کاغذ

صالحی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: پس از تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت حل مشکلات کاغذ بعد از بازدید از نمایشگاه کتاب تهران و همچنین حضور آقایان جهانگیری و نهاوندیان در نمایشگاه، فرصتی فراهم شد تا از زاویه نشر، مسئولان عالی رتبه و اقتصادی کشور با موضوع کاغذ درگیر شوند و این امر منتهی به نامه مشترک وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و صمت در این زمینه شد. بر این اساس مقرر شد در حوزه کاغذ روزنامه و کتاب همان ارز ٤٢٠٠ تومان را حفظ کنیم. در این زمینه تلاش می‌کنیم دقت‌های قابل توجهی صورت بگیرد.

او افزود: در ١٤ ماه گذشته ٣٩ هزار و ١١٨ تن کاغذ روزنامه ترخیص شده است. از این میزان ١٠ تا ١١ هزار تن در دوره تشکیل کارگروه کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ٢٨ هزار تن قبل از تشکیل کارگروه در این وزارتخانه ترخیص شده است.

صالحی گفت: در کل سال ٩٧ تا تاریخ ١٥ / ٢ / ٩٨ مجموعاً ٢٥٩ هزار تن کاغذ در پنج گروه روزنامه، چاپ و تحریر، رول، بالکی و LWC وارد شده است.

او در عین حال تصریح کرد: در راستای شفاف‌سازی تمامی مصوبات کارگروه بعد از هر جلسه منتشر شده و در دسترس عمومی قرار گرفته است، زیرا معتقدیم به هر میزان که شفافیت وجود داشته باشد سوءتفاهم‌ها کاهش می‌یابد.

برخورد جدی با متخلفان توزیع و واردات کاغذ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در نظام واردات، تولید و توزیع کاغذ حوزه فرهنگ نیاز ضروری به بازنگری داریم. با توجه به محدود شدن دامنه اختیارات این وزارتخانه حول کاغذ فرهنگی شامل کاغذ مطبوعات و نشر در این زمینه، ساختار کارگروه و وظایف معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی بازتعریف می‌شود.

او تصریح کرد: برخورد با متخلفان و دلال‌های حوزه توزیع و واردات کاغذ به طور جدی در حال پیگیری است. به طور قطع با کسانی که بعد از تشکیل کارگروه ساماندهی کاغذ در این وزارتخانه کاغذ وارد کرده باشد، ولی توزیع نکرده باشد و یا به قیمت توزیع نکرده باشد برخورد می‌شود.

صالحی با اشاره به شرایط حاکم امروز بر کشور، تاکید کرد: با درایت مقام معظم رهبری، همت رئیس جمهوری و دولت و اهتمام مردم از این مسیر هم سربلند عبور می‌کنیم؛ زیرا در این شرایط دشمن دندان طمع نسبت به کشورمان دارد و امیدوارم در حوزه مواد مورد نیاز مطبوعات کاغذی و سنتی نیز مسیری که در پیش گرفته‌ایم، بخشی از دغدغه‌ها را کاهش دهد.

او در پایان با اشاره به انتخاب محمد خدادی به عنوان معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی گفت: این حوزه از وزارتخانه نیاز به فردی آشنا به مسائل و دارای سابقه تعامل به مسئولان نظام و اهالی رسانه داشت. در پیگیری‌های صورت گرفته ایشان به این سمت منصوب شد.

هدف وزارت ارشاد، حرکت به سمت تعالی در بستر گردش اطلاعات است

همچنین محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی در سخنانی هدف از برگزاری این نشست را تبادل نظر، بررسی مشکلات برای رسیدن به مفاهمه و ارتباط دوسویه عنوان کرد.

خدادی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسانه‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند و آن حرکت به سمت تعالی در بستر گردش اطلاعات، مفاهمه فرهنگی، همفکری و همدلی بین آحاد جامعه در سرفصل‌های مختلف است. این نشست نیز فرصتی برای تبادل نظر درباره مسائل و مشکلات پیش روی رسانه‌های مکتوب به ویژه مشکلات حوزه کاغذ است.

او گفت: امیدوارم با اینگونه نشست‌ها و جلسات بخشی از دغدغه‌های اهالی رسانه که دغدغه ما نیز به شمار می‌آید کاهش یابد.

در این نشست برخی از مدیران مسئول رسانه‌ها نیز به ارائه نظرات، پیشنهادها و برخی مشکلات در حوزه‌های مختلف از جمله ارز کاغذ، زینک، آگهی‌های دولتی، مدیریت حوزه کاغذ و پرداختند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 28 اردیبهشت 98، کد مطلب: 98022814848: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین