پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۹۲۵
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان از نصب و تحویل ۵۰ دستگاه آبگرمکن­ خورشیدی در روستاهای چای قشلاق (۱۴دستگاه) و تات قشلاق (۳۶ دستگاه) شهرستان ماهنشان خبر داد.

شعارسال: مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان از نصب و تحویل ۵۰ دستگاه آبگرمکن­ خورشیدی در روستاهای چای قشلاق (۱۴دستگاه) و تات قشلاق (۳۶ دستگاه) شهرستان ماهنشان خبر داد.

به گزارش اداره کل منابع طبیعی استان زنجان، خلیل آقاجانلو از نصب و تحویل ۵۰ دستگاه آبگرمکن­ خورشیدی در روستاهای چای قشلاق (۱۴دستگاه) و تات قشلاق (۳۶ دستگاه) شهرستان ماهنشان خبر داد و این اقدام را در راستای حفاظت از درختان جنگلی و مراتع از تخریب و ریشه‌کنی اعلام کرد.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور حفاظت و حمایت از منابع طبیعی است، در همین راستا اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در قالب طرحی با عنوان «حفاظت مشارکتی» درصدد حفاظت از منابع طبیعی برآمده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان افزود: روستاهای چای قشلاقی و تات قشلاقی شهرستان ماهنشان جمعاً دارای ۵۰ خانوار ثابت هستند که اکثراً به شغل دامداری مشغولند. فاصله این روستاها تا زنجان ۱۷۵ کیلومتر است.

آقاجانلو اضافه کرد: در بازدیدهای صورت‌گرفته از این روستاها مشاهده شد اهالی اقدام به قطع درختان و درختچه‌ها و جمع‌آوری آنها می‌کنند. با بررسی موضوع مشخص شد کل اهالی روستا از این هیزم‌ها برای گرم‌کردن آب استفاده می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان به موقعیت جغرافیایی روستا که در یک منطقه کوهستانی واقع شده است، اشاره و اظهار کرد: صعب‌العبوربودن راه دسترسی روستا و وضعیت اقتصادی اهالی مهم‌ترین عامل بوده تا امکان استفاده از سوخت‌های فسیلی برای اهالی فراهم نباشد.

این مسئول ادامه داد: بر همین اساس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان جنگلی، اقدام به جایگزینی آبگرمکن­‌های خورشیدی به جای آبگرمکن­‌های هیزمی کند که پس از انجام مقدمات و در مراحل قانونی اجرای پروژه نهایتاً در بیستم اردیبهشت امسال آبگرمکن­‌ها وارد این روستاها و طرح نصب آنها توسط پیمانکار آغاز شد.

وی ادامه داد: آبگرمکن­‌ها مجهز به المنت هستند که حتی در روزهای ابری و برفی زمستان هم قابل استفاده خواهد بود. تمام هزینه ساخت، حمل و نصب آبگرمکن­‌ها را این اداره کل متقبل شده و اهالی فقط هزینه لوله‌کشی منزل را پرداخت می­‌کنند.

آقاجانلو افزود: در مقابل این اقدام اداره کل، تمام اهالی این روستاها متعهد شدند به‌عنوان همیار طبیعت، تمام موارد حفاظت از منابع طبیعی را رعایت کرده و در کنترل حریق، تخریب، تصرف اراضی ملی و ورود دام مازاد با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان با یادآوری تعهدات روستائیان در این زمینه گفت: مردم روستا از قطع، جمع‌آوری، انبار و روشن‌کردن هیزم که دارای مشقت و سختی زیادی است، آسوده شده و با استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی زندگی راحتی را تجربه خواهند کرد.

آقاجانلو تصریح کرد: با اجرای این طرح سالانه از قطع و سوزاندن چیزی حدود ۱۱۵ تن چوب درختان و درختچه‌های جنگلی جلوگیری می‌شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:21 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 382980،www.ana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین