پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۰۹۱۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
هاشمی گفت: روال پول پرداختی دانشگاه‌های علوم پزشکی به شرکت‌های پخش با ماه‌های قبل از پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو تفاوتی نداشت.رئیس انجمن شرکت های پخش دارو و مکمل های انسانی تاکید کرد: وقتی می خواهیم نیاز دارویی را مردم را تامین کنیم و صنعت دچار مشکل نشود باید پس از تأمین نقدینگی و ارز کانال انتقال پول نیز وجود داشته باشد و در این راستا باید کانال مالی مطمئنی برای انتقال ارز دارو بین ایران و چین ایجاد شود.

شعار سال: سید ابراهیم هاشمی رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های پخش دارو و مکمل های انسانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برخی چالش‌های صنعت داروسازی اظهار کرد: یکی از مباحثی که ما بر روی آن تأکید داریم این است که باید برنامه شفافی در حوزه نظارتی پرداخت پول به صنعت داروسازی داشته باشیم به عنوان مثال یکی از دانشگاه‌ها اولین گروه اوراق را به شرکت‌های دارویی می‌خواستند اخیراً پرداخت کند.

وی ادامه داد: متأسفانه شاهد آن هستیم که هیئت‌امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی در برخی موارد پول دارو را جای دیگری هزینه می کند با وجود آنکه مجلس مصوب کرده است که پول دارو و تجهیزات پزشکی نباید در مسیر دیگری هزینه شود اما ما هنوز از این مسئله مطمئن نیستیم و باید در این زمینه نظارت ها با دقت صورت گیرد و شفاف سازی شود‌.

نقدینگی و انتقال ارز چالش های بزرگ صنعت داروسازی

رئیس انجمن شرکتهای پخش دارو و مکمل های انسانی ایران نقدینگی را یکی از چالش‌های اساسی صنعت داروسازی دانست و گفت: نقدینگی بزرگترین چالش صنعت داروسازی است چرا که اگر نقدینگی نباشد صنعت پولی ندارد که ارز برای تهیه مواد اولیه و واسطه تهیه کند.

هاشمی با بیان اینکه انتقال ارز برای خرید مواد اولیه و واسطه از دیگر چالش های صنعت داروسازی محسوب می شود، گفت: به دنبال تحریم ها ما با چالش انتقال ارز مواجه هستیم.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که ما نباید در انتقال ارز به چین دچار چالش شویم چون بخش عمده تولید مواد اولیه دارویی دنیا در چین صورت می گیرد و مهم ترین کشور تامین کننده مواد اولیه دارویی ایران نیز چین است البته تاکید می‌کنم که دارو از چین وارد ایران نمی‌شود اما رتبه نخست واردات ماده اولیه ایران از چین است و کشور هند در جایگاه دوم قرار دارد.

هزینه انتقال ارز دارو در تحریم چقدر است؟

رئیس انجمن شرکت های پخش دارو و مکمل های انسانی تاکید کرد: وقتی می خواهیم نیاز دارویی را مردم را تامین کنیم و صنعت دچار مشکل نشود باید پس از تأمین نقدینگی و ارز کانال انتقال پول نیز وجود داشته باشد و در این راستا باید کانال مالی مطمئنی برای انتقال ارز دارو بین ایران و چین ایجاد شود.

هاشمی اظهار کرد: وقتی برای تامین مواد اولیه شرکت داروسازی از بانک مرکزی ارز تهیه می کند بانک مرکزی بر اساس کشور مقصد ارز در اختیار قرار می دهد اما گاهی نیاز است این ارز از چند مسیر مالی به گردش در بیاورد تا در نهایت به کشور مقصد برسد و این تبدیل ارز برای صنعت هزینه ایجاد می کند‌.

رئیس انجمن شرکتهای پخش دارو و مکمل های انسانی ایران ادامه داد: در شرایط عادی سه در هزار هزینه انتقال ارز است و در شرایط تحریم این هزینه به ۶ درصد و در صورت تبدیل ارز برای رسیدن به پول به شرکتی که کانال مالی مستقیم با آن نداریم، ۱۵ درصد هزینه انتقال ارز خواهد بود که این هزینه ها به شرکت های تولید کننده وارد می شود و وقتی افزایش هزینه داشته باشیم اما قیمت دارو افزایش پیدا نکند در نهایت شرکت تولید کننده توان تولید نخواهد داشت و با کمبود دارویی مواجه می شویم.

سرانجام ۵۰۰ میلیون یورو صندوق توسعه ملی به صنعت داروسازی

درباره تزریق بخشی از ۵۰۰ میلیون یورو صندوق توسعه ملی که به صنعت داروسازی تخصیص پیدا کرده بود، اظهار کرد: مسئول جمع آوری اطلاعات این پول در حوزه پخش من بودم اما تاکنون بر اساس مستندات پولی در حوزه دارو ندیدیم چرا که روال پول پرداختی دانشگاه های علوم پزشکی به شرکت های پخش با ماه های قبل از پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو تفاوتی نداشت.

وی ادامه داد: اگر قرار بود ۵۰۰ میلیون یورو به شرکت های پخش داده شود باید دریافتی بیش از ماه های قبل از تخصیص این پول بود اما شرکت های پخش هیچ تغییری در دریافتی شرکت‌های بخش از دانشگاه‌های علوم پزشکی ندیدند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 2 خرداد 98، کد خبر: 6942922، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
0
0
موضوع دارو واقعا موضوع مهمیه خیلی از بیماران خاص که داروهای خاص نیاز دارن به مشکلات اساسی خوردن به خاطر کمبود دارو که حتی تو بازار سیاهم پیدا نمیشه بعد میگن هیچ مشکل کمبود دارویی نیست و همه چی خوبه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین