پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۱۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
از بازار کیا سراتوی مونتاژی سایپا هم خبر می‌رسد که این محصول در حال حاضر کمی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، حال آنکه طی دوران اوجگیری قیمت، به محصولی ۴۰۰ میلیون تومانی تبدیل شده بود.در نهایت اما قیمت خودروهای چینی نیز در بازار خودرو کشور روندی رو به افت را طی این هفته تجربه کرده است.

شعار سال: همزمان با روند نزولی بازارهای ارز و طلا، منحنی قیمت در بازار خودروهای داخلی نیز طی هفته جاری کاهشی شد. اوایل اردیبهشت امسال بود که قیمت‌ها در بازار خودرو روندی به شدت صعودی به خود گرفت و دو سه هفته پی در پی بر قیمت خودروهای داخلی اضافه شد. شرایط به شکلی پیش رفت که کف قیمت در بازار از ۵۰ میلیون تومان نیز رد شد و خودرویی که تا همین یک سال پیش کمتر از ۷۰ میلیون تومان قیمت داشت، به مرز ۲۵۰ میلیون تومان رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، در آن مقطع دلایل مختلفی برای صعودی شدن قیمت خودرو مطرح شد، از جمله کاهش تولید و عرضه، رشد تورم انتظاری مشتریان و همچنین افزایش قیمت در بازارهای ارز و سکه. در این بین، کاهش تولید و به تبع آن، کم شدن عرضه، نقشی بسیار مهم در صعودی شدن قیمت‌ها داشت، به‌خصوص آنکه در فروردین به‌دلیل تعطیلات نوروزی،تیراژ به شدت افت کرده بود.

همچنین با توجه به نزدیک بودن یک سالگی خروج آمریکا از برجام و اظهارات مقامات این کشور مبنی‌بر سخت‌تر شدن تحریم‌ها، تورم انتظاری مشتریان بالا رفت و این موضوع خود را در بازارهای مختلف از جمله خودرو بروز داد و قیمت‌ها بالا و بالاتر رفت. در نهایت اما رشد قیمت در بازارهای ارز و سکه و طلا نیز مزید بر علت شد تا قیمت خودروهای داخلی صعودی شدید را تجربه کند.

این انفجار قیمتی اما در شرایطی بود که خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گرفت، زیرا عامه مشتریان از قدرت خرید لازم برای ورود به بازار خودرو برخوردار نبودند. تورمی که در بازار خودرو طی حدودا یک سال گذشته و به‌طور خاص در یک ماه اخیر رخ داد، بسیار بالاتر از قدرت خرید مشتریان بود و از همین رو بیشتر آنها عملا از بازار خارج شدند.

روند صعودی قیمت در بازار خودرو اما در نهایت پس از دو سه هفته توقف طی اواسط هفته گذشته و این هفته، در مسیر نزول قرار گرفت. آن طور که از بازار خبر می‌رسد، منحنی قیمت‌ها افت قابل‌توجهی را تجربه کرده، تا جایی که فقط پراید حدود ۹ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

به اعتقاد کارشناسان، مسائلی مانند کاهش تورم انتظاری، افت قیمت ارز و سکه و طلا و همچنین بازگرداندن شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو، در افت قیمت نقش داشته‌اند. با توجه به آنکه تنش‌های سیاسی میان آمریکا با اعلام هر دو طرف مبنی‌بر بی‌میلی به جنگ، کمی کاهش یافت، تورم انتظاری مشتریان نیز اندکی کمتر شد و بنابراین هیجانات بازار خودرو نیز پایین آمد. البته به‌نظر می‌رسد خبر بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو نیز نقش ویژه‌ای در نزولی شدن قیمت‌ها داشته است.

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، شورای رقابت دوباره مرجع قیمت‌گذاری خودرو شده است. اگر شورای نگهبان این مصوبه را تایید کند، حضور این شورا در بازار خودرو رنگ قانون به خود خواهد گرفت و قیمت‌گذاری دوباره به دست این شورا خواهد افتاد. ازآنجاکه شورای رقابت در طول شش سال حضور در قیمت‌گذاری خودرو، به نوعی سیاست سرکوب قیمت را دنبال کرد، ممکن است این بار نیز همان سیاست قبلی را پی گرفته و در نتیجه، قیمت خودروها را پایین بیاورد. به‌نظر می‌رسد این احتمال، یکی از دلایل افت قیمت در بازار خودرو بوده است.

افت قیمت‌ها در بازار

اما سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افت و خیزی را طی این هفته تجربه کرده است. به گفته فعالان بازار، پراید ۱۱۱ که قیمتی برابر با ۵۸ میلیون تومان داشت، این هفته با افتی ۹ میلیونی همراه و قیمت آن به ۴۹ میلیون تومان رسید. تیبا نیز که ۲ میلیون تومان کاهش قیمت داشته، در حال‌حاضر ۵۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین از بازار پژو ۲۰۶‌ها نیز خبر از کاهش قیمت می‌رسد.

بر این اساس، مدل تیپ ۲ این خودرو طی هفته جاری ۵ میلیون تومان افت کرده است و بنابراین برای خرید آن باید ۹۸ میلیون تومان هزینه کرد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز که از مرز ۱۳۰ میلیون تومان هم عبور کرده بود، در حال حاضر ۱۲۲ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین قیمت مدل صندوقدار پژو ۲۰۶ نیز به طرفداری از مدل‌های‌هاچ بک کاهشی شده است. اما بشنویم از بازار پژوپارس که خبرها از افت قیمت این محصول طی هفته جاری حکایت دارد.

نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند پژو پارس بیش از ۲ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و در حال حاضر ۱۰۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو ۴۰۵ نیز که قیمت آن به ۸۸ میلیون تومان رسیده بود، طی این هفته با قیمت ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. با این حساب، پژو ۴۰۵ چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افت قیمت طی هفته جاری داشته است. ازسوی دیگر، اما سمند LX نیز کاهش قیمتی بیش از ۵ میلیون تومان را تجربه کرده است. با توجه به این افت، می‌توان سمند LX را در حال‌حاضر با قیمتی معادل ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری کرد.

فعالان بازار در مورد خودروهای به اصطلاح مونتاژی نیز خبر از کاهش قیمت داده‌اند. آن‌طور که خبرگزاری فارس عنوان کرده، ساندرو استپ وی چیزی حدود ۲۵ میلیون تومان افت قیمت را طی این هفته به خود دیده است. این خودرو که آخرین روزهای تولیدش را در کشور سپری می‌کند، در حال حاضر ۲۱۵ میلیون تومان قیمت دارد.

همچنین پژو ۲۰۰۸ هم که تا مرز ۴۲۰ میلیون تومان پیش رفته بود، در حال حاضر خودرویی ۳۸۰ میلیون تومانی به‌شمار می‌رود، بنابراین ۴۰ میلیون تومان عقب نشینی کرده است. ۲۰۰۸ با قیمت ۱۰۴ میلیون تومان تحویل مشتریان ابتدایی خود شد، اما در عرض یک سال و اندی قیمت آن بیش از چهار برابر رشد کرد. همچنین سیتروئن C۳ هم که قرار بود محصولی ۱۵۰ میلیون تومانی باشد، در حال حاضر ۴۲۰ میلیون تومان قیمت دارد و این یعنی، ۱۰۰ میلیون تومان افت طی یکی دو هفته اخیر داشته است.

از بازار کیا سراتوی مونتاژی سایپا هم خبر می‌رسد که این محصول در حال حاضر کمی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، حال آنکه طی دوران اوجگیری قیمت، به محصولی ۴۰۰ میلیون تومانی تبدیل شده بود.در نهایت اما قیمت خودروهای چینی نیز در بازار خودرو کشور روندی رو به افت را طی این هفته تجربه کرده است.

فعالان بازار عنوان می‌کنند که قیمت هایما S۷ نیز از ۴۰۰ میلیون تومان در روزهای گذشته به ۳۱۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. همچنین جک S۵ نیز که ۶۵ میلیون تومان عقب نشسته است، در حال‌حاضر خودرویی ۳۱۵ میلیون تومانی به حساب می‌آید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فرارو ، تاریخ انتشار 2 خرداد 98، کد خبر: 400215، www.fararu.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
0
0
وای یعنی پراید 60 میلیون تومنی رو میشه 58 میلیون بخریم یعنی وای خدایا میشه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین