پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۲۰۹۳۳
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
بر اساس قانون کار هر فرد بیمه‌شده‌ می‌تواند حداکثر تا سقف 50 ماه از بیمه بیکاری بهره‌مند شود.

شعارسال: امور ثبت‌نام و پیگیری بیمه بیکاری از سوی وزارت تعاون به کاریابی‌ها واگذار شد و قرار بر این بود تا از ابتدای خردادماه این امر اجرایی شود اما به علت آماده نشدن نرم‌افزار مورد نیاز فعلا به تعویق افتاده است.

با این حال اکنون کاریابی‌ها اعلام بیکاری افراد را ثبت و امور بیمه بیکاری آنها را پیگیری می‌کنند و در همین راستا پیش‌نویس و آیین‌نامه واگذاری امور ثبت‌نام و پیگیری الکترونیکی و غیرحضوری بیمه بیکاری به کاریابی‌ها در دستور کار وزارت تعاون است که باید به تصویب هیات وزیران برسد.

در همین باره رئیس انجمن صنفی کاریابی‌های استان تهران درباره فرآیند بیمه بی‌کاری عنوان کرد: از این پس افراد برای اعلام بیکاری خود و بهره‌مندی از مزایای بیمه بیکاری به جای وزارت تعاون و ادارات تعاون استان‌ها باید به کاریابی‌ها مراجعه کنند که درخواست متقاضی در ابتدا برای پیگیری مشمولیت فرد به کمیته دو نفره متشکل از نمایندگان وزارت تعاون و سازمان تامین اجتماعی فرستاده می‌‌شود.

داوود عسگری افزود: در صورتی که فرد مشمول بیمه کاری شود، سوابق به کاریابی اعلام می‌شود و مشخص خواهد شد که چند ماه بیمه به نیروی کار تعلق می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که فرد شرایط لازم برای دریافت بیمه بیکاری را نداشته باشد، می‌تواند به عنوان کارجو برای دریافت فرصت شغلی جدید در کاریابی‌ ثبت نام کند.

رئیس انجمن صنفی کاریابی‌های استان تهران ادامه داد: اگر فرد مراجعه‌کننده مشمول بهره‌مندی از بیمه بیکاری باشد، باید مشخص شود که سطح مهارت و آمادگی به کار فرد تا چه میزان است تا در حین دریافت بیمه بیکاری، فرصت‌های شغلی جدید نیز به وی معرفی شود.

عسگری اضافه کرد: در واقع فرد در حین انجام امور مربوط به بیمه بیکاری، مهارت سنجی نیز خواهد شد تا در صورت نداشتن سطح علمی مناسب به نهضت‌های سوادآموزی و مراکز آموزشی و در صورت نداشتن مهارت کافی به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی شود.

به گفته وی، پیش از این فرد دریافت کننده بیمه بیکاری با ارتزاق از حقوق ماهیانه خود دیگر به دنبال یافتن شغل جدید نبود و معرفی فرصت شغلی جدید هم در وزارت تعاون پیگیری نمی‌شد اما اکنون رویه تغییر کرده است.

عسگری عنوان کرد: فرد می‌تواند بر اساس میزان سوابق خود از بیمه بیکاری استفاده کند اما حداکثر سقف آن 50 ماه است.

وی گفت: اگر فردی بعد از دریافت بیمه بیکاری دوباره مشغول به کار شود، بیمه آن قطع خواهد شد. البته درصورت بیکاری مجدد ، می‌توان بیمه بیکاری را برقرار کرد اما از میزان سقف مجاز بهره‌مندی بیمه بیکاری آن کسر خواهد شد.

عسگری با تاکید بر اینکه بیمه بیکاری بر اساس سابقه کاری به افراد تعقل می‌گیرد، بیان کرد: در صورتی که در زمان دریافت بیمه بیکاری، فرصت شغلی جدیدی به فرد معرفی شود اما کارجو از تصدی آن امتناع کند، بیمه بیکاری وی قطع خواهد شد.

اکنون ثبت نام و اعلام بیمه بیکاری در کاریابی‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود اما در پیش‌نویس واگذاری امور ثبت نام و پیگیری الکترونیکی و غیرحضوری بیمه بیکاری به کاریابی‌ها، هزینه ثبت دریافت بیمه بیکاری 5 هزار تومان و مشاوره شغلی 15 هزار تومان از سوی وزارت تعاون تعیین شده است که در صورت تصویب در هیات وزیران از متقاضیان دریافت بیمه بیکاری اخذ خواهد شد.

پیش از این مدیرکل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که اکنون 200 هزار نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند و کاریابی‌ها موظفند برای آنان مشاغل مناسب معرفی کنند.

به گفته محمد اکبرنیا، اگر کاریابی‌ها فرصت شغلی جدیدی را در راستای مشاغل قبلی مقرری بگیران بیمه بیکاری و هم شان با آن معرفی کنند و فرد اقدامی را در این زمینه انجام ندهد، ندهند ادارات کار قطع پرداخت مقرری را بررسی می‌کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار خبر 9 تیر 1395، کدمطلب: 118380 ،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین