پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۱۰۵۹۹
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۹
مدیرکل دفتر کار و دانش آموزش و پرورش از ایجاد رشته‌های جدید در شاخه کاردانش خبر داد.وی با بیان اینکه شاخه کار دانش یک نوآوری آموزشی در نظام آموزش متوسطه از سال ۷۱ بوده است، گفت: این شاخه تحصیلی به تناسب شرایط کشور به وجود آمد و بعدها این امکان ایجاد شد تا در صد درصد مناطق آموزشی حداقل یک هنرستان کار و دانش داشته باشیم و این برای ما یک موفقیت محسوب می‎شود.

شعار سال: مصطفی آذرکیش (مدیر کل دفتر کار و دانش آموزش و پرورش) در خصوص رشته‌هایی جدید شاخه کاردانش گفت: یک سری رشته جدید در شاخه کاردانش را در نظر داریم که در مرحله تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش است. رشته‌های جدید رشته‌های خوب و کارآمدی هستند، اما اسامی آنها را بعد از تصویب اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه شاخه کار دانش یک نوآوری آموزشی در نظام آموزش متوسطه از سال ۷۱ بوده است، گفت: این شاخه تحصیلی به تناسب شرایط کشور به وجود آمد و بعدها این امکان ایجاد شد تا در صد درصد مناطق آموزشی حداقل یک هنرستان کار و دانش داشته باشیم و این برای ما یک موفقیت محسوب میشود.

آذرکیش با اشاره به نقش فرهنگ در ایجاد رونق تولید گفت: قطعا نقش رونق تولید در بستر فرهنگی ایجاد می‌شود و باید از موضوع و مقوله فرهنگ به مهارت آموزی نگاه کرد، زیرا فرهنگ موثرترین عامل تحقق رونق تولید ملی در شرایط امروز کشور است.

مدیر کل دفتر کار و دانش آموزش و پرورش ادامه داد: در بیانیه گام دوم انقلاب تاثیر ویژه ظرفیت عظیم جوانان را می‌بینیم. این جوانان نیز عمدتا در دوره آموزش متوسطه با ورود به آموزش‌های مهارتی می‌توانند اثربخشی، کارایی و در مجموع بهره‌وری منابع انسانی را افزایش دهند. در حال حاضر در اکثر نظام‌های آموزشی کشورهای پیشرفته مهارت آموزی از جمله مقوله‌های مورد اهمیت است. وقتی که ما می‌خواهیم به رونق تولید دست یابیم در بستر رونق تولید به عنصری به نام کیفیت کالای تولیدی بر می‌خوریم و مطمئناً رونق تولید به عنصر کیفیت کالاهای تولیدی وابسته است و در ادامه آن این مهم به نیروی انسانی که دارای مهارت، خلاقیت و نوآوری باشد، نیاز دارد.

او تاکید کرد: با حضور وزارت آموزش و پرورش در تمام مناطق آموزشی کشور و ارتباط مستقیم خانواده‌ها، دانش آموزان، کارکنان آموزش و پرورش با تحولاتی که در آموزش و پرورش هست این امکان را ایجاد کردند تا ما برای فرهنگ‌سازی مصرف کالای ایرانی اقدام کنیم. این فرهنگ سازی باید به گونه‌ای باشد که کالاهای ایرانی مورد استفاده قرار بگیرد. وقتی ما از رونق تولید صحبت می‌کنیم در کنارش یک کالای باکیفیت را تولید خواهیم کرد و این کالای باکیفیت توسط نیروی انسانی ماهر تولید می‌شود. وقتی این چرخه را که در کنار هم می‌گذاریم متوجه برجسته بودن نقش مهارت‌آموزی به ویژه در مدارس می‌شویم.

مدیرکل دفتر کار دانش آموزش و پرورش ادامه داد: از آنجا که امسال سال رونق تولید است و تأکید ویژه‌ای به این شده، رئیس جمهور نیز در دیدار با معلمان نمونه تاکید بسیاری بر این داشتند که ما سهم آموزش‌های نظری را در مدارس کاهش و سهم آموزش‌های مهارتی را افزایش دهیم. ضمن اینکه تأکید شده دانش آموزان تا پایان دوره متوسطه بتوانند وارد بازار کار شوند. چالش اساسی که در امر توسعه اقتصادی و افزایش بهره‌وری در کشورها وجود دارد، عدم توانمندی افراد تحصیلکرده و متخصص است. از این رو ضرورت توسعه آموزش‌های مهارت محور و ترویج علوم تولید، بازاریابی و فروش محصولات محسوس و اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های آموزش مهارتی با جدیت دنبال شوند، گفت: ما برنامه افزایش رونق تولید مبنی بر آموزش‌های مهارتی را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنیم. ما دنبال این هستیم که بتوانیم سیاست‌های کلی اشتغال اقتصاد مقاومتی را افزایش دهیم، زیرا هدفمان از رونق تولید و ارائه خدمات؛ ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی، افزایش سطح معیشت خانواده، ایجاد نشاط سلامتِ روانی جوانان، مدیریت و جهت بخشی به اوقات فراغت جوانان، و تقویت انگیزه در خصوص کسب مهارت به منظور ایجاد شغل است.

آذرکیش تاکید کرد: در همه جای دنیا بزرگترین سرمایه منابع انسانی است و برای اینکه با بهره‌وری منابع انسانی را بالا ببریم، مهارت آموزی را توصیه می‌کنیم. در حال حاضر بیش از ۹۱۰ هزار دانش آموز در ۷۱۰۰ هنرستان و مدارس کاردانش و فنی حرفه‌ای کشور در حال آموزش هستند. مشاغلی که اینها آموزش می‌بینند، بیش از ۲۰۳ عنوان رشته مهارتی است.

وی با بیان اینکه گستردگی مشاغل و تغییرات در تکنولوژی مزید بر توسعه مهارت آموزی در مدارس شده است، گفت: از آنجا که بحث اصلی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی و رونق تولید ملی به مهارت آموزی دانش‌آموزان مربوط می‌شود، قطعا با برنامه‌های ویژه‌ای که در نظر داریم، این امکان را فراهم خواهیم کرد تا توسط مهارت‌آموزی اشتغال ایجاد شود. در این راستا برنامه‌های آموزش همراه با تولید را در مدارس داریم.

آذرکیش ادامه داد: از طرفی لازم است سایه شوم کنکور کنار زده شود تا بتوان فضای بازی را برای توجه بیشتر دانش‌آموزان در واحدهای آموزشی و مهارت آموزی داشته باشیم. آنچه را که دانش آموزان، آموزش می‌بینند با تولید عجین است. دانش آموزان حتی در این مقطع برای خود کسب درآمد دارند. ما دانش آموزانی را داریم که در حین تحصیل کسب و کاری را هم برای خود راه انداخته‌اند و درآمدهای خوبی دارند. ما در خراسان رضوی، یزد و لرستان و بسیاری از شهرهای دیگر کشور شاهد این بودیم که دانش‌آموزان در حین تحصیل موفق به کسب منابع درآمدی از طریق آموزش‌های مهارتی مدارس شده‌اند.

وی با بیان رشته‌هایی که دانش آموزان از طریق آن موفق به کسب درآمد شده‌اند، گفت: اشتغال به نسبت استان‌هایی که آنها در آن زندگی می‌کنند، متنوع است، مثلا در استان‌هایی که دریا داریم پرورش میگو ماهیان گرمابی و سردابی رونق زیادی دارد.

مدیر کل دفتر کار و دانش آموزش و پرورش با تاکید بر توجه این مدارس به بحث کارآفرینی بیان کرد: بحث‌های مربوط به کارآفرینی را به طور جدی در سطح آموزش وپرورش پیگیری می‌کنیم. البته در جهت فرهنگ‌سازی در ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی این آموزش‌ها، صدا و سیما و دیگر رسانهها کمک زیادی کردند تا نگرش مثبتی به مهارت آموزی در جامعه ایجاد ‌شود، این نگرش مثبت به کیفیت بهتر آموزشهای مهارتی کمک زیادی کرده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین ، تاریخ انتشار 6 خرداد 98، کد خبر: 1264112، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین