پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۱۰۸۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
اهمیت آموزش در خردسالی و دور‌ه‌های پیش از دبستان بر کسی پوشیده نیست؛ اما تحقیقات جدید دانشگاه «شیکاگو» ابعاد جدیدی از تاثیر گسترده و بسیار کلیدی این آموزش‌ها را کشف کرده است که مطالعه آن در گزارش زیر خالی از لطف نیست.

شعار سال: سریع ترین دوره رشد ابعاد شخصیتی انسان، دوره کودکی است. پژوهش ها نشان می‌دهند که اگر آموزش ها و محرکات مناسب در این دوره به کودکان ارائه نشود، در دوران بعدی همین محرکات تأثیرات کمتری در تغییرپذیری کودک خواهند داشت. حدود پنجاه درصد از رشد هوش از تولد تا چهار سالگی صورت می گیرد. 30 % این رشد بین چهار تا هشت سالگی و تنها 20 % آن از هشت تا 17 سالگی محقق می شود. به طور کلی پژوهش های مختلف نشان می‌دهند کودکانی که دوره آمادگی و پیش از دبستان را سپری کرده اند، به نسبت کودکانی که این دوره را نگذرانده اند، پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی بالاتری دارند. چنانچه کودکی در نخستین سال های زندگی خود در محیط غنی قرار گیرد، کورتکس مغز او رشد کرده و شیارهای آن زیادتر می شود و سلول های گلیا که باعث ترشح آنزیم حافظه ساز می‌شود، افزایش می‌یابند. در نتیجه مغـز تقــویت و یادگیری تسهیل می شود.


در همین راستا تحقیقات جدیدی در دانشگاه «شیکاگو» انجام شده است که نشان می دهد آموزش هایی که کودکان در دوران خردسالی و پیش از ورود به دبستان می بینند، می تواند تا جایی سودمند باشد که حتی فرزندان و نسل های پس از آنها را نیز از یادگیری دوباره آن آموزش ها بی نیاز سازد. فرزندان کودکانی که در یک مطالعه مهم در دهه 1960 شرکت کردند، پیشرفت هایی در زمینه های تحصیلی، سلامت و اشتغال داشته اند بدون این که در برنامه های آموزشی پیش دبستانی شرکت کرده باشند.

محققان می گویند این امر نشان می دهد آموزش های ابتدایی پیش از دبستان می تواند به روند رو به رشد کودکان و همچنین شکستن و کاهش چرخه فقر کمک کند.

«جیمز هکمن»، استاد برجسته اقتصاد در دانشگاه شیکاگو می گوید: «برای اولین بار ما شواهد تجربی در اختیار داریم که نشان می دهد چگونه آموزش های ابتدایی در دوران خردسالی و کودکی می تواند به نسل های بعدی انتقال پیدا کند


آموزش بهتر، سلامت بیشتر

مطالعات اولیه بر روی این مبحث و مقالات بیشتر در این رابطه بین سال های 1962 تا 1967 انجام شد. زمانی که روانشناس «دیوید ویکارت» گذراندن دوره پیش دبستانی را در مدرسه «HighScope Perry» در «Ypsilanti»، میشیگان طراحی و گسترش داد.

کار با جامعه نمونه ای متشکل از 123 کودک از اقشار کم درآمد آفریقایی - آمریکایی آغاز شد ویکارت و همکارانش به طور تصادفی 58 نفر را برای ورود به یک محیط پیش دبستانی غنی شده از هر لحاظ انتخاب کردند. در این مدرسه با کودکان طی جلساتی که روزانه 2.5 ساعت طول می کشید کار می شد علاوه بر این که در هفته معلمان مورد تایید مدارس دولتی 1.5 ساعت در خانه با این کودکان همراه بوده و با آنها تمرین می‌کردند.

حال هکمن در تحقیقات جدید خود از تجزیه و تحلیل داده های نظرسنجی استفاده می کند که حدود 85 درصد آن را شرکت‌کنندگان اصلی در این طرح تشکیل می دهند.

در مقایسه با کودکانی که در این طرح شرکت نکرده بودند، کودکان پیش دبستانی پرری توانسته بودند دبیرستان را بدون تعلیق و شکست (67 تا 40 درصد) به پایان برسانند و شانس بیشتری برای اکتساب یک شغل تمام وقت داشته باشند و یا به صورت خویش فرما برای خودشان کار کنند (59 تا 42 درصد ) آنها نیز کمتر میزان دستگیری و تجربه زندان را در بین هم سالان خود داشته اند.

آزمایشات زیست پزشکی که روی شرکت کنندگان اصلی این طرح درحدود سن 55 سالگی انجام شد، سلامت بیشتری را نشان می داد و همچنین با توجه به آگاهی های والدین احتمال این که آنها فرزندان خود را نیز سالم نگه دارند بسیار بیشتر از سایرین بود.



دوره ای فراتر از استانداردهای جهانی

تحقیقات هکمن که با همکاری سازمان غیرانتفاعی HighScope که فعالیت های خاص آموزشی خود را از بیش از یک دهه پیش آغاز کرده است، بازده سرمایه گذاری در آموزش ابتدایی در کودکستان ها را تأیید می کند، تا جایی که آزمایش دقیق داده ها نشان می دهد که حتی نسل های آینده نیز می توانند از مزایای چنین آموزش هایی استفاده کنند.

هکمن که مرکز اقتصاد توسعه انسانی را هدایت می کند در این رابطه می گوید که مقالات جدید شواهد بیشتری را ارائه می دهند که موفقیت برنامه های آموزشی اولیه در ارتباط با کودکان و ایجاد مهارت های اجتماعی و عاطفی را تایید می کند. پرورش کودکان در این نوع از محیط ها می تواند منجر به کسب نتایج بهتر در زندگی نسبت به تلاش برای اندازه گیری پیشرفت های شناختی شود.

درست است که این طرح بر روی بچه های اقشار آسیب پذیرد، ضعیف و فقیر جامعه به خوبی جواب داده است اما به طور دقیق نمی توان گفت که اگر طرح مشابه برای بچه هایی با درصد رفاه بالاتر نیز صورت بگیرد چه نتایجی خواهد داشت چرا که آنها به صورت طبیعی تمامی امکانات و مزایای قابل توجه را در دسترس خود خواهند داشت.

با این حال، او اضافه می کند که تحقیقاتش نباید سیاستمداران را تنها به برنامه های پیش دبستانی جهانی محدود کند، بلکه برای طراحی مداخلات مناسب جمعیت هایی که بیشترین نیاز را دارند، بیشترین سود را داشته باشند. بنابراین مسئولان باید به درس ها و اهداف بزرگتری که در پشت این تحقیقات نهفته بوده، توجه کافی داشته باشند.

«universal pre-K programs» به برنامه های پیش دبستانی گفته می شود که معمولا توسط دولت تأمین می شود. (این طرح برای کسانی که در آن شرکت می کنند رایگان خواهد بود).


نتیجه گیری

شکست تحصیلی همه ساله درکشورها خسارت های سنگینی بر جای می گذارد که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به آثار نامطلوب اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی این پدیـده ، در نظـرگرفتـن یک یا دو سال دوره، آموزشی منـاسب پیش دبستانی برای کودکان ضرورت دارد؛ زیرا علاوه بر این که تا حدودی تضمین کننده موفقیت های بعدی آنهاست، از اتلاف سرمایه های مادی نیز جلوگیری می کند‌.

از سال ۱۹۹۰ تاکنون در راستای آرمان‌های توسعه هزاره سوم پوشش پیش‌دبستانی تقریباً دو برابر شده است؛ ولی هنوز ایران در بین کشورهایی با آموزش پیش‌دبستانی کم (بین ۳۰ تا ۶۹ درصد) قرار دارد. برقراری عدالت آموزشی ضامن افزایش سرمایه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و این همان رسالتی است که مدیران و مسئولان نظام تعلیم و تربیت در قبال کودکان بر عهده دارند.

اگرچه طرح پیش دبستانی جهانی مخالفانی را در ایالات متحده پیدا کرده است؛ اما به نظر می رسد که تاکنون کسی طرح جایگزین بهتر یا جامع تری را پیشنهاد نداده است. می توان گفت تا هنگامی که خانواده ها رشد می کنند، کودکان نیز رشد می کنند؛ هرچند سیاست‌گذاران و مدافعان آموزش و پرورش کودکان این تصور را پذیرفته اند؛ اما به ندرت گام منطقی دیگری را برای ترویج حمایت بیشتر از خانواده ها برمی دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران ایسکانیوز، تاریخ 8 خرداد 98، کد مطلب: 1006638: www.iscanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین