پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
تخت سلیمان به‌عنوان منطقه‌ای توریست پذیر و اثری ثبت‌شده در فهرست جهانی یونسکو در توسعه اقتصادی و اجتماعی این خطه از کشور تأثیر بسزایی دارد و اتفاقاً شهر شدن این منطقه نیز می‌تواند موتور محرکه‌ای در صنعت گردشگری شمال غرب کشور باشد.
شعار سال :تخت سلیمان به‌عنوان منطقه‌ای توریست پذیر و اثری ثبت‌شده در فهرست جهانی یونسکو در توسعه اقتصادی و اجتماعی این خطه از کشور تأثیر بسزایی دارد و اتفاقاً شهر شدن این منطقه نیز می‌تواند موتور محرکه‌ای در صنعت گردشگری شمال غرب کشور باشد.
زادگاه سحرآمیز زرتشت /تخت سلیمان‌ ‌مجموعه‌ای پررمز و راز +تصاویر
 آذربایجان غربی جزء معدود استان‌هایی است که آب و هوایی چهار فصل و متعادل دارد و از پیشینه‌ای غنی و فرهنگی کهن برخوردار است و همین داشته‌ها سبب محبوبیت این استان در بین گردشگران داخلی و خارجی شده است و حتی به گفته برخی کارشناسان، جهانگردان زیادی برای دیدن این فرهنگ، آثار و اماکن تاریخی به شهرهای آذربایجان غربی سفر می‌کنند.

تکاب یکی از شهرهای قدیمی آذربایجان غربی است که سرگذشتی جالب داشته و از آثار باستانی و مناطق گردشگری  زیبایی برخوردار است و مقصد بیشتر گردشگران خارجی و داخلی است، چراکه کشف مناطق قدیمی و پر رمز و راز تکاب فرد را به سفر به این شهر ترغیب می‌کند.

مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان که در 45 کیلومتری تکاب واقع شده یکی از چهارمین آثار ثبت‌شده در یونسکو است این منطقه از هزاره قبل از میلاد محل استقرار بوده و اهمیت فراوانی در ادوار گذشته تاریخ داشته تخت سلیمان به زبان به پهلوی گنزک یا گنجه و در زبان رومیان گزکا و در میان اعراب به شیز معروف بوده است.
زادگاه سحرآمیز زرتشت /تخت سلیمان‌ ‌مجموعه‌ای پررمز و راز +تصاویر
زندان سلیمان بر روی کوهی قرارگرفته که بیشتر به یک دهانه آتش‌فشانی خفته می‌ماند و وجود چشمه‌های آبگرم معدنی در روستای احمدآباد درپای همین کوه مؤید این نظر است و ارتفاع این زندان مخوف افسانه‌ای که دیواره صخره‌ای آن کاملاً عمودی است از یک صد متر بیشتر به نظر رسیده  و بوی گاز تندی از درون این چاه عظیم به مشام می‌رسد.

تخت سلیمان شهر تاریخ و تمدن

بنا به گفته کارشناسان دیوارهای چهار ایوانی تخت سلیمان، بیشتر به گچ کاری و کاشی‌کاری مزیّن بوده و کف آنها سنگ‌فرش شده است همچنین جالب‌ترین بنای غرب دریاچه این منطقه بنایی 12 گوش با سقفی گنبدی شکل است که تنها راه ورودی آن سمت جنوب و از داخل یک راهرو بوده است در دو طرف ایوان مکان‌هایی جهت نشستن پادشاهان تعبیه‌شده که در آن قسمت‌ها کاشی‌های زرین‌فام با نقش اژدها و سیمرغ در رنگ‌های آبی و فیروزه‌ای دیده می‌شود.

از بناهای شمال دریاچه تخت سلیمان در دوران ساسانی تنها اتاق آتشگاه باقی‌مانده اما بااین‌وجود می‌توان گفت که معماری بناهای این قسمت تحت معماری ساسانی بوده، اتاق آتشگاه در این زمان با استفاده از طاق‌های بر روی‌هم تبدیل به بنایی دو طبقه شده که طبقه‌ی بالایی آن تالار رسمی بارعام بوده و پلکان اصلی آن در محور ایوان قرار گرفته بوده است.

تمامی این زیبایی‌ها و بقایای بناهای تاریخی جاذبه‌ای غیرقابل‌انکار بوده و این شهر را شهری  توریست پذیر کرده است و گشت‌وگذار در این مناطق خالی از لطف نیست اما برای پیشرفت این شهر باید زیرساخت‌های لازم وجود داشته باشد که این امر نیازمند عزم جدی مسئولان است.

چند مدتی است که بحث شهر شدن روستای نصرت آباد تخت سلیمان مطرح‌شده که با این اتفاق علاوه بر اینکه سبب رونق در اقتصاد این منطقه می‌شود در ایجاد اشتغال  برای افراد این شهر و درآمدزایی از طریق ورود گردشگران بیشتر تأثیر زیادی دارد البته شهر شدن یک روستا پارامترهای خاصی  مانند داشتن راه‌های مواصلاتی مناسب، بودن ادارات و ارگان‌های شهری دارد که باید این موارد تأمین شود تا به منطقه‌ای عنوان شهر داده شود.

شهر شدن تخت سلیمان تأثیر مهمی در توسعه گردشگری ایفا می‌کند

 فرماندار تکاب با اشاره به شهر تخت سلیمان می‌گوید: تبدیل روستای نصرت آباد، مرکز بخش تخت سلیمان در 45 کیلومتری تکاب به نقطه شهری با پیشنهاد استانداری آذربایجان غربی در اسفند سال گذشته مورد موافقت وزارت کشور قرارگرفته و اکنون 2 نقطه شهری در این شهرستان وجود دارد.

علی مکرمی دراین‌باره می‌افزاید: تلاش می‌کنیم فرآیند استقرار ادارات و راه‌اندازی شهرداری در تخت سلیمان با سرعت و شتاب طی شده و زیرساخت‌های این نقطه شهری تکمیل شود.

وی بابیان اینکه با تبدیل بخش تخت سلیمان به شهر چهره روستاهای تابعه این شهر نیز متحول شده و اقدامات عمرانی و توسعه‌ای در منطقه شتاب می‌گیرد، تصریح می‌کند: این امر به دلیل وجود مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان در این منطقه موجب رونق بیشتر صنعت گردشگری و ارتقای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران خواهد شد.

فرماندار تکاب می‌گوید: روستای نصرت‌آباد به‌عنوان مرکز بخش تخت سلیمان 235 خانوار با 851 نفر جمعیت دارد و طرح هادی آن از 95 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

مکرمی می‌افزاید: سالانه بیش از 70 هزار گردشگر داخلی و پنج هزار گردشگر خارجی از مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان بازدید می‌کنند که با تبدیل این منطقه به شهر این میزان گردشگر افزایش قابل ملاحظه‌ای دار در پی دارد.

لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای شهر شدن تخت سلیمان

 برای واکاوی این موضوع به گفت‌وگو با مردم این بخش پرداخته است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

محمدرضا امینی از ساکنان روستای نصرت آباد در رابطه با شهر شدم این روستا می‌گوید: روستای نصرت آباد به دلیل وجود تخت سلیمان و طبیعت زیبا و آثار تاریخی مقصد بسیاری از گردشگران است و سالیانه در فصول مختلف بهار و تابستان پذیرای مهمانان زیادی هستیم.
زادگاه سحرآمیز زرتشت /تخت سلیمان‌ ‌مجموعه‌ای پررمز و راز +تصاویر
وی می‌افزاید: قبل از هر اتفاقی در این منطقه باید شاخص‌های رشد و پیشرفت مانند جاده‌های مواصلاتی مناسب، مکان‌های تفریحی و اقامتی احداث شود تا افراد برای رسیدن به این مناطق با مشکل مواجه نشده و از سفر خود پشیمانی نداشته باشد.

زهرا بخشی یکی از بانوان تحصیل‌کرده و جوان این منطقه می‌گوید: اگر برای شناخت از تخت سلیمان و شهر تکاب تبلیغات کافی انجام شود و مردم از ناشناخته‌های این شهر آگاهی داشته باشند بهترین مکان برای گذراندن تعطیلات است.

وی می‌افزاید: شهر شدن روستای نصرت‌آباد درگرو داشتن زیرساخت‌های لازم است تا بتواند به مهمانان و گردشگران امکانات لازم را ارائه دهند و همچنین در توسعه این منطقه خدمت رسانی کنند.

قاسم عظیمی از قدیمیان روستای نصرت‌آباد می‌گوید: خانه‌های روستایی قدیمی و کاه‌گلی زیادی اینجا وجود دارد که اگر مسئولان حمایتت کنند می‌توانند به اقامتگاه‌های بومگردی تبدیل شود تا هم برای مردم این روستا درامد زایی داشته باشد هم توریست‌ها می‌توانند بافرهنگ اصلی روستایی آشنا شوند.

این پیرمرد روستایی می‌افزاید: معیشت زندگی ما از فروش محصولات کشاورزی و زراعت است و فقط در فصول تعطیلات که گردشگران داخلی و خارجی برای دیدن تخت سلیمان می‌آید درامد کسب می‌کنیم ولی اگر امکانات رفاهی لازم و مناسب فراهم شود افراد زیادی به این شهر سفر می‌کنند و درنتیجه زندگی ما متحول می‌شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  تسنیم،تاریخ انتشار:13خرداد 1398،کدخبر:2024469،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین