پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۲۵۸
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
پروژه "ایران‌دیس‌اینفو" بخشی از فعالیت‌های دفتر کوچکی به نام "دفتر فعالیت جهانی" در وزارت‌ امور خارجه آمریکاست و هدف آن مقابله با ایران در فضای مجازی اعلام شده است. در پی اعتراضات اخیر شماری از روزنامه‌نگاران وفعالان سیاسی ایرانی، اکنون نمانیدگان دمکرات کنگره این مساله را بررسی خواهند کرد که آیا دولت ترامپ از دفتری که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما برای مبارزه با تبلیغات سیاسی خارجی و انتشار اطلاعات نادرست در اینترنت تأسیس شده، در راستای اجرای سیاست‌های خود در مورد ایران استفاده می‌کند.

شعارسال: پروژه "ایران‌دیس‌اینفو" بخشی از فعالیت‌های دفتر کوچکی به نام "دفتر فعالیت جهانی" در وزارت‌ امور خارجه آمریکاست و هدف آن مقابله با ایران در فضای مجازی اعلام شده است. در پی اعتراضات اخیر شماری از روزنامه‌نگاران وفعالان سیاسی ایرانی، اکنون نمانیدگان دمکرات کنگره این مساله را بررسی خواهند کرد که آیا دولت ترامپ از دفتری که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما برای مبارزه با تبلیغات سیاسی خارجی و انتشار اطلاعات نادرست در اینترنت تأسیس شده، در راستای اجرای سیاست‌های خود در مورد ایران استفاده می‌کند.

جنجال پروژه مجله آمریکایی Mother Jones که از روزنامه‌نگاری تحقیقی حمایت می‌کند، پنج‌شنبه ۱۶ خرداد (۶ ژوئن) با انتشار گزارشی در مورد پروژه "ایران‌دیس‌اینفو" (IranDisInfo) نوشته است که نمایندگان دمکرات کنگره آمریکا تحقیق در مورد تخلفات این پروژه را آغاز کرده‌اند.

پروژه "ایران‌دیس‌اینفو" بخشی از فعالیت‌های دفتر کوچکی به نام "دفتر فعالیت جهانی" در وزارت‌ امور خارجه آمریکاست و هدف آن مقابله با ایران در فضای مجازی اعلام شده است.

در پی اعتراضات اخیر شماری از روزنامه‌نگاران وفعالان سیاسی ایرانی، اکنون نمانیدگان دمکرات کنگره این مساله را بررسی خواهند کرد که آیا دولت ترامپ از دفتری که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما برای مبارزه با تبلیغات سیاسی خارجی و انتشار اطلاعات نادرست در اینترنت تأسیس شده، در راستای اجرای سیاست‌های خود در مورد ایران استفاده می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ماه فوریه گذشته لئا گابریله، یکی از خبرنگاران شبکه فاکس‌نیوز را که تجربه اندکی در مسائل دیپلماتیک دارد به مدیریت "دفتر فعالیت جهانی" وزارت خارجه منصوب کرد.

وزارت‌ امور خارجه آمریکا جمعه ده خرداد (۳۱ مه) پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد پروژه "ایرا‌ن‌دیس‌اینفو" که نشان می‌داد از مقررات تعیین شده تخلف کرده، بودجه این پروژه را تعلیق کرد. یک روز پس از آن خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی منتشر کرد که حاوی اطلاعات جمع‌آوری شده توسط نگار مرتضوی در مورد پروژه "ایران‌دیس‌ایفو" بود.

نگار مرتضوی، خبرنگار ایرانی-آمریکایی و مشاور سردبیر ‌ایندیپندنت اطلاعاتی گردآورده بود که نشان می‌داد مسئولین پروژه "ایران‌دیس‌ایفو" در فضای مجازی به روزنامه نگاران، دانشگاهیان و فعالان حقوق بشر که منتقد سیاست‌های دولت آمریکا در مورد ایران هستند حمله می‌کنند. مدیر پروژه "ایران‌دیس‌ایفو" مریم معمار صادقی مدیر موسسه ضدایرانی "توانا" است.

جنجال تخلف این پروژ‌ه اما همچنان در رسانه‌ها داغ است. روزنامه ‌گاردین که در مورد فعالیت‌های این پروژه گزارشی منتشر کرده، نوشته است بسیاری از توییت‌هایی که در آنها به منتقدان سیاست‌های دونالد ترامپ حمله شده بود، پس از تعلیق بودجه پروژه پاک شده‌اند.

سی‌ان‌ان هم چهارشنبه ۱۵ خرداد (۵ ژوئن) مطلبی منتشر کرده با عنوان "تعلیق حمایت مالی وزارت‌ امور خارجه از مخالفان ایران که خبرنگاران و فعالان را هدف قرار می‌دادند".

اکنون و با بالا گرفتن بحث‌ها در این زمینه، مجله آمریکایی Mother Jones نوشته است سناتور دمکرات الیوت انگل، عضو ارشد کمیته روابط خارجی کنگره از "دفتر فعالیت جهانی" وزارت امور خارجه خواسته است اطلاعات بیشتری در مورد پروژه "ایران‌دیس‌اینفو" ارائه کند. به‌نظر می‌رسد مقامات مسئول در این دفتر موافقت کرده‌اند که هفته آینده با کارمندان دفتر سناتور انگل دیدار کنند.

منبع: دویچه وله


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازپایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، تاریخ انتشار: 17 خرداد 1398 ، کدخبر:481579  ،www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین