پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۰۰۹
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
اظهارات وزیر خارجه آمریکا در قاهره با واکنش هایی از سوی کارشناسان حوزه سیاست خارجی در داخل آمریکا مواجه شده است.
شعارسال: نشنال اینترست با اشاره به سخنرانی روز پنجشنبه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در قاهره به تحلیل آن پرداخت و نوشت: پمپئو در سخنرانی خود در اصل بیانیه ای در خصوص سیاست خارجی جدید آمریکا ایراد کرد و در خصوص رویکرد خارجی کاخ سفید سخن گفت رویکردی که در ظاهر با رویکرد دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا، در خصوص خاورمیانه متفاوت است.

اوباما نیز ۱۰ سال قبل به قاهره سفر کرده و در خصوص لزوم نزدیکی اسلام و مسیحیت سخن گفته و عنوان داشت که افراط گرایی تناسبی با اسلام ندارد و این دو از یک ریشه نیستند.

پمپئو در این سخنرانی با ابراز انزجار از سیاست خارجی اوباما در حوزه خاورمیانه از پایان آن دوره سخن گفت.

به نوشته نشنال اینترست، عمده انتقادهایی که پمپئو از سیاست خارجی اوباما داشت، انتقادهایی بود که در سال های گذشته عمده چهره های راستگرا در آمریکا از اوباما داشتند.

اگر با دقت بیشتری به سخنان پمپئو نگاه کنیم متوجه می شویم که این سخنان برگرفته از رویکرد افرادی چون «استیو بانون» استراتژیست سابق کاخ سفید، «جرد کوشنر» داماد ترامپ و اندیشکده هایی همچون موسسه هادسون، صندوق دفاع از دموکراسی ها، و گروه مطالعات امنیتی بوده است.

عمده اظهارات پمپئو نشات گرفته از اسلام هراسی و توجیه اقدامات نظامی آمریکا در خاورمیانه با موضوع اسلام هراسی بود و این در حالی است که اندیشکده های ذکر شده به شدت رویکرد اسلام هراسانه خود را تکذیب می کنند.

از سوی دیگر پمپئو در این سخنرانی این موضوع که آمریکا دارای رویکرد امپریالیستی است تکذیب کرده و نیروی نظامی آمریکا را صرفا برای ترویج دموکراسی معرفی کرد.

به اعتقاد کارشناسان، سیاست خارجی مورد نظر پمپئو نه تنها با سیاست خارجی دوره اوباما بلکه با سیاست خارجی دوره بوش نیز متفاوت است. بوش معتقد به ترویج دموکراسی و استفاده از زور در برابر افراط گرایی بود اما این رویکرد سرانجام به پیروزی حماس در انتخابات، پیروزی حزب الله در لبنان، و سرنگون شدن حاکمان حامی آمریکا هچون حسنی مبارک در خاورمیانه منجر شد.

به ادعای نویسنده مطلب، اوباما در عوض طرفدار گسترش دموکراسی بود و تمایلی به آغاز جنگ های جدید نداشت و متهم بود که در برابر کشورهایی همچون ایران کوتاه می آید. در واکنش به این رویکردها ترامپ هم در خصوص گسترش دموکراسی و هم در خصوص برخورد با افراط گرایان رویکرد کاملا متفاوتی دارد.

«براد پاتی» از گروه مطالعات امنیتی می گوید: سخنرانی پمپئو در خصوص اینکه آمریکا امپریالیست نیست بسیار حیاتی است. پمپئو می گوید آمریکا به دنبال شریک و دوست است اما اگر کشورها آمریکا را نخواهند از منطقه خارج می شود.

این کارشناس معتقد است: این رویکرد مشکلات و پیچیدگی هایی دارد و به راحتی می تواند شکست بخورد. برای مثال آمریکا در پی مواجهه با ایران در منطقه است اما از سوی دیگر نیروهای خود را از سوریه خارج می کند و این فرصت مناسبی برای ایران به وجود می آورد.

«دانیل لاریسون» از «آمریکن کانسرویتیو» نیز در تحلیل سخنرانی پمپئو می گوید: اگر سخنرانی اوباما در قاهره در ۱۰ سال قبل یک تلاش ناموفق برای اذعان به شکست ها و اشتباهات سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه بود، سخنرانی پمپئو بیانیه ای علیه تمامی منتقدان سیاست خارجی آمریکا بود.

لاریسون در ادامه اظهارات پمپئو در خصوص اینکه آمریکا یک نیروی امپریالیستی نیست را به چالش کشیده و می گوید: من به عنوان یک فرد نظامی معتقدم که ارتش آمریکا برای خاورمیانه بسیار مفید است.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 22 دی 1397 ، کدخبر: 4510556 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین