پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۱۲۴۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
میلیونها شهروند ونزوئلا که هنوز توانی برای فرار از روزهای درد و رنج پراکنده شده درجای جای این سرزمین دارای ثروت نفت دارند درفرار از این سرزمین درنگ ندارند. اکنون شمار شهروندان گریخته از درد جانکاه درشهرها و روستاهای این کشور به 4 میلیون نفررسیده است.
شعارسال: پرسش این است : رنج و زخم این سرزمین از کجا سرچشمه می گیرد؟ رویاهای دیوانه وار یک مرد به اسم هوگو چاوز یا یک نظام اندیشه ای رنج افرین که درذات آن کشتن آزادی های فردی نهفته است؟ هرچه باشد این روزها دنیابا بهت و چشمهایی گردشده از شگفتی می بیند یک سرزمین چگونه نابود می شود. این روزها دوخبر شکست گفت وگوی رهبر حاکم برونزوئلا و رهب اپوزیسیون و همچنین شتاب گرفتن فرار گروهی از ونزوئلا در کانون توجه رسانه ها قراردارد.

شکست مذاکرات

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع آگاه که نامش افشا نشده گزارش داد مذاکرات اپوزیسیون و دولت ونزوئلا در نروژ به دلیل خودداری نیکلاس مادورو از تعیین یک دولت انتقالی و برگزاری انتخابات آزاد برای حل بحران ونزوئلا شکست خورد. دفتر خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود مذاکرات با نمایندگان دولت نیکولاس مادورو در اسلو، پایتخت نروژ بدون دستیابی به توافق پایان یافته است. اینه ماری اریکسون سوریده، وزیر خارجه نروژ اما در گفت‌وگو با روزنامه «اِل ناسیونال» چاپ کاراکاس اعلام کرده بود نمایندگان اپوزیسیون و دولت ونزوئلا تمایل خود را به ادامه مذاکرات نشان داده‌اند و می‌خواهند به گفت‌ وگوهای خود در نروژ ادامه دهند. طرفین توافق کرده بودند محتوای مذاکرات محرمانه بماند. همزمان با شکست مذاکرات نروژ، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد جمعه ۱۷ خرداد اعلام کرد تعداد آوارگان ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی از مرز چهار میلیون نفر گذشت. تنها در کلمبیا بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار آواره ونزوئلایی زندگی می‌کنند. در پرو حدود ۷۶۸ هزار نفر. سازمان ملل: شمار پناهجویان و مهاجران ونزوئلایی از چهار میلیون نفر گذشت.

شتاب میل به فرار

دو نهاد زیرمجموعه سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۷ خرداد اعلام کردند شمار ونزوئلایی‌هایی که در پی بحران اقتصادی و سیاسی از کشور خود گریخته‌اند، به بیش از چهار میلیون نفر رسیده است.سازمان بین‌المللی مهاجرت و آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در بیانیه مشترک خود این آمار را «نگران‌کننده» توصیف کرده و بر ضرورت کمک‌های فوری به کشورهای میزبان ونزوئلایی‌های مهاجر تاکید کرده‌اند.این دو نهاد در بیانیه خود گریز شهروندان ونزوئلایی از سرزمین خود را «بزرگ‌ترین مهاجرت در تاریخ اخیر آمریکای لاتین و حوزه کارائیب» نامیده‌ و نوشته‌اند «سرعت این مهاجرت سرسام‌آور است».به گفته سازمان ملل متحد، تنها از نوامبر ۲۰۱۸ (آبان و آذر سال گذشته) یک میلیون نفر ونزوئلا را ترک کرده‌اند در حالی که اواخر سال ۲۰۱۵ شمار مهاجران و پناهندگان ونزوئلایی حدود ۶۹۵ هزار نفر بود.اکثریت این پناهجویان که ونزوئلا را ترک گفته‌اند، همچنان در آمریکای لاتین مانده‌اند. بیشترین شمار آنها نیز در کلمبیا به ‌سرمی‌برند که یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند. پس از آن پرو بزرگ‌ ترین پناهگاه ونزوئلایی‌ها است و حدود ۷۶۸ هزار نفر از آنان را میزبانی می‌کند. شیلی، اکوادور، برزیل و آرژانتین هم همگی روی هم میزبان بیش از یکصد هزار پناهجوی ونزوئلایی هستند.سازمان ملل متحد پیش از این از همه کشورها خواسته بود که نظر به بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا پناهجویان ونزوئلایی را به کشور خود بازنگردانند. گزارش پیشین آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد عنوان می‌کرد در هفته‌های اخیر آمار کسانی که از ونزوئلا می‌گریزند روزانه سه تا پنج هزار نفر است.اقتصاد ونزوئلا دچار یک ابر بحران است که به فقر و فلاکت گسترده در این کشور منجر شده. رویارویی مخالفان با نیکلاس مادورو نیز در ماه‌های اخیر وارد مرحله‌ای حیاتی شده. خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی ونزوئلا، نظر به قانون اساسی کشور خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا خوانده، اما مادورو همچنان قدرت را در اختیار دارد. مخالفان ریاست جمهوری آقای مادورو را فاقد مشروعیت می‌دانند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 18 خرداد 1398 ، کدخبر: 445847 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین