پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
مصطفی بهرامی سرپرست گروهی از خیران و جوانان قزوین می‌گوید: زمانی‌که زلزلهٔ کرمانشاه اتفاق افتاد، با تلاش و همکاری مؤسسهٔ توانگری طوبی در تهران پویشی تحت عنوان پویش پشت‌گرمی راه افتاد. اعضای هیئت اباصالح‌المهدی(عج) قزوین نیز تصمیم گرفتند در این امر خیر مشارکت کنند و اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای این پویش نمودیم.
شعار سال:گروهی از جوانان قزوینی که با کمک نهادهای امدادی و مردم خیّر در استان قزوین، در اقدامی خودجوش و جهادی در جهت رفع محرومیت تلاش می‌کنند، به یاری سیل‌زدگان شتافتند و امروز نیز به محله‌های محروم قزوین یاری می‌رسانند.

جهادگرانی که خستگی نمی‌شناسند/ از کرمانشاه تا محله‌های محروم قزوین

 کرمانشاه که لرزید، قلب ایران ترک خورد. بیست‌ویکمین روز از آبان‌ماه 1396 زلزله‌ای با قدرت 7،3 ریشتر قلب کرمانشاه را تکان داد. زلزله‌ای که بیش از 400 کشته و 7 هزار زخمی بر جای گذاشت، خانواده‌های فراوانی را عزادار کرد، خانه‌های زیادی ویران شدند، ویرانه‌های متعددی بر جای ماند و برخی مناطق علی‌الخصوص روستاها تبدیل به تلی از خاک شدند.

مصطفی بهرامی سرپرست گروهی از خیران و جوانان قزوین است که کارهای جهادی و انقلابی‌شان در یاری رساندن به هم‌وطنان زبان‌زد مردم استان است. او یکی از اعضای هیئت اباصالح‌المهدی(عج)  است که معتقد است هر چه دارد از صدقه‌سری امام حسین(ع) است. بهرامی می‌گوید: زمانی‌که زلزلهٔ کرمانشاه اتفاق افتاد، با تلاش و همکاری مؤسسهٔ توانگری طوبی در تهران پویشی تحت عنوان پویش پشت‌گرمی راه افتاد. اعضای هیئت اباصالح‌المهدی(عج) قزوین نیز تصمیم گرفتند در این امر خیر مشارکت کنند و اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای این پویش نمودیم. این پویش در ابتدا با هدف تهیهٔ پتو برای مناطق زلزله‌زده شکل گرفت، اما زمانی‌که تعداد پتوهای مورد نیاز به تعداد 6 هزار عدد رسید و پتوهای موردنیاز این مناطق تأمین شد، تصمیم بر این شد پول‌هایی که جمع‌آوری می‌شود را برای موارد دیگری در کرمانشاه صرف کنیم.

کرمانشاه تنها نبود، پشت‌گرمی داشت

بهرامی اظهار می‌کند: از زمانی‌که در کرمانشاه زلزله آمد، ما شروع به جمع‌آوری کمک‌های مردمی نمودیم. حدود 400 میلیون تومان از مبالغ جمع‌آوری شده را تا اردیبشهت 98 در مناسبت‌ها و مکان‌های مختلف استفاده کردیم. برای مثال در ماه مبارک رمضان تعدادی بستهٔ غذایی به ارزش 40 میلیون تومان برای زلزله‌زدگان کرمانشاه تهیه کردیم. هم‌چنین مبلغ 50 میلیون تومان نیز صرف تهیهٔ کولر برای نیازمندان این مناطق شد. 50 میلیون تومان از کمک‌های مردمی را هم به یکی از گروه‌هایی که در این مناطق مشغول خدمت‌رسانی بودند اهدا کردیم. در موارد گوناگون دیگری نیز این کمک‌ها هزینه شد و به‌دست نیازمندان زلزله‌زده رسید. مرداد 97 بود که یک تیم عمرانی از هیئت اباصالح‌المهدی(عج) قزوین تصمیم گرفتیم طرح ساخت مسکن برای نیازمندان مناطق روستایی زلزله‌زده را به اجرا درآوریم. در پی این تصمیم، به بازدید از مناطق مختلف این استان رفتیم و اعضای تیم نقشه‌هایی خاص برای این مسکن‌ها کشیدند تا کار ساخت را آغاز کنیم.

جهادگرانی که خستگی نمی‌شناسند/ از کرمانشاه تا محله‌های محروم قزوین
12 خانه از جنس عشق، به نیت 12 امام‌معصوم(ع)

برای ما شیعیان 12 یکی از اعداد مقدس است که توسل به آن مایهٔ برکت و سرزندگی است. خانه‌هایی که قرار بود به همت اعضای هیئت اباصالح‌المهدی(عج) در مناطق زلزله‌زده ساخته شود، 12 خانه برای 12 خانوادهٔ نیازمند و بی‌سرپناه در مناطق روستایی کرمانشاه بود که بنا بود با عشق و از عمق وجود ساخته شوند و در هر یک زندگی‌هایی با طعم شیرین هم‌نوع‌دوستی جاری شود. بهرامی می‌گوید: طراحی نقشه‌های ساختمانی توسط تیم عمرانی هیئت اباصالح‌المهدی(عج) تا دی‌ماه 97 به‌طول انجامید، در ادامه نیز تأیید کامل از بنیاد مسکن و سازمان‌های دیگر گرفته شد. سپس اقدام به عقد قراردادی با کمیته امداد اما‌م‌خمینی(ره) کردیم تا 12 خانواده‌ای که هنوز در کانکس زندگی می‌کردند صاحب‌خانه شوند. این خانواده‌ها از طرف کمیته امداد امام(ره) به ما معرفی شدند. قراردادهای منعقد شده به این صورت بود که برای ساخت هر خانه 12 میلیون تومان کمیته‌امداد و 12 میلیون تومان بنیاد مسکن به ما اختصاص دادند، مابقی هزینه‌ها هم که حدود 55 میلیون تومان برای هر خانه بود، از طرف پویش پشت‌گرمی و کمک‌های مردمی تأمین می‌شد. متراژ هر یک از خانه‌ها 68-70 مترمربع بود و از بهمن 97 کار ساخت این مسکن‌ها با عشق آغاز گشت.

خانواده‌هایی که کلید خانه‌های خود را در رمضان ۹۸ با هزاران امید و آرزو تحویل گرفتند

زمانی‌که عشق چاشنی یک فعالیت شود، خستگی در آن معنایی ندارد. شاید 12 خانوادهٔ تحت‌پوشش کمیته امدادی که با زلزله بی‌سرپناه شده بودند، هرگز تصورش را هم نمی‌کردند که روزی و روزگاری، بزرگ‌مردانی از دیار مینودر و از اقصی نقاط این مرز و بوم به یاری آنان بشتابند و محبتی از جنس عشق به هم‌وطن را از جان و دل نثار آنان کنند، اما شد آن چه که باید می‌شد. بهرامی عنوان می‌کند: کار ساخت 12 خانه در کمتر از 4 ماه به اتمام رسید و به‌حول و قوهٔ الهی در هفتهٔ آخر رمضان کلید خانه‌ها به صاحبانشان تحویل داده شد و خانواده‌ها در آن مستقر شدند. افتتاحیهٔ رسمی این طرح نیز هفتهٔ آخر خرداد برگزار خواهد شد. لازم به‌ذکر است بنا داریم در ادامه به هر خانواده یک فرش و یک کولر یا اجاق‌گاز و نیز وسایل زندگی هدیه دهیم که ان‌شاءالله زندگی‌شان را با امید و تلاش از سر بگیرند.

تعداد بازدید : 1

کمک هم‌وطنانی که از آن سوی مرزها به قلب کرمانشاه سرازیر شد

ایرانیان در هر کجای این جهان پهناور که باشند، زمانی‌که بدانند هم‌وطنشان در سختی و رنج گرفتار شده کمک‌های بی‌دریغ خود را به‌سوی او روانه می‌کنند. بهرامی در این‌باره تصریح می‌کند: تمام پول‌هایی که برای ساخت این منازل هزینه شد از جانب کمک‌های مردمی از اقصی نقاط کشور بود. نکتهٔ جالب توجه این‌که حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور هم با اطلاع‌رسانی‌های ما در فضای مجازی، برایمان پول واریز می‌کردند و از هیچ‌گونه کمکی مضایقه نمی‌کردند. به‌طور مثال برخی از ایرانیان مقیم انگلیس، ایتالیا و یا امریکا با واسطه برایمان مبالغی را واریز می‌کردند و با همین کمک‌های بی‌دریغ مردمی بود که الحمدلله توانستیم این کار را به سرانجام برسانیم. ما تاکنون بالغ بر یک میلیارد تومان در مناطق زلزله‌زده هزینه کرده‌ایم و تمام سعی ما بر این بوده که بتوانیم گوشه‌ای از مشکلات آنان را مرتفع کنیم.

چراغ‌هایی که تاکنون توسط هیئت اباصالح‌المهدی(عج) روشن شده‌اند

آن‌چه تاکنون گفته شد تنها گوشه‌ای از زحمات اعضای هیئت اباصالح‌الهمدی(ع) بود که با یاری دیگر هم‌وطنان و در راه حمایت از نیازمندان این مرز و بوم انجام شده است، اما این پایان راه نیست. این فعال اجتماعی اذعان می‌کند: با توجه به حوادث تلخی که در نوروز 98 برای هم‌وطنان ما در استان لرستان اتفاق افتاد، در نظر داریم برای نیازمندان این استان پویش تهیهٔ لوازم‌خانگی راه‌اندازی کنیم و بررسی کنیم که سیل‌زدگان این استان به چه خدمات دیگری نیاز دارند.
جهادگرانی که خستگی نمی‌شناسند/ از کرمانشاه تا محله‌های محروم قزوین

وی ادامه می‌دهد: در داخل استان قزوین نیز تحت پوشش همین پویش فعالیت‌هایی را در راستای حمایت از نیازمندان استان انجام می‌دهیم، برای مثال در ماه مبارک رمضان تعداد 800 افطاری در یکی از مناطق نیازمند به فقرا اعطا کردیم، هم‌چنین در یکی از مناطق دیگر نیز تعداد 450 غذای گرم بین نیازمندان توزیع شد. در کنار این موارد، بسته‌های مواد غذایی و خشکبار نیز تهیه شده که قرار است در روزهای آتی در میان نیازمندان برخی مناطق توزیع گردد.

این فعال فرهنگی خاطرنشان می‌کند: در سطح استان قزوین فعالیت‌های گسترده‌ای تحت‌عنوان پویش پشت‌گرمی انجام می‌گردد. برای نمونه در روز شهادت حضرت‌زهرا(س) 1000 وعده طعام گرم در میان نیازمندان برخی مناطق فقیرنشین توزیع گشت. هم‌چنین در روز تولد آن حضرت و به‌مناسبت روز مادر نیز 110 بستهٔ مواد غذایی به خانواده‌های تنگ‌دست اهدا شد. در مناسبت‌های مختلف و یا حتی بدون مناسبت نیز سعی می‌کنیم هر ماه به نوعی و در حد توان از نیازمندان دستگیری کنیم و وظایف انسانی و دینی خود را جامهٔ عمل بپوشانیم.

تعداد نیازمندان افزایش یافته است

این روزها تورم کمرشکنی در جامعه حاکم است، حقوق‌ها آن‌چنان بالا نرفته است، اما قیمت کالاها بیش از سه برابر شده است، این باعث شده قدرت خرید خانواده‌ها کم شود. کسب و کارهای آزاد هم اکثراً با مشکل مواجه شده‌اند. بی‌شک این وضعیت تا زمانی‌که شعار رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی تحقق نیافته است، ادامه‌دار خواهد بود. از مصطفی بهرامی پرسیدیم که آیا تورم روی کارهای آنان نیز تأثیر گذاشته است یا خیر، پاسخ وی تآمل‌برانگیز بود. بهرامی می‌گوید: متأسفانه طی ماه‌های اخیر تعداد نیازمندان افزایش یافته است، برای مثال تاکنون در محله‌ای مانند هادی‌آباد 450 خانوادهٔ نیازمند، در محلهٔ شیشه‌چی 100 خانواده و در محلهٔ باغ‌نشاط نیز بیش از 50 خانوادهٔ نیازمند شناسایی کرده‌ایم. تعداد خانواده‌های نیازمند به‌قدری افزایش یافته است که در توان ما نیست بخواهیم به‌طور ثابت این خانواده‌ها را حمایت کنیم، بنابراین تقسیم‌بندی می‌کنیم که هر بار به نیازمندان یک محله کمک کنیم و این‌گونه عدالت را بین آنان برقرار کنیم.

وی عنوان می‌کند: گرانی‌ها تأثیر چشمگیری روی کار ما گذاشته‌اند، برای مثال ما قبلاً با یک فراخوان 30-40 میلیون تومان کمک‌های مردمی برای نیازمندان جمع‌آوری می‌کردیم، اما اکنون این مبلغ به 2-3 میلیون تومان رسیده است، طبیعی است که بانی‌ها نیز درگیر این فشارهای اقتصادی هستند.

مهربانی را دریغ نکنیم

باعث خوشحالی است که به همت جوانان قزوینی، عزیزان زلزله‌زدهٔ کرمانشاه صاحب‌خانه شده‌اند و بذر امید را در خانه‌هایشان کشت و مهربانی درو می‌کنند. همین‌که کورسوی امیدی در دل کودکان، بانوان و مردان این مرز و بوم ایجاد شود ارزشی به وجود می‌آورد که با هیچ مبلغی قابل خریدن نیست. شاید در این میان هم‌وطنی بوده باشد که تنها مبلغ یک‌هزار تومان به این پویش کمک کرده باشد، اما تا زمانی‌که آجرهای این مسکن‌ها پابرجاست، همهٔ کسانی‌که چه کم و چه زیاد در تهیهٔ آن همکاری کرده و یاری رسانده‌اند، در فیض عظیم و ثواب بی‌شمار آن شریک هستند، پس بیایید مهربانی را از هم دریغ نکنیم و نیکی‌هایمان را در دجله بیندازیم، باشد که ایزد منان آن‌ها را در بیابانی به ما باز پس دهد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:18خرداد1398،کدخبر:13980318000302،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین