پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۵۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
کارشناس بخش معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: در حال حاضر معدن قزل‌قیه پروانه بهره‌برداری دارد و در چهارچوب قانون فعالیت می‌کند.این معدن سال‌هاست توسط محسن زارعی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و مردم روستاهای اطراف آن به این بهره‌ّبرداری به اعتقاد آنها غیرقانونی انتقاد دارند.
شعار سال:کارشناس بخش معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: در حال حاضر معدن قزل‌قیه پروانه بهره‌برداری دارد و در چهارچوب قانون فعالیت می‌کند.

فعالیت بهره‌بردار معدن قزل‌قیه قانونی است/مشغله کاری دلیل عدم ارسال پاسخ نامه دادگستری
 کردستان به دلیل شرایط بی‌نظیر جغرافیایی دارای ذخایر فراوان مواد معدنی و یکی از مناطق بکر و مستعد کشور در زمینه ذخایر معدنی است.

سریش‌آباد یکی از شهرهای استان کردستان با داشتن ذخایر بسیار غنی پوکه و سنگ‌های تزئینی یکی از شناخته‌ترین نقاط کشور برای معدن‌داران است، این معادن تامین‌کننده اصلی پوکه کشور هستند و سنگ‌های مرمر آن به لحاظ مرغوبیت جزء ارزشمندترین سنگ‌های تزئینی جهان به شمار می‌رود به طوری که تمامی سنگ‌های استخراج شده از این معادن به خارج از کشور صادر می‌شود.

اما این ثروت و ذخایر ارزشمند هیچگونه سودی برای این شهر نداشته است چون بهره‌برداری و درآمدهای چندین میلیاردی آن همواره در اختیار عده‌ای خاص قرار دارد.

معدن قزل‌قیه یکی از این معادن است که سال‌هاست توسط محسن زارعی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و مردم روستاهای اطراف آن به این بهره‌ّبرداری به اعتقاد آنها غیرقانونی انتقاد دارند.

انتقادی که تعدادی از فعالین این عرصه با ثبت آن در سامانه «فارس من» با عنوان «اداره صنعت و معدن کردستان پاسخ کارشناس دادگستری سریش آباد را بدهد» خواستار پیگیری موضوع از طریق این رسانه شده‌اند.

در سامانه فارس من تصویر نامه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان به استانداری کردستان در خصوص فعالیت محسن زارعی(معدن‌دار نامی قروه‌ای) در معدن قزل‌قیه(قزل قایا) ثبت شده که مطابق با بند دوم متن این نامه وی حق هیچگونه فعالیت معدنی اعم از استخراج ماده معدنی یا باطله‌برداری از معدن نامبرده را نداشته و صرفا اجازه حمل مواد معدنی استخراج شده سنوات قبل را داشته است.

این نامه در تاریخ 11 اردیبهشت 97 به استانداری ارسال شده، یعنی زارعی حداقل پس از آن تاریخ نباید اجازه بهره‌برداری داشته باشد اما شواهد نشان می‌دهد که وی علیرغم متن این نامه همچنان از این معدن بهره‌برداری می‌کند بنابراین در حال حاضر مردم منطقه این سوال را دارند که فعالیت این شخص بر چه اساسی انجام می‌شود.

البته چندی پیش مردم سریش‌آباد به امضای طوماری برای جلوگیری از فعالیت غیرقانونی محسن زارعی در معدن قزل‌قیه این شهر پرداختند و از دادستانی شهر تقاضا کردند به عنوان مدعی‌العموم به مساله ورود کند.

دادستان هم به‌عنوان مدعی‌العموم به مساله ورود کرد و کارشناسی را برای بررسی جزئیات تخلفات رخ داده و مشخص شدن میزان خسارت به معدن تعیین نمود اما اکنون پس از گذشت 2 ماه از درخواست استعلام کارشناس موردنظر از سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان برای ارائه مستندات مرتبط با مجوز بهره‌برداری محسن زارعی از آن معدن می‌گذرد ولی تا امروز آن سازمان حاضر به ارائه گزارش نشده است و با امروز و فرا کردن سعی در فرار کردن از پاسخگویی و فرصت خریدن برای محسن زارعی دارد.

فعالیت بهره‌بردار معدن قزل‌قیه قانونی است/مشغله کاری دلیل عدم ارسال پاسخ نامه دادگستری
معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار داشت: براساس مستندات موجود، معدن قزل‌قیه از سال 79 به محسن زارعی واگذار شده اما بعد از مدتی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ادعای مالکیت این معدن را داشت و همین منجر شد که چند سالی این معدن تعطیل شود.

وی افزود: بعد از پیگیری محسن زارعی از طریق مراجع ذیصلاح، به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شد که محسن زارعی فقط حق حمل و انتقال سنگ‌های برداشت شده در معدن را دارد.

مرادی ادامه داد: بعد از این دستور نامه‌ای از طریق صنعت، معدن و تجارت استان کردستان به وی ارسال شد که طبق مفاد این نامه محسن زارعی حق هیچگونه فعالیت معدنی اعم از استخراج ماده معدنی یا باطله‌برداری از معدن نامبرده را نداشته و صرفا اجازه حمل مواد معدنی استخراج شده سنوات قبل را داشته است.

وی تصریح کرد: این نامه هرچند در اردیبهشت ماه سال 97 صادر شده اما در مهرماه همین سال این معدن در قبال پرداخت 11 میلیارد تومان به ستاد اجرایی فرمان امام به محسن زارعی واگذار شد و نامبرده از این تاریخ به بعد انجام هرگونه استخراج و بهره‌برداری از این معدن بلامانع شد.

فردا پاسخ نامه دادگستری ارسال می‌شود

در ادامه، آلتونی کارشناس بخش معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در توضیح علت امروز و فردا کردن این سازمان برای پاسخ به کارشناس دادگستری، گفت: نامه کارشناس دادگستری را دریافت کرده‌ایم اما به دلیل یکسری مشغله‌های کاری و مشکلاتی که داشتیم تا امروز نتوانسته‌ایم جواب این نامه را بدهیم.

وی افزود: نهایتا تا فردا یکشنبه جواب نامه را برای کارشناس مربوطه صادر می‌کنیم.

آلتونی ادامه داد: معدن قزل‌قیه یکی از معادن قدیمی استان کردستان است که طبق اسناد موجود اولین مکاتبات در مورد این معدن به سال 1330 برمی‌گردد.

وی افزود: پروانه بهره‌برداری این معدن سال‌هاست به نام محسن زارعی صادر شده بود اما بعد از مدتی کارکردن ستاد اجرایی فرمان امام وارد جریان کار شد و مدعی شد بخشی از زمین‌های محدوده این معدن مربوط به این ستاد است و همین باعث توقف روند فعالیت این معدن شد.

کارشناس بخش معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان ادامه داد: محسن زارعی بعد از این ادعا از طریق مراجع قضایی پیگیر موضوع شد و بعد از رای دادگاه، وزرات صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای که برای ما فرستادند ابلاغ کردند که محسن زارعی در محدود خود و ستاد فرمان امام نیز در محدوده خود کار کنند البته به شرطی که زارعی فقط اجازه حمل مواد معدنی استخراج شده سنوات قبل را داشته باشد و ما همین نامه را به محسن زارعی ابلاغ کردیم.

وی تصریح کرد: محسن زارعی وقتی دید که نمی‌تواند بهره‌برداری و استخراج جدیدی از این معدن داشته باشد با ستاد اجرایی فرمان امام وارد مذاکره و تعامل شد و با عقد قراردادی در ازای پرداخت 11 میلیارد تومان بخشی از معدن که به نام ستاد فرمان امام ثبت شده بود را خریداری کرد.

آلتونی تاکید کرد: بعد از این قرارداد زارعی دوباره اقدام به استخراج از این معدن کرد و امروز پروانه بهره‌برداری جدید به نام وی ثبت شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر این معدن پروانه بهره‌برداری دارد و در چهارچوب قانون فعالیت می‌کند و هیچ فعالیتی خارج از محدوده ندارد بنابراین هیچ کسی نمی‌تواند مانع کار آن شود مگر اینکه این شخص خلاف پروانه بهره‌برداری فعالیتی داشته باشد.

کارشناس بخش معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: با توجه به اینکه این معدن حدود 70 سال قدمت دارد در آن زمان به دلیل نبود امکانات و تجهیزات پیشرفته محدوده آن به طور دقیق شناسایی و تعیین نشده است بنابراین مطمئنا احتمال اینکه فعالیت آنها خارج از محدوده باشد وجود داشته است.

وی تاکید کرد: البته این مشکل فقط مربوط به معدن قز‌ل‌قیه نیست و حدود 90 معدن در استان به دلیل عمر طولانی آنها این مشکل را دارند بنابراین به منظور حل این مشکل سامانه معادن در وزارت کشور راه اندازی شد که با امکانات و تجهیزات پیشرفته محدوده واقعی و جدید معادن را تعیین کنند که فعالیت معادن فقط در محدوده مشخص شده انجام شود.

آلتونی افزود: اکثر معادن استان در این سامانه ثبت شده اما معدن قزل قیه چون در مراجع قضایی پرونده داشت و تکلیف آن مشخص نشده بود بنابراین در شورای وزارتخانه پرونده این معدن تا تعیین تکلیف راکد مانده بود اما امروز بعد از تعیین‌تکلیف دوباره پرونده آن به جریان افتاد و زارعی فروردین ماه موافقت عالی شورای معادن را گرفت، محدود آن مشخص و پروانه بهره‌برداری جدید آن صادر شده است.

وی تاکید کرد: اینکه بین مردم منطقه و بهره‌بردار اختلافاتی وجود دارد ربطی به سازمان صنعت، معدن و تجارت ندارد و ما نمی‌توانیم هیچ دخالتی در این موضوع داشته باشیم بلکه باید از طریق مراجع قضایی این اختلافات را پیگیری کنند.

اما محسن زارعی بهره‌بردار معدن قزل قیه اظهار داشت: در منطقه سریش‌آباد صدها معدن وجود دارد چرا مردم سراغ آنها نمی روند.

وی با بیان اینکه سایر معادن موجود در سریش‌آباد چه امتیازاتی به مردم داده‌اند تا من ۱۰ برابر آن را به مردم بدهم افزود: اگر سایر معادن کمکی به توسعه سریش‌آباد کردند من ۱۰ برابر آن را انجام می‌دهم.

زارعی ادامه داد: فعالیت من در این معدن طبق قوانین و مقررات موجود است، من براساس سند موجود، از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) معدن خریداری کردم و طبق ضوابط جلو می‌روم.

این معدن‌دار گفت: مردم بجای سنگ اندازی و گیردادن، باید به فکر کار اساسی باشند اگر طرحی اقتصادی دارند من پای کار هستم و از آنها حمایت می‌کنم اما گیردادن به این معدن در حالی که در چهارچوب قوانین و ضوابط فعالیت می‌کند درست نیست.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:18خرداد1398،کدخبر:13980313000521،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین