پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۸۹۹
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
وجود پهنه‌های معدنی به مثابه یک گنجینه ای است که باید اصول بهره‌برداری صحیح از این منابع عظیم خدادادی را در راستای رونق‌بخشی به اقتصاد فراگرفت.

شعارسال: می‌بایست توجه داشت که یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصادی هر کشوری منابع غنی معدنی و ذخایر تحت‌الارضی آن منطقه است، به گونه‌ای نقش این معادن و منابع در رشد اقتصادی هر کشور موثر و انکارناپذیر بوده که در طول سال‌ها بهره‌برداری صحیح از معادن کشور به عنوان یک عامل کاملا مثبت در رشد و توسعه اقتصادی تلقی شده است.

معمولا استفاده از معادن و منابع غنی معدنی و ذخایر کانی‌ها زمانی در یک کشوری رایج می‌شود که سرمایه یا درآمد آن کشور به شدت افول کرده باشد، در صورتی که اگر قبل از دچار به چنین شرایطی، استفاده و بهره‌برداری از معادن در دستور کار باشد شاید هرگز کاهش یا کمبود سرمایه در منطقه‌ای را شاهد نباشیم.

معادن فلزی اردبیل در شرف اکتشاف و بهره‌برداری

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل  گفت: با توجه به ارزش افزوده بالای معادن و پهنه‌های معدنی کانی فلزی در سال جدید رویکرد سازمان تمرکز بر احصای مشکلات معادن فلزی و آسیب‌شناسی این دسته از معادن خواهد بود که در این راستا از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت همکاری همه‌جانبه دعوت می‌کنیم.

رامین صادقی با اشاره به اینکه معادن دارای پروانه بهره‌برداری ما عمدتا سنگ‌های تزئینی در شهر‌های نمین و خلخال هستند که خوشبختانه این پهنه‌ها در حال بهره‌برداری و صادرات کانی به صورت پلاک‌های سنگ‌های تزئینی هستند.

وی تصریح کرد: در قیاس کانی‌های فلزی و غیرفلزی ما شاهد هستیم که ارزش افزوده کانی‌های فلزی بسیار بیشتر از کانی‌های غیرفلزی است و به خاطر همین برخی از معادن ما جهت اکتشاف و بهره‌برداری این کانی‌های فلزی، حائز اهمیت است.

به گفته سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل، معادن مصالح ساختمانی در استان اردبیل فعال هستند و علاوه بر تامین مواد لازم استان این مصالح به استان‌های شمالی از جمله آستارا و رشت نیز صادر و عرضه می‌شود.

صادقی ادامه داد: خوشبختانه در گروه مصالح ساختمانی در بحث پوکه معدنی پتانسیل خوبی داریم و باید توجه داشت که بیشتر معادن کاری ما حرفه‌ای و فلزی است که این دسته از معادن در صورت پرداخت کارشناسی به موضوع، ارزش افزوده بالایی دارد.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون سرمایه‌گذارانی جهت سرمایه‌گذاری در بخش معادن فلزی ما اعلام آمادگی کردند که در این زمینه تفاهم‌نامه همکاری نیز تنظیم شده و من به شخصه این اطمینان خاطر را به تمام سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه‌داری در حوزه معدن دارند می‌دهم که هر سرمایه‌گذاری که به این بخش ورود کند به صورت جدی مورد حمایت قرار گرفته و سازمان صنعت و معدن، انجام مراحل اداری و پروسه ثبت و فعالیت را عهده‌دار می‌شود. فقط در قبال این اقدام ما از سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران مربوطه انتظار داریم که یک زمانبندی مشخص دائم، از مدت بهره‌برداری و میزان بهره‌برداری را برای ما مشخص کنند.

زون‌های معدنی اردبیل تعیین تکلیف می‌شود

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: هم‌اکنون سه پهنه معدنی فعال در سطح استان داریم که با مزایده واگذار شده یکی در اختیار بخش دولتی و دو پهنه دیگر با حمایت شرکت‌های خصوصی در حال فعالیت هستند.

صادقی با اشاره به اینکه خوشبختانه هر سه پهنه معدنی استان مراحل اولیه اکتشاف و نیمه تفصیلی را پشت سر گذاشته‌اند اضافه کرد: این معادن در حال‌ حاضر در مرحله تفصیلی هستند، به صورتی که در مرحله نیمه تفصیلی به طور ابتدایی به بحث اکتشاف ورود یافته و با استفاده از امواج ژئوفیزیکی و بررسی‌های سطحی میزان بهره‌برداری پهنه معدنی مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون هر سه پهنه در مراحل پایانی حفاری هستند و باتوجه به آنالیزی که انجام شده به نتایج خوبی در این مناطق دست یافته‌ایم.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در پاسخ به سوال خبرنگار  مبنی بر اینکه طی سال‌های گذشته آنطور که باید استفاده و بهره‌برداری مناسب از زون‌های معدنی استان نداشتهایم و در ادامه روند کار به چه شکلی خواهد بود، اظهار کرد: ما می‌توانیم از معدن صرفه‌های اقتصادی زیادی در حوزه اقتصاد و اشتغال عاید استانمان کنیم که متاسفانه اکثر معدن‌های ما در حال‌ حاضر تعطیل می‌باشند. برنامه اصلی ما در این راستا فعالسازی و احیای دوباره شورای معادن استان است که در این شورا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نماینده معدن وزارت صمت نیز حضور دارند.

صادقی اذعان داشت: ما در حوزه معدن، در دانشگاه و در مدارج عالی علمی تخصص‌های بسیاری داریم و هم اینکه پتانسیل خدادادی بی نظیری را صاحب هستیم که در کنار این‌ها یک استراتژی عالی می‌تواند معادن استان را به یکباره متحول سازد که من قول مساعد می‌دهم تا پایان ۹۸ تعطیلی معادن ما به حداقل برسد.

به گفته سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل، در حال‌حاضر ۲۰۸ پروانه فعالیت برای معادن استان صادر شده و ۸۲ زون معدنی در حال فعالیت هستند که ۱۲۶ مورد از این معادن در حال‌حاضر راکد بوده و مجموع میزان اشتغال در این پهنه‌ها مجموعا هزار و ۱۰ نفر است.

وی همچنین از وجود معارضان بخش دولتی و خصوصی در ادامه فعالیت معادن اردبیل خبر داد و اضافه کرد: در بخش‌هایی از استان امور اراضی یا محیط زیست اجازه اکتشاف یا فعالیت به برخی از پهنه‌ها یا زون‌های معدنی را نمی‌دهد که ما در این زمینه سعی داریم تا با مساعدت استانداری این مشکل را برطرف سازیم.

میزان استفاده از فناوری نانو در معادن اردبیل رضایت‌بخش است

فریبرز شجاع، رئیس نظام مهندسی معدن استان اردبیل اظهار داشت: خوشبختانه با استفاده از دانش روز دنیا میزان استفاده از فناوری نانو در معادن استان اردبیل به درجه رضایت‌بخشی رسیده که در این زمینه ما سعی داشتیم تا در تمامی معادن از این فناوری به شکل سودمندی بهره بگیریم.

وی عمده کانی‌های معادن استان اردبیل را سنگ‌های تزئینی، مرمر، تراورتن، آهک، پوکه معدنی، عقیق، آهن و سیلیس عنوان کرد و افزود: در حال‌حاضر این موارد به صورت عمده از پهنه‌ها و زون‌های معدنی استان بهره‌برداری می‌شوند.

این کارشناس معدن با اشاره به کانی‌های اکتشافی در استان اردبیل اظهار داشت: انواع کانی‌های فلزی و مس نیز با همکاری مهندسان معدن در استان اردبیل اکتشاف شده و با نظر مساعد صنعت و معدن استان و هم اینکه با حضور سرمایه‌گذاران این کانی‌ها نیز به بهره‌برداری خواهند رسید.

شجاع ارزش ذخایر قطعی معدنی استان اردبیل را ۵۳۸ میلیون تن عنوان کرد و گفت: ما کانی‌های در حال بهره‌برداری و استخراج هم داریم که به صورت اسمی ذخایر ما ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

حمایت دولت لازمه احیای دوباره معادن اردبیل

فرهادی، یکی از معدن‌کاران استان اردبیل در بخش نمین با اشاره به نبود حمایت از جانب دولت در راه‌اندازی مجدد معادن راکد گفت: با توجه به اینکه معدن سنگ آهک در شهر نمین از سال ۸۵ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده، اما ۵ سال است که به دلیل نبود ماشین‌آلات مورد نیاز فعالیت آن راکد شده است.

وی با اشاره به عدم تخصیص تسهیلات از سوی نهاد‌های دولتی به معدن‌کاران استان اظهار داشت: هم‌اکنون به دلیل بالا بودن مبلغ ماشین‌آلات مدنظر توان خریداری این ماشین‌آلات را نداریم و به همین دلیل فعالیت معدن ما از سال ۹۲ رسما متوقف مانده است.

این معدن‌کار میزان سرمایه اولیه معدن سنگ آهنگ شهر نمین را در سال ۸۵ حدود ۳۰ میلیون تومان عنوان و تصریح کرد: میزان اشتغال این زون معدنی در ابتدا ۴ نفر بود که تا سال ۹۲ ما توانستیم با وجود شرایط سخت و نبود امکانات میزان اشتغال خود را به ۱۰ نفر به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم ارتقا بخشیم.

ضربی‌زاده، دیگر معدن‌کار استان نیز با اشاره به فعالیت معدنی سنگ لاشه آهکی در خلخال گفت: در حال‌ حاضر فعالیت معدن ما ادامه دارد، اما با توجه به اقتضای این شغل، نیاز است تا دولت همواره در کنار ما باشد چرا که ما برای توسعه گستره فعالیت خود نیاز به حمایت دولت داریم.

وی با اشاره به اینکه میزان سرمایه اولیه معدن سنگ آهنگ خلخال در سال ۸۹ حدود ۳ و نیم میلیارد بوده است، اضافه کرد: اشتغال زون معدنی ما از ابتدا تا به اکنون ۱۰ نفر بوده و خوشبختانه نیرو‌های کاری ما از توان و تخصص خوبی در زمینه کشف و بهره‌برداری کانی‌های معدنی برخوردار هستند.

این معدن‌کار بومی استان ارائه تسهیلات، تداوم حمایت از بخش دولت و ارزش‌گذاری کار در معدن را از ضروریات دانست و گفت: نیاز است تا بخش دولتی حمایت‌های همه‌جانبه‌ای از سرمایه‌گذاران این بخش داشته و در کنار سهیم بودن در رونق تولید، باید به بخش اقتصادی استان نیز توجه داشته باشد.

ضربی‌زاده از فعالیت بخش و واحد صنعتی سنگ آهک در کنار بخش معدنی نیز خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه واحد صنعتی ما نیز در کنار زون معدنی فعالیت خود را ادامه می‌دهد که در این راستا در تلاش هستیم در صورت حمایت‌ها و ارائه تسهیلات میزان بهره‌برداری و نهایتا تولید و اشتغال در این بخش از شهر خلخال را ارتقا بخشیم.

محیط زیست مقصر تعطیلی معادن اردبیل نیست

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل با اشاره به اینکه محیط زیست بنا به قوانین و مقررات و در تبعیت از این موارد اجازه فعالیت به برخی از پهنه‌های معدنی در اردبیل را نمی‌دهد، به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: ما در مناطقی غیر از مناطق حفاظت شده و چهارگانه محیط زیست، اجازه فعالیت به هر گونه زون یا پهنه معدنی را می‌دهیم مگر اینکه آن دسته از مناطق جزو مناطق حفاظت شده یا اثر طبیعی و ملی باشد.

محمد خداپرست با بیان اینکه مناطق حفاظت شده استان اردبیل از قبیل منطقه آق داغ خلخال، منطقه پارس‌آباد مغان یا اثر طبیعی ملی سبلان و حریم غار یخگان هستند، تصریح کرد: طبق قانون مصوب هرگونه اجازه تخریب، شخم‌زنی یا تغییر کاربری در این مناطق به هیچ کسی داده نمی‌شود.

وی ممنوعیت فعالیت در برخی مناطق شکارممنوع در استان را نیز جایز دانست و اذعان داشت: در برخی مناطق شکار ممنوع که با استعلام محیط زیست، شناسایی گونه‌های جانوری خاص و نادر انجام شده فعالیت‌های معدنی در این مناطق ممنوع می‌باشد.

مدیرکل محیط زیست استان مجموع مناطق حفاظت شده استان را ۷ و ۸ درصد دانست و افزود: حفاظت محیط زیست در مناطقی به غیر از این درصد مساحت استان، اجازه به هرگونه فعالیت معدنی را صادر می‌کند و در این زمینه حداکثر مساعدت را با بخش دولتی یا خصوصی چه زون و چه پهنه معدنی خواهد داشت.

شهامت هدایت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل نیز در خصوص جلوگیری از فعالیت‌های معدنی در استان اظهار داشت: ما در صورتی که فعالیت‌های معدنی آسیبی به منابع طبیعی وارد نیاورد اجازه فعالیت به هر پهنه معدنی با کانی‌های فلزی یا غیرفلزی می‌دهیم که هم‌اکنون هم مجوز فعالیت سه پهنه معدنی خلخال، اردبیل و مشگین‌شهر صادر شده است.

وی گفت: اشخاصی که به صورت تک‌روی و انفرادی نسبت به فعالیت معدنی در اراضی و مراتع درجه یک اقدام می‌کنند فعالیت آن‌ها در اسرع وقت توسط منابع طبیعی شناسایی و متوقف خواهد شد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با توجه به حساسیت منابع طبیعی و فرسایش سریع خاک در برخی از مناطق هرگونه فعالیتی که سبب هدر رفت این منابع طبیعی شود توسط منابع طبیعی متوقف می‌گردد.

بنابر مطالعات و آسیب‌شناسی‌های انجام شده، موقعیت جغرافیایی کشور ما به گونه‌ای بوده که به تنهایی ۷ درصد از کل معادن جهان را به خود اختصاص داده است و ارزش این منابع بر اساس برآورد‌های اولیه حدود ۷۰۰ میلیارد دلار می‌باشد، پس نیاز است تا از این موهبت خدادادی حداکثر بهره‌مندی را در جهت توسعه و رونق‌بخشی به حوزه‌های اقتصاد و اشتغال مناطق مختلف کشور داشت.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 31اردیبهشت1398 ، کدخبر: 6927424: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین