پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵
پاسخگویی یکی از اصول بی بدیل در امر شفافیت و کاهش زمینه های فساد است. اگر مجریان دستگاه ها و بخش های مختلف اقتصاد خود را در معرض سوال مردم و پایش افکار عمومی قرار ندهند، عیار عملکرد آنان مشخص نخواهد شد.انتظار از هیئت مدیره ایران خودرو این است که خود را در معرض سوال افکار عمومی قرار دهد.
شعار سال:انتظار از هیئت مدیره ایران خودرو این است که خود را در معرض سوال افکار عمومی قرار دهد. مسلما مدیرانی که در صحت و سلامت و طبق موازین درست عمل کرده اند را هیچ هراسی از پاسخگویی و شفافیت نیست.

پاسخگویی یکی از اصول بی بدیل در امر شفافیت و کاهش زمینه های فساد است. اگر مجریان دستگاه ها و بخش های مختلف اقتصاد خود را در معرض سوال مردم و پایش افکار عمومی قرار ندهند، عیار عملکرد آنان مشخص نخواهد شد. قراردادن عملکرد مسئولین در شیشه های شفاف علاوه بر اینکه مردم و افکار عمومی را نسبت به نحوه اداره کشور روشن می کند، می تواند زمینه را برای افزایش بهره وری و راندمان دستگاه ها و شرکت ها فراهم کند. مسلما هر چه وسعت نهاد یا شرکت مربوطه بزرگتر و گردش مالی آن وسیع تر باشد، ضرورت پاسخگویی در آن روز افزون می شود. به خصوص اگر شرکتی به لحاظ ساختار مالکیتی ترکیبی از دولت و بخش خصوصی باشد.

گروه ایران خودرو یکی از این جمله شرکت ها است که با سابقه چند ده ساله در صنعت خودرو بزرگترین خودروساز کشور است. نگاهی به صورت های مالی و چند ده شرکت تابعه و زیرمجموعه این شرکت به روشنی بیانگر وسعت این شرکت است. مضافا براینکه ساختار مالکیتی آن نیز متشکل از دولت و بخش خصوصی است.

براساس این مهم در حالی که بایستی روند پاسخگویی و شفافیت در این شرکت به مراتب از دیگر شرکت ها بهتر باشد، طی ماه های اخیر انتقادات و ابهامات متعددی به عملکرد ایران خودرو وارد شده که بخش قابل توجهی از آنان هنوز بی پاسخ مانده است. اینکه این بی پاسخی دال بر عدم وجود پاسخ قانع کننده است و یا دلیل دیگری دارد، مشخص نیست ولی انتظار از هیئت مدیره این شرکت این است که خود را در معرض سوال افکار عمومی قرار دهد. مسلما مدیرانی که در صحت و سلامت و طبق موازین درست عمل کرده اند را هیچ هراسی از پاسخگویی و شفافیت نیست.

اگر نگاهی به این انتقادات بیندازیم، با طیف متنوعی از ابهامات در عملکرد ایران خودرو مواجه می شویم که جای تامل دارد. به طور مثال:

1- چرا از ابتدای دوران مدیریت جدید در ایران خودرو(در سال 1392) تاکنون، آقای کیوان خسروی، سخنگوی شورای امنیت ملی در یکی از شرکت های تابعه این گروه خودروسازی عضو هیئت مدیره است؟

2- چرا چند تن از مدیران ارشد وزارت صنعت در هیئت مدیره ها ایران خودرو عضو هیئت مدیره هستند؟

3- چرا ایران خودرو به یکباره، سید مهدی حجازی را بدون سابقه قابل توجه خودرویی، در شرکت امداد خودرو عضو هیئت مدیره کرد؟

4- چرا عبدالحسین فریدون(از بستگان رئیس جمهور) تا اواخر سال 1397 عضو هئیت مدیره یکی از شرکت های تابعه ایران خودرو بوده است؟

5- چرا ولی ملکی نماینده مجلس در شرکت تابعه ایران خودرو حضور دارد؟

6- علت و چرایی حضور آقایان خسروی، خان کرمی و برازجانی که برخی از رسانه ها از آن به عنوان حضور مثلث امنیتی در ایران خودرو یاد کردند، چه بوده است؟

7- ماجرای صحت و سقم خروج مسعود وثوق، قائم مقام ایساکو از ایران چه بود؟

8- اساسا نقش مسعود وثوق در ایران خودرو چیست؟ چرا که غالب فعالیت وی مربوط به واردات و تامین قطعه از خارج از کشور بوده است؟

9- حضور مدیران چند شغله در شرکت های تابعه ایران خودرو چه معنایی دارد؟

10- رابطه ایران خودرو با قطعه ساز خاص چگونه بوده است؟

11- چرا به یکباره شرکت ایران خودرو بیانیه در خصوص عدم خرید زمین کوهک در منطقه چیتگر در سال 1395 منتشر کرد؟ در حالی که قبل از این اطلاعیه، هیچ رسانه ای اصل خبر را منتشر نکرده بود

12- چطور می شود که تعاونی اعتبار ایران خودرو سال ها بدون مجوز بانک مرکزی فعالیت کرده است؟

13- این تعاونی غیرمجاز براساس کدام مجوز از شرکت مسکن سازمان حسابرسی زمین خرید کرده است؟

14- چگونه است که مدیرعامل ایران خودرو عضو حقوقی شرکت سرمایه گذاری سلیم در ایران خودرو می شود در حالی که تعاونی اعتبار غیرمجاز ایران خودرو چند سال پیش اکثر سهام آن را خریداری کرده است؟

15- رابطه احمد فاضلی، سر تیم حسابرسان ترازهای مالی ایران خودرو که همزمان مدیرعامل شرکت مسکن سازمان حسابرسی نیز است، با موضوع خرید وفروش زمین کوهک به تعاونی اعتبار چه بوده است؟

16- مگر می شود ایران خودرو طی 4 سال حدود 8 هزار نیروی کار اضافه کند ولی تولید آن اضافه نشود؟ این کارکنان چه کسانی بوده اند و در کجا مشغول به کار شده اند؟

17- رشد 31 درصدی زیان خالص ایران خودرو از سال 1392 تا 1396 یعنی تا قبل از تحریم ها را چگونه باید تفسیر کرد؟

18- علت بانکداری ایران خودرو در بانک پارسیان چیست؟

19- آیا شرکت سرمایه گذاری سمند از منظر قوانین بورس یک هلدینگ است و یا یک شرکت سرمایه گذاری؟ آیا اساسنامه این شرکت در سازمان بورس اصلاح شده است؟

20- و سوال آخر اینکه با همه این اما و ابهام ها و چنین نقاط ضعف در عملکرد، راز ماندگاری مدیرعامل ایران خودرو چیست؟ در حالی که سایپا طی 6 سال اخیر بیش از 5 بار تغییر مدیرعامل داده است؟

همانطور که مشخص است ابهامات بسیاری وجود دارد که به صرفا بخشی از آن اشاره شد. پاسخ به این سوالات طبق اصول"حکمرانی خوب” ضروری و لازم است. چرا که اگر پاسخ قانع کننده ای به این سوالات داده شود، موجبات تقویت این شرکت خواهد شد.

نکته آخری که باید به آن اشاره کرد، مربوط به وزیر محترم صنعت است. اینکه چرا در ماه های آغازین روزهای انتصاب رضا رحمانی، در وزارت صنعت، مدیرعامل سایپا تغییر می کند ولی در این مدت علی رغم چنین انتقادات فاحش به مدیریت ایران خودرو، هیچ عکس العملی نشان نداده است، خود یک سوال اساسی است؟ چرا وزیر محترم صنعت در مقابل چنین عملکردی سکوت کرده اند؟ آیا این به معنای رضایت وزیر صنعت از ایران خودرو است؟ اگر هم این سکوت معنای دیگری دارد، همان طور که اشاره شد، پاسخگویی بهترین راه برای اثبات حقانیت مدیران شایسته است

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری نبض بازار،تاریخ انتشار:25خرداد1398،کدخبر:18958 ،nabzebaazaar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین