پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲
یکی از انتقادات وارده به ساختار صنعت خودرو، تعارض منافع است، به عنوان مثال وزارت صنعت از طریق سازمان گسترش صنایع و نوسازی ایران به عنوان یکی از سهامداران دو خودروساز، هم مدیرعامل انتخاب می‌کند، هم قیمتگذاری می‌کند و هم بر عملکرد خودروسازان نظارت می‌کند. از این رو مشخص نیست که صنعت خودرو دارای چه ساختاری است؟وزارت صنعت مدعی است که به لحاظ شکلی خودروسازان به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و لذا به دلیل سهم حداقلی دولت، دو خودروساز بزرگ کشور خصوصی هستند ولی از طرف دیگر شواهد و قرائن نشان از آن دارد که مدیرعامل این دو خودروساز با نظر وزیر صنعت انتخاب می‌شود.

شعار سال: یکی از انتقادات وارده به ساختار صنعت خودرو، تعارض منافع است، به عنوان مثال وزارت صنعت از طریق سازمان گسترش صنایع و نوسازی ایران به عنوان یکی از سهامداران دو خودروساز، هم مدیرعامل انتخاب می‌کند، هم قیمتگذاری می‌کند و هم بر عملکرد خودروسازان نظارت می‌کند. از این رو مشخص نیست که صنعت خودرو دارای چه ساختاری است؟

وزارت صنعت مدعی است که به لحاظ شکلی خودروسازان به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و لذا به دلیل سهم حداقلی دولت، دو خودروساز بزرگ کشور خصوصی هستند ولی از طرف دیگر شواهد و قرائن نشان از آن دارد که مدیرعامل این دو خودروساز با نظر وزیر صنعت انتخاب می‌شود.

این ساختار مبهم و شبه دولتی دو خودروسازی کشور در بخش‌های مختلف منجر به ایجاد منافع مشترک بین خودروسازان و وزارت صنعت شده است.

به طور مثال هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو تا مدتها یعنی تا 29/11/1397 عضو هئیت مدیره صندوق حمایت و بازنشتگی آینده ساز بوده است.

صندوق حمایت و بازنشتگی آینده ساز به منظور تامین و برقراری حقوق ایام بازنشستگی و از کارافتادگی و حقوق وظیفه بازماندگان کارکنان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌ها و واحدهای تابعه و وابسته تشکیل شده است.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یکی از سهامداران اصلی شرکت ایران خودرو است که یک صندلی از 5 صندلی عضو هیئت مدیره ایران خودرو را در اختیار دارد.

در خصوص هاشم یکه زارع (مدیرعامل ایران خودرو) این نکته را نیز باید اضافه کرد که او رئیس هیئت مدیره بانک پارسیان نیز هست.

اما حضور مدیرعامل ایران خودرو به همین جا ختم نمی‌شود، طبق اسناد رسمی وی علاوه بر سمت‌های قبلی در حال حاضر رئیس هیئت مدیره شرکت"طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو)" نیز هست.

شرکت ساپکو کلیدی ترین شرکت تابعه ایران خودرو است که تحت سیطره مدیریتی آقای یکه زارع است.

در شرایط کنونی که ایران خودرو با مشکل کسری قطعه، چالش ناشی از داخلی سازی و مسائل از این دست مواجه است، بهترین معیار برای بررسی عملکرد مدیریت ایران خودرو،ساپکو است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری 90 اقتصادی تاریخ انتشار 12اسفند 97، کد خبر: 2117970، www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین