پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۹۸۷
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
‌معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: پنج نماینده مجلس استان استفساریه عرضه قلیان برای خروج از مراکز عمومی را امضا کرده اند، این موضوع عجیبی است که نمایندگان برای راحت تر شدن عرضه قلیان، درخواست امضا می‌کنند.

شعارسال: ‌معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: پنج نماینده مجلس استان استفساریه عرضه قلیان برای خروج از مراکز عمومی را امضا کرده اند، این موضوع عجیبی است که نمایندگان برای راحت تر شدن عرضه قلیان، درخواست امضا می‌کنند.

کمال حیدری ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری هفته ملی مبارزه با دخانیات، اظهار کرد: سوال اساسی این است که چرا نمی‌خواهیم برخورد جدی با دخانیات صورت گیرد، در مجلس قانون برای برخورد مصوب می‌شود، اما برای برای دخانیات و کاغذ سیگار ارز داده می‌شود، اما برای ارزهای دارویی باید چانه زده شود.

وی افزود: در مجلس برای حذف دخانیات و افزایش مالیات آنها مصوبه می‌گذرانیم کسی توجه نمی‌کند و ظاهراً دغدغه کسی نیست. هر ساله کاهش سن مصرف اطلاع رسانی می‌شود، اما عدم توجه به دخانیات موجب می‌شود مبارزه‌ای با چایخانه‌ها صورت نگیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در مجلس بحث داغی برای مالیات بر دخانیات بود، آیا نباید افرادی که دود وارد هوا می‌کنند مالیات بیشتر بدهند؟

حیدری تصریح کرد: سوال اساسی این است که چرا در شرایط تحریمی مصرف دخانیات دو برابر و صنایع دخانی چند برابر شده است؟ انسان تأسف می‌خورد وقتی افزایش مالیات بحث شد ولی با لابی‌گری‌های انجام شده این موضوع اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: ۲۴ درصد مردان دخانیات مصرف می‌کنند و این درصد در خانم‌ها به چهار درصد رسیده است، امروز سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه دخانیات به نظام پزشکی کشور است و ایرانی‌ها ۶۰ هزار میلیارد تومان برای دخانیات مصرف می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ناتوانی‌ها، مشکلات تنفسی، سرطان و مسائل اجتماعی موضوعاتی است که هر روز به کشور ضربه می‌زند. قلیان دود دست دوم است، سرطان و بیماری‌های ریوی حدود هفت میلیون نفر را سالانه از پای در می‌آورد که شش میلیون نفر مستقیم از بین می‌روند و یک میلیون غیر مستقیم دچار مشکل می‌شوند.

حیدری اضافه کرد: از هر هفت نفر یک نفر به خاطر دود دست دوم از بین می‌رود. قبح قلیان شکسته شده و سن مصرف دخانیات به ۱۳ سال کاهش داشته و مصرف قلیان ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: سال ۹۶ تعداد مراکز عرضه قلیان در شهر اصفهان ۴۰۰ مورد بوده است، امروز هزار مورد مرکز عرضه مصرف قلیان در شهر داریم.

حیدری گفت: حدود ۴۶ درصد جامعه طی شش سال آینده فشار خونی خواهند بود، چرا هیچ کس به این موضوع مهم واکنش نشان نمی‌دهد، چرا سلامت اهمیت خود را در جامعه از دست داده است.

وی تاکید کرد: چرا در همه مسائل تحریم هستیم، ولی در دخانیات تحریم نیستیم، مافیای دخانیات بسیار قوی است. نظارت، نیازمند کمک همه دستگاه‌ها است و مسئولان باید حمایت کنند. چرا آنهایی که متولی تفریح و نشاط هستند کار نمی‌کنند که چایخانه یک تفریح باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: عمده مصرف کنندگان قلیان جوانان و نوجوانان هستند، بیشترین سن درگیری ۳۵ تا ۴۰ سال است .۳۶۰ هزار نفر را سال گذشته آموزش داده ایم، اما بستر باید برای برخورد آماده باشد.

حیدری تصریح کرد: کشور بیش از حد برای دخانیات هزینه می‌دهد، وزارت بهداشت به دلیل بدهی بیمه‌ها زمین گیر شده است.

وی خاطرنشان کرد: پنج نماینده استان استفساریه عرضه قلیان برای خروج از مراکز عمومی را امضا کرده اند، این موضوع عجیبی است که نمایندگان برای راحت تر شدن عرضه قلیان درخواست امضا می‌کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 29 خرداد 1398 ، کدخبر: 98032914241،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین