پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۱۵۳۲۰
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره حضور دانشجویان در کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: متاسفانه برخی از مدیران مانع ایجاد می‌کنند و همراهی ندارند، زیرا به خوبی ماهیت این را کار را نمی‌شناسند و نمی‌دانند ماهیت کرسی‌های آزاد اندیشی و فعالیت‌های دانشجویان چقدر باارزش است.

 

 

 

 

 

 

 

شعارسال: معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره حضور دانشجویان در کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: متاسفانه برخی از مدیران مانع ایجاد می‌کنند و همراهی ندارند، زیرا به خوبی ماهیت این را کار را نمی‌شناسند و نمی‌دانند ماهیت کرسی‌های آزاد اندیشی و فعالیت‌های دانشجویان چقدر باارزش است.

 

ابراهیم کلانتری (معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به فعالیت‌های منتقدانه و آزادانه دانشجویان این دانشگاه توضیح داد: من معتقدم باید دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی دانشگاه‌ها نقش اصلی را بر عهده داشته باشند. فعالیت‌هایی که بخش‌های رسمی دانشگاه‌ انجام می‌دهند، خیلی فراگیر و تاثیرگذار نیست، ولی زمانی که کارها به دانشجویان سپرده می‌شود، گروه‌ها و تشکل‌هایی شکل می‌گیرد که خود دانشجویان مسئولیت و برنامه‌ریزی آن را به عهده دارند و اتفاقا این نوع فعالیت‌ها در فضای دانشگاه‌ها اغلب تاثیرگذارتر و موفق‌تر هستند. از این رو ما همین ایده را در دانشگاه آزاد پیگیری ‌می‌کنیم، به همین خاطر تاکنون تعداد زیادی کانون‌ها و گروه‌های دانشجویی شکل گرفته است.

 

وی ادامه داد: ما در واحد تهران شمال بیش از 40 گروه با حضور بیش از هزار دانشجوی فعال داریم که ظرف دو سال اخیر ایجاد شده‌ و بسیار هم در عرصه دانشجویی فعال بوده‌اند. این اقدامات از جمله دستاوردهای ما در دوره جدید است. گروه‌های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی نیز بسیار فعال و در حال رشد هستند.

 

کلانتری در خصوص فعالیت‌های این گروه‌های جهادی گفت: دانشگاه آزاد گروه جهادی دارد که در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند و تعداد 20 دانشجو در منطقه محروم جازموریان طی پنج روز در عید فطر تمام خانواده‌های این منطقه را ویزیت کردند و کارهای درمانی‌شان را انجام دادند. هیچ تحمیلی هم به این دانشجویان نبوده و خودشان به این کار علاقه داشته‌اند.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد شروع شده و قرار است به صورت یک کار همه جانبه توسعه پیدا کند و البته متوقف هم نشود.

 

وی در خصوص ابا داشتن دانشجویان برای حضور در کرسی‌های آزاداندیشی گفت: متاسفانه برخی از مدیران دانشگاهی درک درستی از کرسی‌های آزاداندیشی ندارند، لذا همراهی خوبی در این زمینه نکرده‌اند و متاسفانه راه را باز نگذاشتند. از طرف دیگر مقام معظم رهبری خواستند که دانشجویان کرسی‌های آزاداندیشی را فعال کنند و منتظر مدیریت‌ها نباشند.

 

کلانتری با تاکید بر اینکه مدیران نمی‌توانند، نقشی در پیشبرد کرسی‌های آزاداندیشی داشته باشند، گفت: فعالیت ‌کرسی‌های آزاد اندشی اصلا کار مدیریتی نیست، بلکه یک اقدام صد در صد دانشجویی است و باید تشکل‌ها برای اجرای آن پیش قدم شوند، اما متاسفانه در این زمینه بسیار ضعیف عمل شده است.

 

او اضافه کرد: از آنجا که راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی یک اقدام جدید در دانشگاه‌ها است، باید به تدریج و با شیب ملایم به سمت آن حرکت کرد تا به یک نقطه مطلوب رسید. معمولا ما توقع داریم برنامه‌ها و کارهایمان در همان روزهای اول در اوج قرار بگیرد، ولی در رابطه با کرسیهای آزاداندیشی این اتفاق نمی‌افتد، بلکه باید به تدریج تبدیل به فرهنگ شوند.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وجود آزادی بعد از بیان در کشور گفت: روزانه در کشور همه رقم صحبت و اظهارنظری منتشر می‌شود و حال با وجود فضای مجازی این مساله تشدید شده و مانعی هم برای کسی وجود ندارد.

 

وی گفت: امروزه درباره نقطه نظرات مختلف، کتاب‌های متنوعی نگاشته شده و تریبون، کلاس و جلسات زیادی برگزار می‌شود همچنین رسانه‌ها و روزنامههای مختلف نظرات متعددی را منعکس می‌کنند. به هیچ قیمتی هم کمیته‌های انضباطی دانشگاهی حق ورود به این قضیه را ندارد که بخواهند در ارتباط با کرسی‌های آزاد اندیشی که به دستور و با رهنمود مقام معظم رهبری شروع شده مقاومت کنند و رو به روی آن قرار بگیرند. مدیران و مسئولان همگی باید کمک کنند تا راه برای این کار باز شود.

 

کلانتری در پاسخ به این سوال که روند برخورد دانشگاه آزاد اسلامی با دانشجویان منتقد و فعالیت‌های اجتماعی آنها چیست؟ گفت: در این زمینه دانشجویان ما هیچ مشکلی ندارند، ما بعضا جلساتی داشته‌ایم که دانشجویان با حضور دکتر ولایتی در این جلسات، هر آنچه که خواسته‌اند پشت تریبون گفتند و ما هم برای آنها کف زدیم.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: از آنجا که دانشگاهیان یک مقدار در این حوزه کم تجربه هستند، متاسفانه برخی از مدیران مانع ایجاد می‌کنند و همراهی ندارند، زیرا به خوبی ماهیت این را کار را نمی‌شناسند و نمی‌دانند ماهیت کرسی‌های آزاد اندیشی و فعالیت‌های دانشجویان چقدر باارزش است. در صورتی که این فعالیت‌ها به مدیریت دانشگاه و نظام کمک می‌کند. اگر دانشجویان در فضای دانشگاهی حرف‌هایشان را بزنند، بهتر از این است که در یک فضای دیگر، کارهای دیگری کنند، اتفاقا خواسته رهبری این است که این اتفاق بیافتد، اما متاسفانه برخی از مدیران تصویر درستی از کلیت کرسی‌ها ندارند.

 

او گفت: گاهی اوقات در همین نشست‌ها و گفتگوها نخبه‌پروری سیاسی اتفاق می‌افتد. اگر دانشجویان ما نخبه سیاسی شوند، دیگر جز لشگر دشمن نخواهند شد و نتیجه این را در متن نظام و جامعه خواهیم دید.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان اظهار کرد: بعضا یک شخص در ذهن خود یک تصویر غلط دارد و با کسی هم حرفی نمی‌زند، از آنجا که با کسی حرف نمی‌زند، تصور می‌کند که حق با اوست بعد به سمت مبارزه با اصل نظام کشیده می‌شود، اما اگر در کرسی‌ها فعالیت و گفتگو شکل بگیرد آن شخص می‌تواند متوجه دیگر ابعاد افکار خود شود و چیزهای زیادی می‌آموزد و رشد می‌کند. از این رو فضای دانشگاه باید به همین شکل باشد، اما متاسفانه خیلی‌ها قدر این رهنمود را نداسته‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار : 29 خرداد 98، کد خبر:773706  www.ilna.ir ،

 

 

 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین